۰

۱۰۰ جهش ژنتیکی کرونا در ایرانی‌ها بررسی شد

متخصص ویروس شناس از بررسی بیش از ۱۰۰ جهش ژنتیکی ویروس کرونا در ایرانی ها خبر داد و گفت: مهم ترین جهش این ویروس قدرت سرایت آن است و همچنان در این زمینه تحقیقات ادامه دارد.
کد خبر: ۲۴۳۲۸۲
۱۱:۴۷ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، متخصص ویروس شناس از بررسی بیش از ۱۰۰ جهش ژنتیکی ویروس کرونا در ایرانی ها خبر داد و گفت: مهم ترین جهش این ویروس قدرت سرایت آن است و همچنان در این زمینه تحقیقات ادامه دارد.

دکتر حسین کیوانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص آخرین نتایج تحقیقات در مورد جهش‌های ویروس کرونا در ایران اظهار کرد: از زمانی که ویروس به کشور ما ورود پیدا کرده تا کنون جهش‌هایی را دیدیم که برخی از آنها شبیه جهش‌های سایر کشورها و برخی دیگر مختص کشور ما بوده و از جای دیگری گزارش نشده است.

وی افزود: همچنین برخی از این جهش‌های ژنتیکی ویروس کرونا در کشور پرتکرار بوده‌اند که یکی از آنها «D-۶۱۴-G» بوده که این جهش باعث می‌شود سرایت ویروس تشدید شود؛ لذا شاید یکی از دلایلی که ما می‌بینیم این ویروس با سرعت بیشتری منتشر می‌شود و به ازای ابتلای یک نفر در خانواده، کل افراد خانواده مبتلا می‌شوند به خاطر همین جهش ژنتیکی ویروس است.

این ویروس شناس با تاکید بر اینکه قدرت سرایت مهم‌ترین جهش ویروس در کشور است، بیان کرد: این جهش به وفور در ایران دیده می‌شود.

کیوانی با تاکید بر اینکه هر یک از این جهش‌ها یک معنی دارند و وقتی این تعداد جهش زیاد شود ممکن است لازم باشد در استراتژی تولید واکسن در نظر گرفته شوند، خاطر نشان کرد: برخی دیگر از جهش‌ها آنتی بادی تولید شده در بدن افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند به طوری که ممکن است مجدد مبتلا به این ویروس شوند؛ از این رو افرادی که مبتلا شده‌اند نباید خیلی راحت باشند و اگر بار دوم مبتلا شوند ممکن است آنتی بادی‌ها از ویروس فرار کرده و فرد را دوباره درگیر کند.

به گفته وی، اگر چه تعداد دوبار ابتلاء به این ویروس کم است ولی وجود دارد به همین دلیل نباید افراد خیلی به این موضوع اکتفا کنند.

وی با بیان اینکه افراد باید اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلاء به ویروس را جدی بگیرند، گفت: لیست بلندی از جهش‌ها را تاکنون بررسی کردیم که کاملاً علمی است و در اختیار مسئولان وزارت بهداشت قرار می‌گیرد؛ همچنین بسیاری از این جهش‌ها همواره در حال بررسی هستند.

کیوانی با تاکید بر اینکه جهش‌هایی که تاکنون بررسی کردیم را در بانک جهانی ژن قرار دادیم که در دسترس دنیا قرار بگیرد، گفت: بدین واسطه محققان می‌توانند برای مطالعات واکسن کرونا از این تحقیقات بهره ببرند زیرا مطالعات جامعی که در ایران شده و اکنون در بانک ژن موجود است.

این ویروس شناس با اشاره به تعداد جهش‌های بررسی شده که به بانک ژن گزارش شده است، گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ جهش ژنتیکی ویروس کرونا را در کشور مورد بررسی قرار دادیم که مختص ایرانی‌ها بوده اما این امکان وجود دارد که شاید یک جهش بررسی شده در ایران در کشور دیگری مورد بررسی قرار نگرفته باشد.

وی تاکید کرد: بنابراین با قاطعیت نمی‌توان گفت که این ۱۰۰ جهش مختص کشور ما بوده ولی همچنان این مطالعه به صورت دینامیک انجام می‌شود.

کیوانی با بیان اینکه تحقیقاتی که انجام داده‌ایم با حمایت سازمان پدافند غیر عامل بوده است، ادامه داد: این مطالعات همچنان ادامه دارد و به صورت مرتب به اطلاعات این بانک ژن در مورد ویروس کرونا اضافه می‌شود.

منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: