۰

راهکارهای طلایی برای رفع آکنه در منزل

آکنه یکی از مشکلات پوستی است که بسیاری از افراد از آن شکایت دارند. با ما باشید تا راهکارهای فوق العاده ای برای رفع آکنه در منزل ارائه نماییم.
کد خبر: ۲۴۳۳۰۳
۱۴:۲۷ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹

شیعه نیوز: درمان خانگی آکنه موضوع مورد بحث ماست. یکی از گسترده‌ ترین بیماری‌های پوستی آکنه نام دارد. علت به وجود آمدن لکه‌ها و جوش‌ها، به ویژه در صورت، شانه، پشت، گردن، قفسه سینه، آکنه است.

انواع مختلفی از آکنه وجود دارد اما شایع‌ ترین آن ها به شکل نقاطی سر سفید و سرسیاه یا نقاط بزرگتر مانند کیست و برآمدگی می‌باشد. آکنه خطرناک نیست، اما ممکن است باعث ایجاد زخم‌هایی روی پوست شما شود.

علائم آکنه معمولا در دوران بلوغ ظاهر می‌شوند و معمولا اکثر نوجوانان این علائم را تا اواسط دهه بیست زندگی‎شان تجربه می‌کنند. با این وجود، در بعضی افراد ممکن است با توجه به هورمون‌های بدن‌شان برای مدت طولانی این پروسه ادامه یابد.

زنان نسبت به مردان آکنه را به صورت خفیف تا متوسط تا نهایتا 30 سالگی تجربه می‌کنند. شایان ذکر است که اگر پوست شما تمایل به چرب شدن داشته باشد، ممکن است بیشتر در معرض این بیماری باشید.

1. استفاده از سرکه‌‌ سیب برای رفع آکنه

سرکه سیب مانند سرکه‌ های دیگر خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و باعث از بین رفتن باکتری­ ها و ویروس ­ها می‌شود.

سوکسینیک اسید موجود در سرکه سیب، باعث از بین رفتن تورم و التهاب ناشی از فعالیت باکتری (P. acnes) می‌شود.
لاکتیک اسید موجود در سرکه سیب، باعث بهبود اسکارها و جای آکنه در پوست می‌شود.
همچنین سرکه سیب در خشک شدن چربی اضافه­ ای که در پوست ایجاد شده و آکنه را ایجاد می‌کند، موثر خواهد بود.

طرز استفاده از سرکه سیب باری درمان آکنه:

پوست خود را از هر گونه آلودگی پاک کنید و به خوبی بشویید. با نسبت 1 به 3 سرکه را با آب مخلوط کنید (۳ پیمانه آب به ازای هر پیمانه سرکه‌ی سیب) و در صورتی که پوست حساسی دارید مقدار آب را بیشتر کنید.

پنبه‌ای را به محلول سرکه سیب و آّب آغشته کرده و آن را روی آکنه ­ها بمالید. 5 الی 20 ثانیه صبر کنید و سپس صورت خود را با آب شسته و خشک کنید. این عمل را روزی 1 تا 2 بار به نسبت جنس پوست خود تکرار کنید.
نکته: مصرف سرکه سیب ممکن است باعث تحریک پوستتان شود. بنابراین همیشه از مقدار کمی سرکه سیب استفاده کنید و آن را با آب رقیق کنید.

2. رفع آکنه با ماسک عسل و دارچین

عسل و دارچین منابع سرشار از آنتی‌ اکسیدان هستند و مطالعات نشان می‌دهند. استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها حتی موثرتر از استفاده از رتینول و بنزوئیل پراکسید که خاصیت ضد میکروبی دارند، هستند.

هم­چنین عسل و دارچین باعث از بین رفتن باکتری‌های سطح پوست شده و باعث درمان التهاب ناشی آکنه و جوش از سطح پوست می شود.

طرز استفاده از ماسک عسل و دارچین برای درمان آکنه:

صورت‌ تان را با آب شسته و خشک کنید. دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری دارچین را با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند و خمیر یک‌دستی به وجود آید.

می‌توانید این ماسک را به کل صورت‌تان بزنید یا فقط روی نقاط مورد نظر بمالید. 10 تا ۱۵ دقیقه صبر کنید، بعد ماسک را کاملا از صورت‌تان بشویید و با دستمال پوست‌تان را خشک کنید.

3. روغن درخت چای مؤثر در رفع آکنه

روغن درخت چای، حاوی مواد آنتی‌باکتریال و ضدالتهابی پوست است که باعث از بین رفتن باکتری ایجاد کننده آکنه پوستی می‌شود. همچنین این ماده بدلیل خاصیت ضد التهابی­ اش باعث کاهش ورم ناشی از آکنه‌های پوستی و قرمزی آنها در افراد مبتلا به آکنه خفیف تا متوسط ​ می‌شود.

در صورت مقایسه اثر داروهای شیمیایی با روغن درخت چای می­توان گفت که اثر استفاده از روغن درخت چای در مدت زمان بیشتری بروز پیدا می­کند. بنابراین درهنگام استفاده از آن به جای داروهای شیمیایی، لازم است صبور باشید.

طرز استفاده از روغن درخت چای برای رفع آکنه:

صورتتان را بشویید و با یک حوله‌ی نرم خشک کنید. روغن درخت چای و آب را با نسبت 1 به 9 مخلوط کنید. پد پنبه‌ای یا پارچه‌ی نرمی را در محلول خیس کنید و به آرامی روی آکنه‌های صورتتان بمالید.

این عمل را روزی یک تا دو بار تا رسیدن به پوستی شفاف ادامه دهید.

4. راهکار رفع آکنه: چای سبز

چای سبز دارای آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی است که نوشیدن آن هم به سلامتی کمک خواهد کرد. دو ماده فلاونوئیدها و تانن‌ها در چای سبز به مبارزه با باکتری کمک می‌کنند و التهاب ناشی از آکنه را کاهش می‌دهند.

آنتی‌اکسیدانی به نام اپی‌‌گالوکاتکین ۳ گالات یا به طور مخفف (EGCG) در چای سبز وجود دارد که این ماده ساخت چربی پوست، التهاب و رشد باکتری‌ها را در پوست‌‌‌‌های مستعد جوش کاهش می‌‌دهد.

طرز استفاده از چای سبز برای درمان آکنه:

صورتتان را بشویید و سپس خشک کنید. چای سبز را به مدت 3 تا 4 دقیقه بجوشانید. اجازه دهید تا چای خنک شود و برگ‌­های چای را بیرون بکشید. می ­توانید مایع را روی صورت‌تان اسپری کنید یا یک پد پنبه‌‌ای یا پارچه‌ی نرمی را در محلول خیس کنید و به آرامی روی صورت‌تان بمالید.

اجازه دهید تا محلول روی پوستتان خشک شود و سپس صورت خود را بشویید.

5. رفع آکنه با آلوئه‌ورا

ژل حاصله از این گیاه با خاصیت آنتی باکتریالی و ضد التهابی­اش، در لوسیون‌ها، کرم‌ها، پمادها و صابون‌­ها استفاده می‌شود. این ماده آبرسان بسیار قوی بوده و استفاده از آن به خصوص برای کسانی که پوست­های خشکی دارند، توصیه می‌شود.

همچنین شامل سالسیلیک اسید و سولفور است که هر دو در درمان آکنه پوستی موثر هستند.

طرز استفاده از آلوئه‌ورا برای رفع آکنه:

ژل درون گیاه را با قاشق تخلیه کنید. یک تا دو بار در روز روی پوست تمیز بمالید.

درمان‌ های موثری برای انواع جوش‌ها وجود دارد. اما آکنه‌ ها بیشتر مواقع بادوام باقی می‌مانند و گاهی اوقات پس از درمان برخی از آنها، آکنه‌های دیگری پدیدار می‌شوند.

آکنه‌ها بسته به شدت‌ شان می‌توانند موجب استرس در فرد مبتلا شوند یا زخم‌هایی دائمی روی صورت او به‌ وجود آورند. هر چه فرایند درمان زودتر شروع شود، خطر دردسرساز شدن آن ها کمتر می‌شود.

منبع : دلگرم

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: