۰

آیا می‌دانید شب سراسر خنده هالووین چه ماجرایی دارد

در قرن هشتم، پاپ گرگوری سی و یكم نوامبر را به عنوان روز گرامیداشت همه مقدسات تعیین کرد؛ خیلی زود تمام روزهای مقدس به نوعی برخی از سنت های دوران ساوین را در خود گنجاندند. در گذشته، عصر قبل از روز هالووین را با عنوان اُل هالوس ایو می شناخته اند كه بعدها به هالووین تغییر نام داد.
کد خبر: ۲۴۲۶۹۷
۱۵:۳۴ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹

شیعه نیوز: هالووین یکی از روز‌های تعطیل سال است که در روز سی و یکم اکتبر آن را جشن می‌گیرند. ریشه این مناسبت به جشنواره تاریخی منطقه سلتیک به نام ساوین برمی گردد که در آن مردم آتش روشن کرده و برای راندن ارواح، لباس‌های محلی به تن می‌کرده اند.

در قرن هشتم، پاپ گرگوری سی و یكم نوامبر را به عنوان روز گرامیداشت همه مقدسات تعیین کرد؛ خیلی زود تمام روزهای مقدس به نوعی برخی از سنت های دوران ساوین را در خود گنجاندند. در گذشته، عصر قبل از روز هالووین را با عنوان اُل هالوس ایو می شناخته اند كه بعدها به هالووین تغییر نام داد. با گذشت زمان، هالووین تبدیل به روزی شد كه در آن فعالیت هایی همانند قاشق زنی، ساخت كدوی هالووین،‌ برگزاری جشن ها، پوشیدن لباس های خاص و خوردن شیرینی های لذت بخش انجام می شد.

آیا پیشینه جشن ‌هالووین را می‌دانید؟!

گستردگی بیش از حد رسانه‌ها، سهولت دسترسی و نفوذ آنها به زندگی مردم سراسر جهان، برای انسان امروزی فرصت شناخت خصوصیات فرهنگی مردم سایر نقاط جهان را فراهم کرده است. به هر صورت ضمن تاکید به حفظ و نگهداری از سنت‌های زیبا و پر معنای تمدن و کشور عزیز خودمان توجه شما را به مطلبی که درباره ‌هالووین، یکی از این رسوم تهیه شده است، جلب می‌کنیم.

طی چند سال اخیر اجرای بعضی از آداب و رسوم شادی آور کشورهای دیگر جهان در ایران باب شده است و این ماجرا از طرفی خوب است چون اجرای این رسوم - هر چند در اندازه ای بسیار کوچک و در حد خانه، مدرسه و مهد کودک - به هرحال می‌تواند بهانه ای برای شادمانی مردم باشد و از طرفی بد است، چون ما معمولا بدون اطلاع از اصل و ریشه آن که لطف این مراسم را صد چندان می‌کند، فقط ظاهر ماجرا را از روی فیلم‌ها یا کانال‌های ماهواره کپی می‌کنیم و کم کم مصداق ضرب المثل "کلاغ خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد، راه رفتن خودش را هم فراموش کرد" می‌شویم.

تاریخچه و آداب ‌هالووین

آیا می‌دانید این شب سراسر خنده و شوخی که کوچک و بزرگ در انتظار آن هستند چه ماجرایی دارد؟
تاریخ این روز به بیش از ۲۰۰۰ سال گذشته بازمی‌گردد و آغاز آن درواقع بسیار جدی بوده است. شب ۳۱ اکتبر که به‌هالووین (Halloween ترکیب دو کلمه Hallow مقدس و E’en که همان Evening به لهجه ایرلندی است، به معنای سر شب) شهرت دارد، ریشه در رسوم سلتیک (ساکنان اولیه جزایر بریتانیا) دارد و آداب آن بیشتر از ایرلند و اسکاتلند آمده است.

این شب در اصل از جشنی مذهبی پایه گرفته است که از قرن نهم بعد از میلاد مرسوم بوده و "روز تمام مقدسین" یا All Hallows Day نام داشته است. مسیحیان در این روز که مطابق با اول نوامبر است، به افتخار تمام قدیسین جشنی برپا می‌کنند که امروز به نام All Saints Day شهرت دارد و هالووین، شب قبل این جشن است.

اما رسوم این شب، تاریخچه‌ای بسیار دورتر دارد و به یکی از تعطیلات سلتیک برمی‌گردد. بیش از ۲۰۰۰ سال پیش، راهبان سلت که Druid نامیده می‌شدند، جشنواره‌ای را پایه گذاری کردند که سمهین (Samhain) نام داشت و اعتقاد داشتند که در این شب دروازه بین دو دنیا گشوده می‌شود و خدای جهان مردگان همراه با ارواح، اجنه و دیو‌ها به روی زمین می‌آید.

مردم سلت در این شب لباس‌هایی از پوست حیوانات می‌پوشیدند و سر آن‌ها را هم مانند کلاه خودی بر سر می‌گذاشتند تا از ارواح خبیث پنهان شوند و با کوبیدن بر طبل و اشیایی مانند دیگ و بشقاب‌های فلزی، صدا‌هایی ایجاد می‌کردند تا اجنه و دیو‌ها را فراری دهند. در این میان راهبان آتشی می‌افروختند و قربانی می‌کردند تا ارواح را آرام کنند.

امروزه رنگ‌های محبوب هالووین یعنی نارنجی و سیاه، نشانه‌ای از رنگ آتش راهبان در آسمان تیره شب است. پوشیدن لباس مبدل هم، از پوشیدن پوست حیوانات به لباس‌هایی مانند جادوگران، هیولاها، شخصیت‌های مشهور و هر چه تصور کنید، درآمده است. از طرفی، علاوه بر تاثیر این مراسم، جشنواره روز برداشت محصول رومیان نیز، که از قرن اول میلادی آغاز شد، به خصوص جشنی که در ستایش پومونا (Pomona) الهه میوه جات بوده است، بر جشن هالووین تاثیر فراوانی گذاشته است.
گرفتن سیب از آب و دویدن در هزارتو‌های مزارع ذرت و البته استفاده‌های مختلفی که از کدو می‌شود، همه نشانی از جشن رومیان دارند که در آن برداشت محصولی خوب را جشن می‌گرفتند.

هالووین وارد امریكا می شود

مراسم هالووین به دلیل سیستم سفت و سخت اعتقادی پروتستان به شدت در انگلستان استعماری نو محدود بود و این مناسبت بیشتر در مریلند و مستعمرات جنوبی رواج داشت.
به خاطر اعتقادات و سنت های گروه های مختلف قومی در اروپا و همچنین شبكه سرخپوستان امریكائی، یك نسخه كاملاً مجزا و متمایزی از هالووین در امریكا شروع به ظهور كرد. اولین جشن ها و مراسم ها شامل "میهمانی نمایش ها" بود كه رویدادی عمومی برای جشن گرفتن برداشت محصول بودند؛ در این رویدادها مردمان محلی داستان هایی را در مورد مردگان و طالع همدیگر بیان می كردند، می رقصیدند و آواز می خواندند.
در جشن های هالووین مستعمرات، بیان داستان هایی در مورد ارواح و همچنین بدرفتاری هایی مانند دوبهم زنی از همه نوع نیز معمول بود. تا اواسط قرن نوزدهم، جشن های سالیانه در فصل پاییز رواج داشتند اما هالووین هنوز در هیچ كجای كشور جشن گرفته نمی شد.
در نیمه دوم قرن نوزدهم، سیلی از مهاجران وارد امریكا شد. این مهاجران جدید، خصوصاً میلیون ها ایرلندی كه از قحطی معروف سیب زمینی ایرلندی فرار كرده بودند، به شناخته شده تر شدن برگزاری جشن هالووین به صورت ملی كمك كردند.

هالووین با چاشنی ترامپ؛ ترند تزئین کدو تنبل هالووین به شکل رئیس جمهور آمریکا

کاربران فضای مجازی امسال دوباره به حکاکی چهره ی دونالد ترامپ روی کدو تنبل که از نمادهای روز هالووین است روی آورده اند. این ترند ابتدا در سال ۲۰۱۶ شکل گرفت یعنی زمانی که دونالد ترامپ برای اولین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده بود. این ترند «ترامپکین» (Trumpkin) نام گرفته که ترکیبی است از نام ترامپ (Trump) و معادل واژه ی کدو تنبل در زبان انگلیسی (Pumpkin).

کاربرانی از سرتاسر آمریکا و حتی انگلیس تصاویری از کدو تنبل هایی به اشتراک گذاشته اند که با مهارت و ظرافت به شکل چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا کنده کاری شده اند.

منبع: TABNAK
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: