۰

۱۱ وسیله پرکاربردی که نمی‌دانستید اختراع زنان هستند

در گزارش زیر با وسایل پرکاربردی آشنا خواهیم شد که اختراع زنان بودند و زندگی روزانه‌ی ما را ساده‌تر کردند.
کد خبر: ۲۴۲۸۶۲
۰۸:۴۸ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹

شیعه نیوز: ما هر روز از وسایلی استفاده می‌کنیم که جزئی از کار‌های روزمره مان هستند. این وسایل به قدری رایج شده اند که فکر می‌کنیم از اول وجود داشته اند. اما حقیقت آن است که ۱۰۰ سال قبل، شاید حتی کمی هم بیشتر، افرادی مجبور شدند آن‌ها را در ذهن خود تصور کنند تا بتوانند آن‌ها را تبدیل به واقعیت کنند.

با این حال، جالب‌تر از همه این است که بدانیم آن افراد زن بودند.

در ادامه با وسایل پرکاربردی آشنا خواهیم شد که اختراع زنان بودند و زندگی روزانه‌ی ما را ساده‌تر کردند.

۱- لوپه هرناندز – ضدعفونی کننده دست

در سال ۱۹۶۶ دانشجوی پرستاری جوانی در کالیفرنیا راهی ابداع کرد تا زمانی که دسترسی به آب و صابون نداشت بتواند دست‌های خود را تمیز کند. اسم این دانشجو لوپه هرناندز بود و او ایده‌ی ساخت ماده‌ای با ۶۰ تا ۶۵ درصد الکل را به نام خود ثبت کرد که قادر به از بین بردن و کاهش باکتری‌ها بود.

۲- آماندا جونز – تولید کنسرو هواگیری شده

۱۱ وسیله پرکاربردی که نمی‌دانستید اختراع زنان هستند

در سال ۱۸۷۲، نویسنده و محققی به نام آماندا جونز یک روش هواگیری برای تولید کنسرو ابداع کرد که به آن «فرآیند جونز» می‌گفتند. این فرآیند شامل روشی برای حفظ و نگهداری مواد غذایی بود که در آن، محتویات مواد غذایی فرآوری درون محفظه‌ای بی منفذ و خالی از هوا مهر و موم می‌شدند. آماندا جونز برای اختراعش ۵ حق انحصاری دریافت کرد. در سال ۱۸۸۰ او شرکت کنسروسازی و حفظ و نگهداری زنان را در شیکاگو تأسیس کرد که حامی سرسخت حقوق و حق رأی زنان بود.

۳- ریچل فولر براون – آنتی بیوتیک ضد قارچ

ریچل فولر براون یک شیمی دان آمریکایی بود که اولین آنتی بیوتیک ضد قارچ مؤثر را ساخت. کشف او نتیجه‌ی همکاری از راه دورش با میکروب شناسی به نام الیزابت لی هیزن بود. به لطف این دو زن، حالا در داروخانه‌های ما دارو‌های ضد قارچ برای درمان مشکلات قارچی مختلف به فروش می‌رسد.

۴- فلورنس لارنس – اولین چراغ راهنمای مکانیکی

۱۱ وسیله پرکاربردی که نمی‌دانستید اختراع زنان هستند

فلورنس لارنس، بازیگر و مخترع، اولین چراغ راهنما و چراغ ترمز مکانیکی را به صنعت خودروسازی ارائه کرد. اختراع لارنس یک دسته‌ی علامت دهنده بود که روی سپر عقب ماشین نصب می‌شد. این دسته‌ی علامت دهنده که با فشار چند کلید در کنار صندلی راننده فعال می‌شد، جهت حرکت بعدی خودرو را به بقیه‌ی رانندگان اطلاع می‌داد. با این حال او موفق به ثبت اختراعش نشد.

۵- بت نزمت گراهام – لاک غلط گیر

بت نزمت گراهام یک ماشین نویس بود که به لطف ابداع لاک غلط گیر به یک مخترع تبدیل شد. بت برای درآمد بیشتر به یک بانک رفته بود تا در آنجا ویترین نویسی کند. در آنجا متوجه شد که ویترین نویس‌ها اشتباهات شان را با پاک کردن اصلاح نمی‌کنند، بلکه به جای این کار، روی اشتباه خود رنگ می‌کشند؛ و اینگونه بود که ایده‌ی ساخت یک مایع غلط گیر به ذهن او خطور کرد. بعد از چند سال، او با کمک معلم شیمی پسرش، فرمول شیمیایی این مایع را تکمیل کرد و در سال ۱۹۵۶ شروع به بازاریابی برای مایع غلط گیرش کرد که مخصوص ماشین نویسی بود.

۶- مری ون بریتن براون – دوربین مداربسته

۱۱ وسیله پرکاربردی که نمی‌دانستید اختراع زنان هستند

مری ون بریتن براون که متولد نیویورک بود در سال ۱۹۶۶ سیستم حفاظت خانگی را اختراع کرد. این سیستم متشکل از یک دوربین در خارج خانه بود که به یک دستگاه کنترل در داخل خانه سیگنال می‌فرستاد و به این ترتیب اهل خانه می‌توانستند کسانی که بیرون خانه بودند را ببینند، صدایشان را بشنوند و در را با یک کنترل از راه دور باز کنند. مری جایزه‌ی کمیته ملی علم آمریکا را به خاطر این اختراع دریافت کرد که خیلی زود نه تنها به خانه‌ها بلکه در محیط‌های شغلی هم به کار گرفته شد.

۷- آنجلا روئیز روبلز – کتاب الکترونیکی

 

آنجلا روئیز روبلز یک معلم، نویسنده و مخترع اسپانیایی، بسیار جلوتر از زمانه‌ی خود بود که اولین نمونه‌ی مکانیکی کتاب الکترونیک را اختراع کرد. در سال ۱۹۴۹ روئیز اختراع خود را با نام «دایره المعارف مکانیکی» به ثبت رساند. هدف از ساخت این دستگاه افزایش دسترسی دانش آموزان به دانش به شکلی تعاملی‌تر بود. این کتاب یک دستگاه مکانیکی و الکتریکی بود که کلید، پیچ، چراغ و صفحات قابل اسکرول کردن داشت که این امکان را به دانش آموزان می‌داد که وسایل کمتری با خود حمل کنند. این دستگاه دربرگیرنده‌ی کتاب‌های الفبای اتوماتیک به تمامی زبان‌ها بود.

۸- مارگارت نایت – دستگاه تولید پاکت کاغذی کف صاف

مارگارت الوئیز نایت یک مخترع آمریکایی بود که صنعت تولید پاکت کاغذی را متحول کرد. در سال ۱۸۶۷ کارخانه‌ای به نام شرکت پاکت کاغذی کلمبیا وجود داشت که دو نوع پاکت کاغذی تولید می‌کرد: یک نوع که کف آن صاف بود و نوع دیگر که کف آن صاف نبود. پاکت‌های کاغذی کف صاف کاربردی‌تر بودند، چون گنجایش بیشتری داشتند و صاف می‌ایستادند، اما باید با دست ساخته می‌شدند، به همین خاطر گران‌تر بودند و کمتر استفاده می‌شدند. مارگارت در این شرکت مشغول به کار شد و ظرف یک سال به ساخت یک دستگاه کمک کرد که می‌توانست کاغذ را طوری تا و چسب بزند که به یک پاکت کاغذی کف صاف تبدیل شود.

۹- مارگارت ویلکاکس – اولین بخاری ماشین

۱۱ وسیله پرکاربردی که نمی‌دانستید اختراع زنان هستند

مارگرات اِی. ویلکاکس یک مهندس مکانیک آمریکایی بود که اولین بخاری ماشین را اختراع کرد. در سال ۱۸۹۳ مارگارت توانست اختراع بخاری ماشین را به نام خود ثبت کند که متشکل یک محفظه‌ی احتراق در زیر خودرو و چند لوله بود که آب گرم را منتقل می‌کردند. این سیستم هوا را از موتور به سمت داخل ماشین هدایت می‌کرد، تا مسافران ماشین گرم بمانند. این همان سیستم پایه‌ای است که در بخاری‌های ماشین امروزی هم کماکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۰- آلیس اِچ پارکر – شوفاژ

آلیس اِچ پارکر یک مخترع آفریقایی – آمریکایی بود که در سال ۱۹۱۹ موفق به ساخت یک مخزن آب گرم شد که فراهم کردن گرمایش مرکزی برای خانه‌ها و ساختمان‌ها را ممکن می‌ساخت. اختراع او پیشرفت مهمی بود، چون به ایمن‌ترین جایگزین برای اجاق‌های چوب سوز تبدیل شد. این سیستم متشکل از لوله‌هایی بود که امکان جا به جایی هوا را فراهم می‌کردند و گرمایی که به وسیله‌ی گاز طبیعی تولید شده بود از طریق آن‌ها به همه‌ی نقاط ساختمان می‌رسید.

۱۱- سارا گاپی – توستر

۱۱ وسیله پرکاربردی که نمی‌دانستید اختراع زنان هستند

سارا گاپی یک مخترع انگلیسی بود که در پروژه‌های بزرگی در این کشور نقش داشت. او چندین وسیله برای استفاده‌ی خانگی اختراع کرد. یکی از آن‌ها که در واقع جد توستر‌های امروزی است، متشکل از یک صفحه‌ی کوچک بود که نان را گرم نگه می‌داشت. او و خانواده اش تنها در نیمه‌ی ابتدایی قرن نوزدهم ۱۰ اختراع به نام خود ثبت کردند. علاوه بر این، سارا گاپی برای بچه‌ها کتاب می‌نوشت و یک مدرسه‌ی خیریه برای دختر‌ها هم تأسیس کرد.

منبع: روزیاتو

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: