۰

کمک میلیاردی بغداد به اربیل ناپدید شده است

رئیس فراکسیون کُردی «المستقبل» در پارلمان عراق با اشاره به ناپدید شدن کمک‌های میلیاردی بغداد به منطقه کردستان گفت که کارمندان این منطقه 65 روز است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.
کد خبر: ۲۴۲۷۹۵
۱۵:۱۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، «سرکوت شمس الدین» رئیس فراکسیون کُردی «المستقبل» در پارلمان عراق، امروز (دوشنبه - 2 نوامبر) از دولت مرکزی خواست تا موضع خود در قبال تحویل میلیاردها دینار به منطقه کردستان را اعلام کند. مبلغی که کسی نمی‌داند کجا رفته است.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: کسی نمی‌داند پولهایی که بغداد به منطقه کردستان تحویل داده، کجا رفته، کجا پنهان شده است و چه کسی مسئول سرقت آن است. شهروندان منطقه کردستان ۶۵ روز است که با وجود ارسال پول زیاد از بغداد به منطقه کردستان، حقوقی دریافت نکرده‌اند.

شمس‌الدین از نخست‌وزیر عراق خواست تا مستقیما حقوق شهروندان منطقه کردستان را پرداخت کند.

وی همچنین خطاب به مصطفی الکاظمی پرسید: میلیاردها دیناری که به منطقه کردستان طی چند ماه اخیر ارسال کردی، چگونه تبخیر شد؟

این در حالی است که «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق مرداد ماه گذشته اعلام کرد که دولت فدرال عراق قصد دارد به عنوان پرداخت بخشی از حقوق کارمندان این منطقه، ۳۲۰ میلیارد دینار به اربیل ارسال کند. پیشتر نیز بغداد چندین میلیارد دینار برای تامین حقوق کارمندان منطقه کردستان به دولت اقلیم پرداخت کرده بود، اما این مبلغ برای پرداخت حقوق کارمندان هزینه نشد و نمایندگان کُرد مجلس عراق و نمایندگان پارلمان کردستان خواستار روشن شدن سرنوشت این بودجه و توضیح اربیل در خصوص این امر شدند.

اربیل و بغداد از زمان دولت نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق، بر سر مواردی مانند چگونگی تقسیم بودجه و پرداخت حقوق کارمندان، نحوه صادرات نفت منطقه کردستان و در نهایت مهم‌ترین مورد یعنی اجرای ماده ۱۴۰ قانون اساسی اختلاف دارند.

منطقه کردستان از سال ۲۰۱۳ با وجود مخالفت بغداد، اقدام به صادرات نفت خام از طریق ترکیه کرد که با واکنش دولت مرکزی و قطع حقوق کارمندان این منطقه و کاهش سهم اربیل در بودجه دولت مرکزی همراه شد.سرانجام پس از مذاکرات متعدد و پراکنده میان دو طرف در قانون بودجه ۲۰۱۹، دولت مرکزی عراق متعهد شد در قبال دریافت روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت منطقه کردستان، حقوق کارمندان را پرداخت کند اما «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر وقت به صراحت اعلام کرد که کردستان حتی یک قطره نفت هم به دولت مرکزی تحویل نداده است.

به همین دلیل نیز پرداخت حقوق کارمندان منطقه کردستان در گرو عملکرد دولت این منطقه در قبال پرونده جنجالی نفت ماند. با وجود اصرار بغداد بر دریافت ۲۵۰ هزار بشکه نفت از منطقه کردستان،اربیل می‌گوید: مسئله پرداخت ۲۵۰ هزار بشکه نفت نیست، بلکه مشکل این است که قطع سهم منطقه کردستان از بودجه از سال ۲۰۱۴ باعث شده که اربیل بدهی‌های زیادی داشته باشد.

این در حالی است که به اذعان شماری از نمایندگان کُرد منطقه کردستان از جمله سرکوت شمس الدین و نماینده پارلمان عراق، فساد بزرگی در پرونده نفتی منطقه کردستان وجود دارد و مافیاها نفت را قاچاق می‌کنند و کسی از درآمدهای نفتی و پولهایی که وارد منطقه کردستان می‌شود، اطلاع ندارد و همین امر موجب اختلافات زیاد داخلی در اقلیم شده است.

وی همچنین معتقد است که برخی مقامات مسئول در دولت مرکزی عراق با همتایان خود در منطقه کردستان در قاچاق نفت همدست هستند و همین امر موجب عدم نتیجه‌بخش بودن پیگیری‌ها برای ریشه‌کن کردن فساد مربوط به این پرونده می‌شود.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: