۰

نیروهای روسیه و ترکیه در قره‌باغ استقرار می‌یابند

رئیس جمهوری آذربایجان تاکید کرد که بر اساس توافق به دست آمده برای پایان جنگ در منطقه مورد مناقشه با ارمنستان، نیروهای مشترک روسیه و ترکیه مسئول حفظ صلح در این منطقه خواهند شد.
کد خبر: ۲۴۳۳۳۲
۰۸:۴۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، رئیس جمهوری آذربایجان تاکید کرد که بر اساس توافق به دست آمده برای پایان جنگ در منطقه مورد مناقشه با ارمنستان، نیروهای مشترک روسیه و ترکیه مسئول حفظ صلح در این منطقه خواهند شد.

 «الهام علی‌اف»، رئیس جمهوری آذربایجان بامداد امروز (سه شنبه) در یک سخنرانی تلویزیونی برای مردم کشورش در رابطه با توافق خود با «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان و «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه برای توقف نهایی درگیری و پایان جنگ در منطقه مورد مناقشه «ناگورنو قره باغ»، از گذاشتن نقطه پایان برای این مناقشه ابراز خرسندی کرد.

علی‌اف ضمن تاکید بر این که توافق به دست آمده برای برقراری آتش بس کامل در قره‌باغ از نیمه شب ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) تاریخی است، به نفع جمهوری آذربایجان و ارمنستان می باشد و به برقراری صلح پایدار و پایان خونریزی منجر خواهد شد، اعلام کرد که با ایجاد ساز و کاری برای حفظ صلح در این منطقه مورد مناقشه با مشارکت ترکیه و روسیه، ماموریت حفظ صلح به این نیروهای مشترک واگذار خواهد شد.

رئیس جمهوری آذربایجان همچنین تاکید کرد که کشورش حد اکثر تا ۱۵ نوامبر جاری (۲۵ آبان)، ۲۰ همین ماه (۳۰ آبان) و اول دسامبر آینده (۱۱ آذر) نیز به ترتیب کنترل سه استان «کلبجر»، «آغدام» و «لاچین» در منطقه قره باغ را تحویل خواهد گرفت و همه آوارگان رانده شده از این منطقه و مناطق اطراف آن، به خانه و کاشانه خود باز خواهند گشت.

علی‌اف ضمن تاکید بر این که جمهوری آذربایجان در جنگ به پیروزی رسیده و توافق به دست آمده به معنای شکست ارمنستان و پایان سال های زیادی از اشغالگری است، خاطر نشان ساخت که پاشینیان نه با خواست و میل خود بلکه به خاطر «مشت آهنین» آذربایجان مجبور به امضای این توافقنامه سه جانبه شده است.

رئیس جمهوری آذربایجان با بیان این که کشورش با آزادسازی ۳۰۰ منطقه مسکونی در قره باغ از ۲۷ سپتامبر گذشته تاکنون، کمر ارتش ارمنستان را شکست، اعلام کرد که بر اساس توافق به دست آمده، هزار و ۹۶۰ نیروی حافظ صلح روسیه با سلاح های سبک و ۹۰ دستگاه نفربر زرهی، برای پنج سال قابل تمدید در صورت عدم اعتراض طرف های امضا کننده، در خط تماس این منطقه مورد مناقشه و گذرگاه لاچین مستقر خواهند شد.

علی‌اف ضمن اعلام این که یک مرکز جدید برای حفظ صلح در ناگورنو قره باغ با هدف نظارت بر اجرای توافقنامه آتش بس راه اندازی می شود، به نقش ویژه روسیه در حل و فصل مناقشه قره باغ در حال حاضر و در آینده اذعان نموده و از «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه نیز به دلیل مشارکت فعال خود در دستیابی به راه حل سیاسی برای این مناقشه قدردانی کرد.

رئیس جمهور آذربایجان همچنین اعلام کرد که دولت ارمنستان، آزادی و امنیت حمل و نقل میان بخش اصلی خاک کشورش و جمهوری خودمختار «نخجوان» را تامین خواهد کرد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: