۰

یونسکو مشکلی با مسجد شدن ایاصوفیه نداشت

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه تاکید کرد که به گفته معاون یونسکو معیار اصلی این سازمان این است که ایاصوفیه برای بازدید مردم و محافظت از آن باز باشد و اینکه این مکان تبدیل به مسجد شده است هیچ مشکلی در این زمینه ایجاد نمی کند.
کد خبر: ۲۴۲۹۰۹
۱۲:۲۷ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، مسجد ایاصوفیه موضوع اصلی بحث در جلسه ای در مجمع بزرگ ملی ترکیه بود.

بر اساس گزارش مطبوعات ترکیه ای از مهمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه خواسته شد تا به سوالات مربوط به کارهای حفاظت و مرمت ایاصوفیه پاسخ دهد.

ارسوی ضمن اشاره به اینکه این موضوع در صلاحیت وزارت و اداره امور دینی ترکیه است به نقض یونسکو نیز در این زمینه اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه افزود: پس از آنکه یونان به دلیل تبدیل ایاصوفیه به مسجد از ترکیه به یونسکو شکایت کرد ، نماینده این سازمان به ترکیه آمد و اظهاراتی را در این زمینه ارائه داد.

وی در این باره گفت: یونسکو مشکلی با مسجد شدن ایاصوفیه ندارد و این مسئله آنها را اذیت نمی کند.

ارسوی تاکید کرد: معاون یونسکو که به ترکیه آمده بود تاکید کرد که معیار اصلی آنها این است که ایاصوفیه برای بازدید مردم و محافظت از آن باز باشد و اینکه این مکان تبدیل به مسجد شده است هیچ مشکلی در این زمینه ایجاد نمی کند.

ایاصوفیه علاوه بر مسجد یکی از جاذبه های گردشگری برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است.

 

در سال 1985 میلادی ایاصوفیه به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

 

ایاصوفیه به مدت 916 سال تا زمان فتح استانبول از سوی امپراطوری عثمانی یک کلیسا بود و سپس از سال 1453 تا 1934 میلادی نزدیک به 500 سال به عنوان مسجد در خدمت نمازگزاران بود

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: