۰

نوجوان دوست دارد با او اینگونه رفتار کنید

یکی از معمولی ترین انواع درگیری هایی که در خانواده بوجود می آید، مخالفت مکرر با پدر و مادر با فرزند نوجوان خود است که در این مطلب شما را با طرز صحیح برخورد با نوجوانان آشنا می کنیم.
کد خبر: ۲۴۲۴۷۱
۱۱:۴۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹

شیعه نیوز: نوجوانی دوره حساسی است که طی آن تغییرات عاطفی، شناختی، جسمی و روانی بسیار زیادی در افراد به وجود می آید، بنابراین نوجوانان در این دوره حساس رفتار متفاوتی را از خود بروز می دهند و با مشکلات فراوانی دست به گریبان می شوند پس لازم است که والدین با مشکلات نوجوانان آشنا شوند و با آنها درست رفتار نمایند. در این بخش شما را با طریقه صحیح رفتار با فرزند نوجوان خود آشنا می کنیم.

نحوه برخورد مناسب با نوجوانان

نحوه برخورد با احساسات نوجوان، بسیار اهمیت دارد زیرا اگر نتوان با آن ها ارتباط برقرار کرد، اشتباهات زیادی مرتکب می شوند و با مشکل مواجه می شوند. برخی از برخورد های صحیح با نوجوانان عبارت است از:
او را تحقیر و مقایسه نکنید:

هر فردی استعدادها و توانایی های خودش را دارد پس هرگز اگر نوجوان شما از نظر خودتان نقطه ضعف داشت، او را تحقیر نکنید و موفقیت های دیگران و شکست هایش را بر سرش نکوبید. او را همانطور که هست بپذیرید و از او به تناسب استعدادها و توانایی هایش انتظار داشته باشید.

او را بیش از حد محدود نکنید:

نوجوان خود را شدیدا محدود نکنید و تحت کنترل خود قرار ندهید. اگر شما نوجوان خود را محدود کنید، در برابر فشار شما به دروغگویی رو می آورند و به والدین دروغ می گویند. به جای محدودیت بیش از حد سعی کنید مهارت روبرو شدن با خطرات را به آنها بیاموزید و به او یاد دهید چگونه رفتار کند.
به او مسئولیت هایی را واگذار کنید:

اگر می خواهید نوجوان شما به یک فرد مسئولیت گریز تبدیل شود، همه کارهای خانه و حتی کارهای شخصی او را انجام دهید. همیشه به او وظایفی را محول کنید و اجازه دهید مسئولیت کار و عواقب خوب و بدش کاملا به عهده خودش باشد.

محیط امن در خانه ایجاد نمایید:

محیط پرتنش و پر از دعوای خانوادگی نوجوانان را از خانه و والدین فراری می دهد پس همیشه سعی کنید محیط خانه را آرام نگاه دارید و تا حد امکان با برخورد درست با همسرتان تنش ها را کاهش دهید.
با او صحبت کنید و از او مشورت بخواهید:

در مطالب قبلی نمناک دراین مورد و اهمیت ان کامل توضیح دادیم و دانستید که باید با نوجوان خود صحبت کنید و بیش از حد او را نصیحت نکنید و برای اینکه حس ارزشمند بودن را به او القا نمایید، در حل مسائل از او راهنمایی بخواهید و طوری نشان دهید که شما مشتاقانه منتظر راهنمایی ها و ایده های خلاقانه او هستید.
مطالعه داشته باشید:

هر قدر دانش شما بیشتر باشد، کمتر در رابطه برقراری ارتباط با نوجوان غافلگیر و مستاصل خواهید شد. با فرزندانتان نیز در مورد ویژگی های سن نوجوانی صحبت کنید و از خاطرات خودتان با او حرف بزنید.

به خلوت او احترام بگذارید:

گاهی فرزند نوجوان شما دوست دارد که خلوت کند، موسیقی گوش دهد و شعر بخواند و یک حریم خصوصی داشته باشد پس به حریم خصوصی اواحترام بگذارید و اجازه دهید اتاقش را قلمرو سلطنت خود فرض کند و هرگز سرزده و بدون اینکه در بزنید به اتاقش وارد نشوید.
به او اعتماد کنید:

به فرزند نوجوان خود اعتماد داشته باشید زیرا تا زمانی که او اعتماد شما را باور نکند به شما اعتماد نخواهد کرد اما فراموش نکنید اعتماد باید آگاهانه و هوشیارانه باشد.
قوانین و انتظارات خود را توضیح دهید:

به روشنی و وضوح با او صحبت کنید و خواسته هایتان را در مورد رابطه با دوستان و همکلاسی ها، زمان برگشتن به خانه، شرکت در مهمانی ها و استفاده از اینترنت، موبایل و ... مشخص کنید و دلایل منطقی قوانین و انتظارات خود را توضیح دهید.

الگوی مناسبی باشید :

برخی از والدین از همه چیز و همه کس ایراد می گیرند و از دیگران عیبجویی می کنند اما دوست دارند فرزندان نوجوانشان به خوبی رفتار کنند. اگر می خواهید فرزندتان قدردان و سپاسگزار باشد، برای آنها الگوی مناسبی باشید.
بر نقاط ضعف او تاکید نکنید :

نقاط ضعف نوجوانتان جزو خصوصیات شخصیتی و ماندگار او نیست. این رفتارهای منفی بخش جدایی ناپذیری از دوره نوجوانی و گذر است پس بر نقاط ضعف او تاکید نکنید.

از او تشکر کنید:

همیشه کار خوب فرزند نوجوان خود را تحسین کنید و وقتی او کار یا مسئولیتی را به خوبی انجام می دهد از او تشکر کنید و به خاطر کار خوب تحسینش کنید. اگر او کار اشتباهی انجام داد، تنها کار اشتباه او را بازگو کنید و کل وجود او را به خاطر کار اشتباهی که انجام داده، زیر سوال نبرید.

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: