۰

چرا عطر شما ماندگاری کافی ندارد

چرا عطر شما ماندگاری کافی ندارد و پس از مدت کوتاهی بوی آن روی تن شما از بین می‌رود؟ دوام رایحه عطر یکی از عوامل تعیین کننده در کیفیت عطر است که به عوامل متعددی مثل غلظت عطر، ترکیبات عطر، روش استفاده از عطر و نحوه نگهداری از آن بستگی دارد. هر یک از این عوامل به شکل خاصی در دوام رایحه عطر نقش دارند و شما قبل از انتخاب عطر جدید، باید اطلاعات کافی در مورد آن‌ها داشته باشید.
کد خبر: ۲۴۲۹۲۰
۱۳:۴۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹

شیعه نیوز: در این مقاله عوامل موثر در دوام رایحه عطر خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت که چطور یک عطر با ماندگارترین رایحه را انتخاب کنید تا مدت بیشتری بتوانید از عطرهای خود استفاده کنید و هزینه کمتری برای خرید عطرهای جدید بپردازید.

وقتی پس از مدتی پس انداز و صرفه جویی در سایر هزینه‌ها بالاخره پول لازم برای خرید عطر مورد علاقه خود را فراهم کرده و آن را خریداری می‌کنید دوست دارید که اطرافیان شما در اولین برخورد، رایحه عطر شما را تشخیص دهند و خوشبویی شما را تحسین کنند اما همیشه شرایط آن طوری که انتظار داشته‌اید پیش نمی‌رود و چند ساعت پس از استفاده از عطر، اثری از آن روی تن شما باقی نمی‌ماند. اما علت چیست؟ واقعیت آن است که برخی از عطرها ماندگاری رایحه کمتری نسبت به سایر عطرها دارند و این مساله به اصل یا تقلبی بودن آن‌ها مربوط نمی‌شود. پس به خاطر داشته باشید که در کنار همه عوامل و فاکتورهای تعیین کننده کیفیت و رایحه عطر، دوام رایحه عطر را نیز در خرید بعدی خود مد نظر داشته باشید. اما دوام رایحه عطر به چه عواملی بستگی دارد و چطور تعیین می‌شود؟ چطور می‌توان دوام رایحه عطر را افزایش داد؟ در ادامه این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

نوع عطر و تاثیر آن در دوام رایحه عطر

عطرها ترکیباتی از روغن‌های معطر موسوم به عصاره هستند که این عصاره‌ها در مخلوطی از الکل و آب حل می‌ شوند. نوع عطر قبل از هر چیزی بر اساس میزان غلظت عصاره و اسانس در محلول آن مشخص می‌شود و هرچه این غلظت بالاتر باشد عطر بوی قوی‌تر و ماندگاری بیشتری خواهد داشت. عطرها بر حسب درصد روغن‌ها و عصاره‌های معطر موجود در خود به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

Parfum یا Parfum Extract که غلیظ‌ترین نوع عطر است و ۱۵ تا ۴۰ درصد از ترکیب آن را روغن‌ها و عصاره‌های معطر تشکیل می‌دهند.
اودوپرفیوم EDP که ۱۰ تا ۲۰ درصد (معمولا ۱۵ درصد) از ترکیب آن را روغن‌ها و عصاره‌های معطر تشکیل داده‌اند.
اودوتویلت EDT که ۵ تا ۱۵ درصد (معمولا ۱۰ درصد) از ترکیب آن را عصاره‌های معطر تشکیل می‌دهند.
اودوکلون EDC که حدود ۲ تا ۴ درصد عصاره‌های معطر در ترکیب خود دارد.

واضح است که هرچه غلظت و درصد مواد معطر در ترکیب یک عطر بالاتر باشد دوام رایحه عطر هم بیشتر خواهد بود و به همین دلیل است که اودوپرفیوم معمولا ۶ تا ۷ ساعت ماندگاری دارد در حالی که اودوتویلت بین ۲ تا ۴ ساعت ماندگاری دارد و ماندگاری اودوکلون معمولا به دو ساعت نمی‌رسد.

روش استفاده شما از عطر

باور کنید یا نکنید روش استفاده شما از عطر در دوام رایحه عطر نقش مهمی دارد و شما می‌توانید با روش‌ها و ترفندهایی که در استفاده از عطر، به کار می‌برید دوام رایحه عطر را افزایش دهید و مدت طولانی‌ترین بوی آن را روی پوست خود احساس کنید. در ادامه به معرفی دو مورد از این نکات و ترفندها خواهیم پرداخت:

قبل از استفاده از عطر پوست خود را مرطوب کنید. هر چه پوست شما میزان روغن بیشتری روی خود داشته باشد رایحه عطر را به مدت طولانی‌تری حفظ خواهد کرد. برای تاثیر بیشتر، از شامپو بدن و لوسیونی استفاده کنید که رایحه یکسانی با عطر شما دارد.
پس از زدن عطر روی مچ دست، مچ دست‌ها را به هم نمالید. این کار باعث ایجاد گرمای زیاد روی پوست می‌شود و ترکیب عطر را خیلی سریع‌تر از بین می‌برد.

نوع پوست شما و نقش آن در دوام رایحه عطر

احتمالا شنیده‌اید که رایحه عطر روی پوست افراد مختلف بوی متفاوتی دارد و وقتی یک عطر روی تن دوست شما خوشبو به نظر می‌رسد ممکن است همان اثر را روی پوست شما نداشته باشد. علت این مساله در ترکیب شیمیایی متفاوتی است که پوست بدن هر کسی دارد. بدن هر فرد رایحه متفاوتی دارد و این رایحه ممکن است با بوی عطر خاصی هماهنگی داشته باشد و باعث شود که عطر خاصی به تن شما خوشبو باشد و عطر دیگری که با بوی بدن شما هماهنگ نیست ترکیب ناخوشایندی به وجود آورد. همین قانون در مورد دوام رایحه عطر هم صادق است و نوع پوست در میزان ماندگاری عطر نقش دارد.

مثلا اگر کسی پوست خشکی داشته باشد روغن‌های معطر موجود در عطر به راحتی نمی‌توانند در پوست وی نفوذ کنند و در مدت کوتاهی از بین می‌روند در حالی که همین عطر روی پوست‌های چرب مدت طولانی‌تری باقی خواهد ماند. عرق نیز جزو فاکتورهایی است که در دوام رایحه عطر نقش دارد و می‌تواند بوی عطر را تغییر دهد. به طور مثال برخی از رایحه‌های ملایم مرکبات که در عطرهای تابستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند در مقابل بوی عرق واکنش مناسبی نشان می‌دهند و ترکیبات بدبو و نامطلوبی به وجود نمی‌آورند. اما در عوض عطرهای سنگین با رایحه‌های قوی که برای فصل‌های سرد سال مناسب هستند و ترکیباتی مثل مشک و رایحه‌های چوبی در خود دارند با عرق بدن واکنش می‌دهند و بوی آن‌ها عوض شده و از بین می‌رود.
نوع و کیفیت ترکیبات عطر

آخرین اما مهم‌ترین فاکتور تعیین کننده دوام رایحه عطر، اصل بودن آن است. گران بودن عطر یکی از دلایلی است که سودجویان را به کپی کردن و ساخت عطرهای تقلبی ترغیب می‌کند اما این عطرها هرچقدر هم که ماهرانه و دقیق ساخته شده باشند به اندازه عطرهای اصل کیفیت نخواهند داشت و همین تفاوت‌ها باعث خواهد شد که دوام رایحه عطر کمتر شود و عطر تقلبی به اندازه عطر اورجینال، ماندگاری نداشته باشد. اما چطور می‌توان عطر اصل را از تقلبی تشخیص داد؟ راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

از فروشگا‌های معتبر خرید کنید: اگر قصد خرید حضوری دارید حتما از فروشگاه‌های بزرگ و معروف که سابقه طولانی در فروش عطر دارند خرید کنید چون احتمال کپی بودن و تقلبی بودن عطر در چنین فروشگاه‌هایی به مراتب کمتر از مغازه‌های کوچک و دست فروش‌ها است! اگر قصد خرید آنلاین دارید تنها به نام و اعتبار سایت بسنده نکنید و به مطالعه نظرات مشتریان قبلی آن محصول و سایر محصولات فروشگاه بپردازید.

درباره عطر مورد نظر خود به اندازه کافی تحقیق کنید: به وب سایت برند عطر مورد نظر خود سری بزنید تا عطرها را به دقت ببینید و مشاهده کنید که عطر مورد نظر شما چه ظاهری دارد، در چه اندازه‌هایی تولید می‌شود، بارکد آن کجا زده می‌شود، تولید کدام کشور است و … . شناخت این موارد به شما در تشخیص عطر اورجینال از تقلبی کمک شایانی خواهد کرد.

بسته بندی را چک کنید: سلفون روی بسته بندی باید کاملا صاف و یکدست دور جعبه کشیده شده باشد. اگر نوشته‌های روی جعبه مات و ناخوانا باشند و یا اشتباهی در گرامر و املای لغات دیده شود بدون تردید آن عطر تقلبی است. بارکد هم معمولا در قسمت پایین جعبه زده می‌شود و نه کناره‌ها.

کد و شماره سریال عطر را چک کنید: هر عطری شماره سریالی دارد که محل تولید آن را مشخص می‌کند. اگر این شماره سریال روی بسته وجود نداشته باشد و یا ناخوانا و محو شده باشد قطعا آن عطر تقلبی است.

اطلاعات مربوط به محصول را بررسی کنید: پشت جعبه عطر اطلاعات کاملی درباره نوع عطر (اودوتویلت یا اودوپرفیوم و … ) زنانه یا مردانه بودن، تاریخ انقضا و … درج شده است که حتما باید دقیق و درست باشند.

بطری عطر را لمس کنید: برندهای معتبر عطر، همان دقتی را که برای ساخت ماده عطر به کار می‌برند در ساخت بطری عطر هم رعایت می‌کنند و همیشه بطری‌های عطر با مواد عالی و با کیفیت بالا ساخته می‌شوند. پس موقع لمس بطری نباید هیچ حباب یا زائده ناشی از ساخت بد حس شود. درب بطری هم باید محکم بسته شود و کاملا روی بطری چفت شود.

بو بکشید: وقتی یک عطر تقلبی را برای اولین بار بو می‌کشید معمولا رایحه‌ای قوی از الکل را حس خواهید کرد در حالی که در عطرهای اصل این اتفاق رخ نمی‌دهند. مواد خام به کار رفته در عطرهای تقلبی کیفیت پایینی دارند تا هزینه ساخت کمتری داشته باشند. رایحه این مواد نه تنها به خوبی رایحه عطرهای اصل نیست بلکه به سرعت هم از بین می‌رود و استاندارد نبودن آن ممکن است باعث بروز حساسیت‌های پوستی و مشکلات دیگری شود.

منبع : مجله قرمز

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: