۰

قدیمی‌ترین کشور‌های کره خاکی را بشناسید

در این مطلب به معرفی نخستین کشور‌هایی که پس از شروع تمدن بشریت شکل گرفتند پرداخته شده که تمامی آن‌ها قدمتی هزاران ساله دارند.
کد خبر: ۲۴۲۸۴۷
۱۷:۱۶ - ۱۳ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، هرچند زندگی انسان‌ها در این کره خاکی میلیون‌ها سال پیش آغاز شده است، پیدایش تمدن قدمتی بسیار کمتری نسبت به آن دارد.

نخستین آثار تمدن بشریت در ۶۵۰۰ سال پیش از تولد مسیح رخ داد، زمانی که انسان‌ها از زندگی خانه به دوشی خود دست کشیدند و سکونت دائمی در یک مکان و توسعه بخشیدن به آن را جایگزین سبک زندگی خود کردند.

این توسعه دادن امکان در زمانی کوتاه به شهر‌های بزرگی منجر شد و ایده کشور‌هایی با مرز‌های مجزا را به ذهن آدمی رساند.

در این مطلب به معرفی نخستین کشور‌هایی که پس از شروع تمدن بشریت شکل گرفتند پرداخته شده که تمامی آن‌ها قدمتی هزاران ساله دارند.

۷. ایران - ۵۵۰ سال قبل از مسیح

ایران باستان که تا سال ۱۹۳۵ میلادی در کشور‌های غربی به پرشیا (persia) معروف بود، حدود ۵۵۰ سال قبل از مسیح تحت امپراطوری هخامنشی تأسیس گردید. البته تاریخ ایران به پیش از امپراطوری هخامنشیان بازمی‌گردد. زمانی که گروه‌های متعددی از جمله ایلامی‌ها پیش از تمدن، در غرب و جنوب غربی ایران کنونی ساکن بودند و ماد‌ها که کنترل غالب این کشور را تا قبل از ورود پارس‌ها برعهده داشتند.

کوروش دوم که به عنوان کوروش کبیر نیز شناخت می‌شود، در ۵۵۰ سال پیش از مسیح با شکست دادن قومیت ماد، لیدیه و بابل امپراطوری پارس را تشکیل داد.

حکومت وی که با نام هخامنشی شناخته می‌شد تا قبل از مغلوب شدن توسط اسکندر کبیر (۳۳۰ سال پیش از میلاد مسیح) بر ایران سلطه داشت.

قدیمی‌ترین کشور‌های کره خاکی را بشناسید

۶. ژاپن - ۶۶۰ سال قبل از مسیح

بر اساس شواهد و ارجاعات مختلف، آماتراسو که در اساطیر ژاپنی به عنوان ایزد بانوی خورشید یاد می‌شود نخستین امپراطور ژاپن است که حکومت آن ۶۶۰ سال به دوران قبل از مسیح بازمی‌گردد. جالب است بدانید بین چند صد تا چند ده هزار سال پیش از میلاد، نواحی شرقی آسیا با ژاپن متصل بوده و احتمال ورود انسان به ژاپن در دوران قدیم وجود داشت.

قدیمی‌ترین کشور‌های کره خاکی را بشناسید

۵. یونان - ۸۰۰ سال قبل از مسیح

یونان، کشوری که به عنوان ابداع کننده تمدن مدرن غربی شناخته می‌شود از دیگر کشور‌های پر قدمتی است که نخستین آثار حضور انسان در آن به ۲۷۰.۰۰۰ هزار سال پیش از مسیح بازمی‌گردد. یونان از نظر دانش، هنر، فناوری، ادبیات، سیاست و ... درس‌های بسیاری به جهانیان دیکته کرده است و آتن نیز نخستین شهری بود که برای اولین بار مفهوم دموکراسی را به وجود آورد.

وسعت و مرز‌های یونان کنونی با یونان باستان بسیار متفاوت‌تر است، اما آنچه هنوز در این کشور دیده می‌شود نشاءت از فرهنگ اصیلی دارد که از یونان باستان در این کشور بجا مانده است.

قدیمی‌ترین کشور‌های کره خاکی را بشناسید

۴. اتیوپی - ۹۸۰ سال قبل از مسیح

بسیاری از تاریخ‌شناسان هم‌عقیده هستند که اتیوپی، کشوری که هم‌اکنون در آفریقای شرقی واقع‌شده از قدیمی‌ترین کشور‌های جهان است که تمدن را از هزاران سال پیش به خود دیده است. البته به لطف تکه اسکلت‌هایی که در اتیوپی کشف گردیده، اثبات شده است که انسان از میلیون‌ها سال پیش در اتیوپی حضور داشته است!

۹۸۰ سال قبل از مسیح، سالی است که مورخان درباره نخستین حکومت شکل گرفته درباره اتیوپی اذعان دارند. این حکومت دمت (D’mt) نام داشت. اتیوپی یکی از معدود حکومت‌های آفریقایی محسوب می‌شود که هرگز تحت استعمار قرار نگرفت. به‌استثنای چندین سال در قرن ۲۰ که تحت سلطه دیکتاتوری ایتالیا قرار داشت.

قدیمی‌ترین کشور‌های کره خاکی را بشناسید

۳. هند - ۱۵۰۰ سال پیش از مسیح

با کوچ کردن جمعیت‌های مختلف به شبه‌قاره هند، برای نخستین بار حدود ۱۵۰۰ سال پیش تمدن در این کشور شکل گرفت. چیزی که در تاریخ پرفراز و نشیب هندوستان مشخص است، سلسله حکومت و استعمارگران مختلفی بودند که در این کشور فرمانروایی می‌کردند. آنچه امروزه به نام کشور هند می‌شناسیم نخستین بار در سال ۱۹۴۷ میلادی، پس از استقلال یافتن از حکومت انگلیسی‌ها شکل گرفت.

قدیمی‌ترین کشور‌های کره خاکی را بشناسید

۲. چین - ۲۰۷۰ سال پیش از مسیح

یکی دیگر از قدیمی‌ترین و دیرینه‌ترین تمدن‌ها در کشور چین صورت گرفت. قدمت نخستین سلسله حکومتی چین به ۱۶۰۰ تا ۲۷۰۰ سال قبل از مسیح برمی‌گردد؛ زمانی که سلسله شیا (Xia) نخستین فرمانروایی در چین را آغاز کرد.

چین در کنار ژاپن از قدیمی‌ترین کشور‌های شرقی این کره خاکی به شمار می‌روند که شواهد زیادی قدمت آن‌ها را تائید می‌کند.

قدیمی‌ترین کشور‌های کره خاکی را بشناسید

۱. مصر - ۳۱۰۰ سال پیش از مسیح

همانند یونان باستان، مصر باستان نیز به طور کلی شامل قلمرو‌های متفاوتی نسبت به مصر امروزی می‌شد. آنچه امروزه ثابت شده است تمدن و فرهنگ دیرینه مصری است که گذشته آن ۳۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. همچنین مصر زادگاه خط هیروگلیف است که دومین سیستم و زبان نوشتاری قدیمی در جهان بشمار می‌رود. قدمت پیدایش این سیستم نوشتاری به ۴ هزار سال قبل از مسیح باز‌می‌گردد.

کشور مصر تاکنون دست خوش حکومت و پادشاهی‌های مختلفی قرار گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به سلطه امپراطوری پارس‌ها، امپراطوری عثمانی و عرب‌ها اشاره داشت که تأثیر فتح اعراب در قرن ۹ – ۱۰ میلادی به مصر کاملاً مشهود است (به دلیل رواج زبان عربی و دین اسلام در مصر).

قدیمی‌ترین کشور‌های کره خاکی را بشناسید

منبع: TABNAK
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: