۰

زیان تحریم احتمالی کالاهای فرانسوی از سوی کشورهای اسلامی چقدر است؟

پس از دفاع رئیس‌جمهور فرانسه از نمایش کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به ساحت پیامبر اسلام(ص)، مسلمانان در کشورهای اسلامی کمپین‌هایی را برای تحریم کالاهای فرانسوی آغاز کردند، اما این تحریم در صورت عملی شدن، چقدر به اقتصاد فرانسه زیان وارد می‌کند؟
کد خبر: ۲۴۲۴۷۹
۱۲:۰۶ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، در پی قتل یک معلم فرانسوی از سوی یک جوان چچنی، «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، از نمایش کاریکاتورهای توهین‌آمیز به ساحت پیامبر اسلام(ص) دفاع کرد و وعده داد که سخت‌گیری شدیدتری را علیه مسلمانان این کشور اعمال کند.
این مواضع مکرون با واکنش منفی شدید مسلمانان در سراسر جهان روبه‌رو شد و برخی از سران کشورهای اسلامی خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شدند.

سابقه تحریم موفق محصولات دانمارکی

نخستین‌بار این کاریکاتورهای توهین‌آمیز در سال ۲۰۰۵ در روزنامه دانمارکی Jyllands-Posten به چاپ رسید که مجله شارلی ابدو در سال ۲۰۰۶ آنها را بازنشر کرد. این اقدام منجر به تحریم محصولات دانمارکی در سال ۲۰۰۶ از سوی برخی کشورهای اسلامی شد. دولت‌ها نیز در این اعتراضات وارد شدند که به تعطیلی چندین سفارتخانه دانمارک در کشورهای اسلامی منجر شد.

تحریم کالاهای دانمارکی در کشورهای اسلامی میلیون‌ها دلار برای شرکت‌های دانمارکی زیان در پی داشت. بین فوریه و ژوئن ۲۰۰۶ صادرات دانمارک به خاورمیانه به نصف کاهش یافت.


شرکت آرلا (Arla)، غول تولید لبنیات دانمارک، مجبور شد در سراسر خاورمیانه تبلیغات و این کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به اسلام را محکوم کند. آرلا به دلیل تحریم سال ۲۰۰۶، حدود ۴۵۰ میلیون کرون (۷۰ میلیون دلار) زیان کرد. تأثیر منفی این تحریم مدت‌ها به طول انجامید و در آوریل ۲۰۰۸ این شرکت اعلام کرد که گردش مالی آن فقط نیمی از میزان مورد انتظار برای آن سال بود.

این تحریم‌ها اثر‌بخش بود و مسئولان آن روزنامه دانمارکی در ۳۰ ژانویه ۲۰۰۶ عذرخواهی و اعلام کردند که هدف آنها اهانت به اسلام نبود.

در همان سال در فرانسه مسلمانان در اعتراض به کاریکاتورها به خیابان‌ها آمدند و مسجدجامع پاریس و اتحادیه سازمان‌های اسلامی فرانسه از مجله شارلی ابدو شکایت کردند. اما یک سال بعد، دادگاه فرانسه این مجله را با استناد به آزادی بیان تبرئه و اعلام کرد که این کاریکاتورها حمله به کلیت دین اسلام نیست.

برآورد زیان فرانسه از تحریم احتمالی

فرانسه دومین کشور بزرگ صادرکننده دارو به کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است. بنا بر آمار سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ از وضعیت اقتصاد اسلامی در جهان (State of the Global Islamic Economy ۲۰۱۹/۲۰)، که از سوی موسسه دیناراستاندارد (ِDinarStandard) منتشر شده، در سال ۲۰۱۸ فرانسه ۴,۴ میلیارد دلار دارو به این کشورها صادر کرد. همچنین در این سال، با صادرات ۲.۶ میلیاردی بزرگترین صادرکننده محصولات آرایشی به ۵۷ کشور عضو این سازمان اسلامی بود.

این کشورها در سال ۲۰۱۹ مجموعه یک هزار و هفتصد و نود میلیارد دلار کالا وارد کردند که ۲,۳ آنها محصولات فرانسوی بود. فرانسه هشتمین شریک تجاری کشورهای سازمان همکاری اسلامی است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: