۰

دلایل افزایش مرگ و میر کرونا در ایران به روایت زالی

رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران ضمن تشریح دلایل افزایش آمار مرگ و میر کرونا در ایران گفت: بین بروز بیماری و مراجعه فرد به پزشک تاخیر وجود دارد و دلیل آن ترس مردم از مراکز درمانی است.
کد خبر: ۲۴۳۵۴۲
۰۸:۵۶ - ۲۲ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران ضمن تشریح دلایل افزایش آمار مرگ و میر کرونا در ایران گفت: بین بروز بیماری و مراجعه فرد به پزشک تاخیر وجود دارد و دلیل آن ترس مردم از مراکز درمانی است.

دکتر علیرضا زالی در نشست گفتگو محور کووید۱۹ که در حاشیه همایش تازه‌های علوم بهداشتی کشور که در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد، در پاسخ به دلایل بالا بودن میزان مرگ و میر کرونا در ایران، گفت: مرگ و میر نقطه پایانی یک فرآیند است که ما برای اینکه بتوانیم آن را تغییر دهیم باید موارد دیگر مثل شمار بیماران بستری، سرپایی و ... را تغییر دهیم. ما باید در این زمینه پنج مرحله کار را انجام می‌دادیم که عبارتند از شناسایی سریع مبتلایان، جداسازی سریع، درمان سریع، پیگیری وضعیت بهبودیافتگان و ردیابی مبتلایان است.

به گفته وی، ما هیچ‌کدام از این مراحل را به درستی انجام نمی‌دهیم تا وقتی این پنج اصل به درستی انجام نشود نمی‌توان انتظار پایین آمدن مرگ و میر را داشت.

وی در خصوص مشکلات سیستم درمانی کشور گفت: ما زیرساخت‌های درمانی مناسب را نداریم و باید از تجربیات کشور‌های دیگر در باره این بیماری استفاده کنیم مثلا در آلمان بخاطر وجود زیرساخت‌های مناسب مثل تعداد تخت‌ها و ... و همچنین نظم پذیری و همراهی و اعتما مردم باعث کنترل بیماری شد.

به گفته زالی، مشکل دیگر در کشور ما این است که اگرچه امید به زندگی افزایش یافته، ولی کیفیت زندگی کاهش داشته مخصوصا در بانوان از ۵۶ سالگی مشکل کاهش کیفیت زندگی داریم. کمتر فرد میان‌سالی در جامعه وجود دارد که بیماری‌هایی مثل استئوپروز، دیابت، فشار خون کنترل نشده و ... نداشته باشد. این موضوع دلایل متفاوتی دارد و همین بیماری‌های زمینه‌ای باعث شده آمار مرگ ومیر بالایی داشته باشیم.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص دلایل دیگر آمار بالای مرگ و میر در ایران گفت: بین بروز بیماری و مراجعه فرد به پزشک تاخیر وجود دارد دلیل آن ترس مردم از مراکز درمانی است ضمن آنکه ما نیز گاهی قادر به پذیرش بیمار نیستیم به عنوان مثال در ابتدای شیوع کرونا فردی که اکسیژن اشباع زیر ۹۰ داشت را بستری می‌کردیم، اما الان زیر ۸۵ را هم می‌گوییم به خانه برود و اگر حالش وخیم‌تر شد مراجعه کند.

وی به حضور مردم در جامعه اشاره کرد و گفت: تا انتهای اسفند افرادی که در گروه خطر قرار داشتند، در جامعه حضور پیدا نکردند و خود را قرنطینه کردند. ولی بعد از آن به دلایل مختلف اقتصادی و ... وارد جامعه شدند. همین مسائل روی بالا رفتن آمار مرگ و میر موثر هستند.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: