۱

بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی اظهار نظرهای اخیر سیدکمال حیدری

آیت الله محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در رد سخنان سید کمال حیدری و تبیین مواضع فقهای شیعه در مورد عموم مسلمانان از تمامی فرق اسلامی، بیانیه ای صادر نمود.
کد خبر: ۲۴۲۴۴۷
۱۰:۱۱ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، آیت الله محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در رد سخنان سید کمال حیدری و تبیین مواضع فقهای شیعه در مورد عموم مسلمانان از تمامی فرق اسلامی، بیانیه ای صادر نمود.

این بیانیه به شرح زیر است :


بسم الله الرحمن الرحيم
وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوينَ (اعراف: 175)
بخوان بر آنان خبر کسی را که نشانه‌هايمان را به او داديم؛ اما او خود را از آن تهی ساخت، پس شيطان او را پيروی کرد، او از گمراهانِ فرومايه بود.
- مدتي است فردی به نام سيدکمال حيدری که يکی از منتسبان حوزه‌های علميه است؛ هر از گاهی در بارة محکمات اسلام و تشيع سخنانی ناروا مطرح می‌کند.
جامعه مدرسين حوزة علميه قم از چند سال پيش وی را زير نظر دارد و در برابر تحليل‌ها و مطالب نادرست و ناتمام وی طريق تصبّر و تحلّم را در پيش گرفته است. بررسی سوابق نام‌برده نشان می‌دهد وی انضباط و استقامت لازم را در تحصيل نداشته، فراگيری از استادان را به حد کفايت نرسانده است. نقش‌آفرينی‌های وی در يکی از برنامه‌های سيمای کوثر نيز به لحاظ توانايی علمی خود وی نبوده بلکه به واسطة اطلاعات و استناداتی بوده که گروهی متخصص در اختيار وی قرار می‌داده‌اند و او تنها آن را اجرا می‌کرده است. گروهی که اکنون از او فاصله گرفته و رفتار و گفتارهای او را منکر می‌شمارند.
از ديرزمانی که آرای باطل وی رخ نموده، عالمان و متدينانی ناصح با وی گفت و گو کرده و او را نسبت به بطلان آرا و ديدگاه‌های ناتمامش آگاه ساخته‌‌اند. وی به رغم پذيرش اکثر ملاحظات و تذکرات و تعهد نسبت به تصحيح اشتباهات و جبران خطاها؛ همواره خلاف عهد عمل کرده و روش خود را تصحيح نکرده است. افزون بر اين مراکز علمی نيز به طور رسمی از وی برای طرح ديدگاه‌های خود در کرسی‌های آزادانديشی و نظريه‌پردازی دعوت کرده‌اند. اين کرسی‌ها در حضور صاحب نظران و اهل فنّ ارائه می‌شود؛ ولی او از اين طريق علمی و ناصحانه نيز سربرتافته و بر نشر خطاهای يادشده اصرار می‌ورزد. بديهي است، جای بحث در بارة تحليل‌ها و برداشت‌هاـ هرچند در تضاد با محکمات اسلام و تشيع ـ محافل تخصصی و علمی است؛ که وی تن به آن نمی‌دهد. به نظر می‌رسد او اکنون خود را به غاری انباشته از شبهات تبديل کرده و سخن امير مؤمنان وضعيت کسانی مانند اوست که می‌فرمايد: « ٍكُلُّ ذَلِكَ وَحْشَةً مِمَّا وَرَّثَ النَّبِيُّ الْأُمِّيُّ ص وَ نُفُوراً مِمَّا أَدَّى إِلَيْهِمْ مِنْ أَخْبَارِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ أَهْلُ حَسَرَاتٍ وَ كُهُوفُ شُبُهَاتٍ وَ أَهْلُ عَشَوَاتٍ وَ ضَلَالَةٍ وَ رِيبَةٍ مَنْ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى نَفْسِهِ وَ رَأْيِهِ فَهُوَ مَأْمُونٌ عِنْدَ مَنْ يَجْهَلُهُ غَيْرُ الْمُتَّهَمِ عِنْدَ مَنْ لَا يَعْرِفُهُ ...»؛ همة اين‌ها به علت وحشت از چيزي است که پيامبر امی(ص) برجای گذاشته و به علت نفرت از آن چيزيست که از اخبار آفريدگار آسمان‌ها و زمين بر آنان عرضه کرد؛ [اينان] اهل واماندگی، غارهای شبهات، اهل کم‌بينی و گمراهی و بدگمانی‌اند؛ کسی که خدا او را به خود و رأيش واگذاشته است.(کافی، ج8؛ ص63)
مع الاسف چنديست او با برداشت‌های باطل خود، نسبت‌های ناروا به عالمان سلف رضوان الله تعالی عليهم را نيز افزوده و آن را به مراجع عظام موجود دامت برکاتهم نيز تعميم می‌دهد؛ تا آن‌جا که برخی مراجع معظم دامت برکاتهم صريحا به تنزيه فتاوی خود از نسبت‌های ناروای وی پرداختند. نکته تأمل برانگيزتر،اینکه فارغ از برداشت های باطل او نسبت به محکمات اسلام و تشیع نشر این گفتار ها ونسبت‌های ناروا و فتنه‌انگيز وی در آستانة ميلاد خجستة پيامبر اعظم(ص) که محور وحدت امت اسلامی است تمام تفرقه افکنان را به هيجان آورده و شبکه های معاند و فتنه گر را به استقبال از سخنان بی پای ی وی وباز نشر آن کشانده است ولذا بر این اساس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آحاد جامعه اسلامی را از فتنة ی امثال وی برحذر می دارد که هرگز نباید سخنان نادرست ایشان را به پای دین و مذهب روحانیت و عالمان دینی به حساب آورند زیرا راهی را که این شخص پیش گرفته سرانجامی جز انحراف و گمراهی نیست هر چند مطمئنیم مسلمانان آگاه به ویژه پیروان اهل بیت علیهم السلام ،اسلام ،تشیع،عالمان و مراجع عظام را منزه از آرا و نسبت های بی مبنا وناروای او می دانند .

اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین
والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته
محمد یزدی
رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
با سلام بنده صرفا در حد یک مسلمان عوام و مقلد نظرم بر اینست که جناب یزدی بارها مورد غلبه خشم شده اند و سخنانی فرموده اند که موجب پشمانی شده اند اگر واقعا علم ایشان ثبوت میکند انحراف جناب حیدری را چرا بمانند دو فرد صاحب نظر رودررو نمی نشینند و سخن نمی گویند بنده از جناب حیدری شنیده ام که در پی سخنان مقام رهبری مبنی بر راه اندازی کرسی آزاد اندیشی سئوال طرح میکنند و اگر هم بزرگان عادت نموده اند که فقط چشم بشنوند دیگر این فضاها بسته شده و بایستی پاسخگوی نظرات و اعمال خود باشند چنانچه در مورد بزرگواری چون آیت الله خوئی دچار خسران و بدگوئی شدند .