۰

تشخیص سریع ابتلا به افسردگی با بررسی جرم گوش

محققان انگلیسی اعلام کردند با بررسی جرم گوش می‌توان به راحتی از ابتلای افراد به افسردگی و یا استرس پی برد.
کد خبر: ۲۴۳۲۵۱
۰۹:۲۴ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹

شیعه نیوز: افسردگی و استرس امروزه بخش جدایی ناپذیر زندگی بشر است. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت هم اینک ۲۶۴ میلیون نفر در جهان از افسردگی رنج می‌برند. شناسایی سریع ابتلا به افسردگی می‌تواند یکی از راهکار‌های موثر در مقابله با این بیماری روانی باشد. به تازگی دانشمندان انگلیسی توانستند به روشی خلاقانه برای شناسایی ابتلای افراد به افسردگی و استرس دست یابند.

دانشمندان کالج سلطنتی لندن اعلام کردند با بررسی جرم گوش (earwax) می‌توان به میزان استرس یا افسردگی افراد پی برد و به راحتی سطح هورمون کورتیزول را رصد کرد.

جرم گوش ماده‌ای زرد رنگ و چرب بوده و دارای حالت چسبندگی است که برای نرم نگه داشتن و حفظ سلامت مجرای گوش خارجی ضروری است. جرم گوش دارای خاصیت اسیدیته است که مانع از رشد باکتری و قارچ می‌شود. جرم گوش به‌طور طبیعی و خودبه‌خود به سمت بیرون گوش حرکت می‌کند و از مجرای گوش خارج می‌شود بنابراین نیازی به دستکاری برای خروج آن از گوش وجود ندارد. البته در برخی از موارد، ترشح بیش از حد به‌خصوص در افراد مستعد موجب انسداد گوش و کاهش شنوایی می‌شود که در این صورت باید بیمار جهت شستشوی گوش و اقدام‌های لازم به پزشک مراجعه کند.

حال دانشمندان می‌گویند هورمون موجود در جرم گوش می‌تواند سریع ترین، ارزان‌ترین و موثرترین روش برای آزمایش میزان افسردگی و استرس افراد باشد. محققان می‌گویند با توجه به همه گیری کرونا و اعمال محدودیت‌های اجتماعی، افراد می‌توانند بدون مراجعه به مراکز درمانی با استفاده از یک دستگاه، جرم گوش خود را مورد سنجش قرار دهند. این دستگاه این قابلیت را دارد که میزان گلوکوز و حتی وجود آنتی بادی کووید ۱۹ در جرم گوش را نیز مورد سنجش قرار دهد.

دانشمندان انگلیسی تاکید دارند کورتیزول هورمونی است که نشانگر زیستی برای افسردگی است. با این حال، اندازه گیری دقیق تغییرات این هورمون در بدن افراد کار دشواری است. روش‌های دیگر اندازه گیری کورتیزول مانند نمونه موی سر پرهزینه‌تر از روش جرم گوش است.

محققان امیدوارند با تجاری سازی این روش بتوانند به صورت گسترده از آن برای سنجش افسردگی افراد بهره ببرند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: