۰

پیروزی مسلمانان در انتخابات میانمار

پیروزی دو نماینده مسلمان در انتخابات میانمار جالب توجه بود. با این همه عقیده بر این است که حضور این دو نماینده علی‌رغم بی‌نظیر بودن موفقیت آنها در این انتخابات، ضامنی برای تغییر وضعیت مسلمانان میانمار نیست، به خصوص اینکه این دو نفر از حزب حاکم اتحادیه ملی برای دموکراسی هستند.
کد خبر: ۲۴۳۵۹۹
۱۲:۵۷ - ۲۲ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، در شرایطی که همه نگاه‌ها در عرصه سیاست بین‌الملل به انتخابات آمریکا و نتایج آن دوخته شده بود، نتایج اولیه انتخابات سراسری میانمار که ۸ نوامبر(۱۸ آبان) برگزار شد، حاکی از پیروزی حزب حاکم اتحاد ملی برای دموکراسی(NLD‌) به رهبری آنگ سان سوچی است.

با وجود اینکه هنوز نتایج رسمی اعلام نشده، اما با توجه به گزارش‌ رسانه‌های میانمار، به نظر می‌رسد که با وجود پیروزی‌های حزب حاکم اتحادیه ملی برای دموکراسی، این حزب در مناطقی که بسیاری از اقلیت‌های قومی ساکن هستند، کرسی‌های خود را از دست داده است. اقلیت‌های قومی ۳۰ درصد از جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهند.

حزب اتحاد ملی برای دموکراسی در انتخابات گذشته(۲۰۱۵) به پیروزی بزرگی دست یافت و این انتخابات اولین آزمون مهم برای سوچی و حزب حاکم وی به شمار می‌رفت. دولت میانمار به رهبری حزب سوچی در آستانه انتخابات تلاش کرد با اقداماتی برای تقویت اقتصاد چهره‌ای طرفدار بهبود اقتصاد از خود نشان دهد. اقداماتی که با توجه به شیوع کرونا در عملی بودن آنها شک و تردید بسیاری وجود دارد.

پارلمان میانمار از دو مجلس عوام با ۴۴۰ کرسی و ۲۲۴ کرسی در مجلس عالی تشکیل شده است. ارتش كه حدود ۵۰ سال حكومت ميانمار را بر عهده داشت از زمانی كه در سال ۲۰۱۱ از حوزه سياست‌های غيرنظامی كنار رفت، يک‌چهارم كرسی‌های هر دو مجلس پارلمان را كنترل می‌كند.

در جریان انتخابات امسال میانمار برخی اخبار نشان از کاهش محدودیت‌های وضع شده در میانمار به دلیل شیوع کرونا داشت. رابرت اندرسون (Robert Anderson)، کارشناس مسائل میانمار، از برخی محدودیت‌ها در ایالت‌های مسلمان‌نشین میانمار خبر داد و به ایکنا گفت: در جریان انتخابات، اینترنت برخی مناطق این ایالت و مناطق اطراف آن قطع شد. آنچه برای سوچی اتفاق افتاده جالب است. حزب وی سرانجام برخی از نامزدهای مسلمان را تأیید کرد و یکی دو نفر (که شاید یکی از آن‌ها زن باشد) انتخاب شدند. با این همه از نظر فنی کمیسیون انتخابات اتحادیه نتیجه نهایی را اعلام نکرده است.

   
CNN در گزارش خود با اشاره به افزایش انتقادات بین‌المللی از دولت میانمار نوشت: حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی همچنان در کشور محبوب است، اما شهرت بین‌المللی خود را با اتهامات نسل‌کشی علیه اقلیت مسلمان روهینگیایی از دست داده است. سوچی نیز پس از برخورد با سرکوب نظامی روهینگیا، دیگر به عنوان یک نماد دموکراسی در غرب شناخته نمی‌شود.

در این گزارش به نقل از گفت‌وگوی میو نیونت(Myo Nyunt)، سخنگوی حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی، با رویترز آمده است: براساس گزارش‌های نمایندگان حزب در مراکز رأی‌دهی در سراسر کشور، این حزب بیش از ۳۲۲ کرسی پارلمان (که برای تشکیل دولت مورد نیاز بود) را به دست آورده است. برای مردم و برای حزب، این نتیجه انتخابات بسیار دلگرم‌کننده است.

انتظار می‌رفت کمیسیون انتخابات نتایج را دوشنبه، ۱۹ آبان، منتشر کند، اما تا عصر فقط تعداد انگشت‌شماری را منتشر کرده بود، زیرا نامزدها و احزاب داده‌های خود را به صورت آنلاین منتشر می‌کردند. اتحادیه اروپا و بریتانیا، میانمار را برای برگزاری انتخابات تحسین کردند، اما از حق محرومیت بیش از یک میلیون رأی‌دهنده از جمله صدها هزار مسلمان روهینگیا در ایالت راخین انتقاد کردند.

یان میو تین (Yan Myo Thein)، تحلیلگر مسائل سیاسی میانمار، به CNN گفت: نتایج اولیه نشان داد که احزاب قومی برخی کرسی‌ها را در ایالت‌های کایاه(Kayah)، مون(Mon) و شان(Shan) به‌دست آورده‌اند، جایی که بسیاری از مردم علیه دولت مرکزی اعتراض می‌کنند. با این همه موفقیت حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی، نشان می‌دهد که بیشتر مردم دخالت ارتش در سیاست را نمی‌خواهند و اکثریت مردم همچنان به حمایت از آنگ سان سوچی، رهبر حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی ادامه می‌دهند.

موفقیت دو مسلمان در انتخابات میانمار

در این میان موفقیت دو مسلمان در این انتخابات جالب توجه بود. با این همه حضور این دو نفر علی‌رغم بی‌نظیر بودن موفقیت آنها در این انتخابات، ضامنی برای تغییر وضعیت مسلمانان میانمار نیست، به خصوص اینکه این دو نفر از حزب حاکم اتحادیه ملی برای دموکراسی هستند.

Channel News Asia، در گزارش خود از این انتخابات به حضور اولین نمایندگان مسلمان در پارلمان میانمار پرداخت. در این گزارش با اشاره به اینکه در دوره قبلی این انتخابات(انتخابات ۲۰۱۵) هیچ مسلمانی موفق به حضور در پارلمان نشده بود، آمده است: یکی از این دو نفر سیتو مائونگ (Sithu Maung) بود که از حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی، موفق به پیروزی در حوزه انتخابیه خود شده است. این مرد ۳۳ ساله یکی از دو مسلمان در برابر بیش از ۱۱۰۰ نامزد حزب حاکم اتحادیه ملی برای دموکراسی (NLD) آنگ سان سوچی بود. نفر دیگر (Win Mya Mya) ۷۱ ساله است.

این گزارش افزوده است: حوزه انتخابیه سیتو مائونگ یکی از متنوع‌ترین حوزه‌ها از نظر نژادی در کشور است که حدود ۳۰۰ هزار نفر ساکن آن تقریباً به طور مساوی متشکل از بودایی‌ها و مسلمانان و همچنین اقلیت‌های راخین، چینی و هندی‌تبار تقسیم شده‌اند. وی (سیتو مائونگ) قول داده است که برای افراد از همه مذاهب، به‌ویژه کسانی که مورد تبعیض و ستم قرار گرفته یا از حقوق بشر محروم شده‌اند، فعالیت کند.

این گزارش به وضعیت اثبات هویت این مسلمان اشاره کرده و نوشته است: مانند بسیاری سیتو مائونگ مجبور بود سال‌ها صبر کند تا یک کارت شناسایی با هویت قومی دو رگه دریافت کند. براساس اعلام ناظر گروه بین‌المللی بحران(International Crisis Group)، در انتخابات امسال ۲۳ درصد از نامزدهای مسلمان رد شدند، در حالی که برای سایر گروه‌های مذهبی این میزان فقط ۰,۳ درصد بود.

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از این نماینده منتخب مجلس آمده است: (در هنگام نامزد شدن برای انتخابات) مردم اطلاعات نادرستی را منتشر کردند. مرا تروریست خواندند و گفتند که می‌خواهم زبان عربی در مدارس آموزش داده شود. حتی برخی از مسلمانان از من انتقاد كردند كه من بی‌دین هستم.

این گزارش در پایان از قول دیوید ماتیسون (David Mathieson) کارشناس مسائل میانمار، که در پایتخت این کشور فعالیت می‌کند، آورده است: وی (ماتیسون) از دیدن پیروزی این دو نفر خوشحال است، اما به نظرش حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی باید به تبعیض ریشه‌دار علیه مسلمانان و سایر اقلیت‌ها رسیدگی كند. با این حال، احتمالاً ترس حزب از کاهش حمایت‌ها مانع از هرگونه تلاش خواهد شد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: