۰

درمان جوش کمر با انواع روشهای طبیعی و تغذیه مناسب

کد خبر: ۲۴۲۳۱۷
۱۶:۱۶ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹

شیعه نیوز: جوش کمر اصلا چیز خوشایندی نیست و گاهی اوقات بخصوص در فصول گرم بسیار آزار دهنده است. کرمها و پاک کننده‌ها معمولا بهترین انتخاب برای درمان هستند اما شماری از درمانهای طبیعی و ترفندهای ساده نیز هستند که می‌تواند به رفع جوش کمر کمک کند.
علتهای جوش کمر

همانند سایر انواع آکنه، آکنه کمر (به صورت مختصر «باکنه») موقعی رخ می‌دهد که فولیکولهای مو در زیر پوست مسدود می‌شوند. تولید بیش از اندازه چربی، تجمع باکتریها و التهاب غده‌های تولید کننده چربی همگی می‌توانند در بروز جوش کمر نقش داشته باشند. و از آنجایی که حفره‌های روی کمر به میزان زیادی بزرگتر از حفره‌های صورت است، آنها ممکن است راحت‌تر و سریعتر جایگاهی برای جوشهای کمر باشند.

بعضی از علل شایع جوش کمر به قرار زیر هستند:

ژنتیک: مشکلات آکنه در خانواده شما موروثی است.
داروها: آکنه یکی از عوارض جانبی بعضی از داروها همانند بعضی از داروهای افسردگی است.
هورمونها: تغییرات هورمونی در سنین نوجوانی معمولا علت آکنه است. اما برای زنان پس از بلوغ، جوشهای بدن می‌تواند با تغییرات هورمونی که در طول پریودی و بارداری رخ می‌دهد، بوجود آید.
عرق کردن: عرق کردن بخصوص در صورتی که لباس تنگ بپوشید می‌تواند موجب بدتر شدن آکنه کمر شود.
استرس: استرس علت مستقیم آن نیست اما می‌تواند یکی از عوامل مربوط به آن باشد.

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهایی که می‌خورید ممکن است به آکنه مربوط باشد. با توجه به نظر انجمن درماتولوژی آمریکا، بعضی از شواهد نشان می‌دهد که کربوهیدراتهای خاصی (مثلا نان سفید، چیپس سیب زمینی) که به افزایش قند خون مشهور هستند می‌توانند به آکنه هم مرتبط باشند. برای بعضی از افراد هم محصولات لبنی تحریک کننده آکنه است.
درمان طبیعی آکنه کمر

اگر تلاش می‌کنید که جوش کمر را از بین ببرید، شما تنها نیستید. پژوهشگران نشان می‌دهند که نیمی از افراد دچار آکنه‌ای هستند که در واقع یک بیماری پوستی به نام «آکنه تنه» است (یعنی جوشهایی که روی کمر، قفسه سینه و شانه‌ها بروز می‌کنند).
روغن تی تری
تحقیقات نشان می‌دهد که روغن تی تری ممکن است به کشتن باکتریهای مسئول آکنه پوست کمک کند. برخی از شامپوهای بدن از روغن تی تری به عنوان یک ماده تشکیل دهنده اصلی استفاده می‌کنند که می‌تواند به کاهش جوش کمر کمک کند.
ساینده‌های طبیعی بدن
لایه برداری کردن سلولهای مرده را از روی پوست بر می‌دارد که حفرات پوست را از مسدود شدن حفظ می‌کند. با استفاده از برش خشک می‌توانید سلولهای مرده‌ پوست را بتراشید و دور بیندازید. مخلوط کردن سهم مساوی از شکر قهوه‌ای و عسل خام یک اسکراب بدن عالی خانگی را می‌سازد.

لازم است توجه کنید که این یک روش پیشگیری است، اسکراب برای کاهش آکنه فعال آن چنان موثر نیست و حتی ممکن است این کار موجب التهاب و تحریک آن شود.
پوشیدن لباس گشاد
لباس وزشی شما هم می‌تواند تحریک کننده جوش کمر باشد. به عنوان مثال پوشیدن لباس تنگ می‌تواند عرق و کثیفی را داخل حفرات پوستی به دام بیندازد. ورزش کردن بدون لباس حین بدنسازی یا روی کف کثیف زمین هم می‌تواند موجب همان مشکلات شود. سعی کنید موقع ورزش از لباسهای گشادی استفاده کنید که به پوست شما اجازه نفس کشیدن می‌دهند و به بیرون راندن عرق کمک می‌کند.
دوش گرفتن پس از ورزش
اگر بگذارید لباس کثیف و پر از عرق پس از ورزش روی پوست شما باقی بماند می‌تواند موجب بدتر شدن جوش کمر شود. پس از اتمام ورزش فورا دوش بگیرید. همچنین باید لباسهای عرقدار خود را بین تمرینات بشویید و دفعه بعد از یک لباس تمیز استفاده کنید.
غذاهای با شاخص گلیسمی پایین
پر کردن رژیم غذایی‌تان با غذاهای با شاخص گلیسمی بالا (همانند آب نبات، نوشیدنیهای شیرین، برنج سفید، سیب زمینی سرخ شده و غلات کم فیبر و انواع کیک و شیرینی) ممکن است باعث شود شما بیشتر مستعد آکنه و جوش کمر شوید. برای بهبود پوست و تقویت سلامت کلی بدن، یک رژیم غذایی سالم با شاخص گلیسمی پایین را با انتخاب میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، آجیلها و حبوبات دنبال کنید.
امولسیونهای گیاهی
از آنجایی که کرمهای بدن و روغنهای ماساژ حاوی روغن معدنی، لانولین صنعتی و کره کاکائو هستند که ممکن است تحریک کننده آکنه و جوش کمر باشد، سعی کنید آبرسانی بدن را با محصولات گیاهی بدون روغن (همانند ژل آلوئه ورا) انجام دهید یا روغنهایی که کمتر موجب بسته شدن منافذ پوست می‌شوند همانند روغن آرگان، روغن درخت نیم، شی باتر یا روغن سنجد تلخ انتخاب کنید.
غذاهای ضد التهاب
از آنجایی که التهاب و آکنه به میزان زیادی به هم مرتبط هستند، رژیم غذایی‌تان را بر غذاهای ضد التهاب همچون انواع توت، انواع خاصی از آجیلها، غلات کامل، لوبیاها ممکن است به کاهش بروز جوش کمر در روزهای بعد کمک کند.
کاهش مصرف لبنیات
کاهش مصرف لبنیات می‌تواند به توقف جوشهای کمر کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که آندروژنها و هورمونهای رشدی که در محصولات شیر یافت می‌شوند، ممکن است بروز آکنه را تحریک کند. می‌توانید در عوض از غذاهای پر کلسیم و مخصوص گیاهخواران استفاده کنید. (با غذاهای ضد آکنه و آنهایی که آکنه را بدتر می‌کنند آشنا شوید).
روشهای مدیریت استرس
بعضی از شواهد نشان دهنده این است که استرس می‌تواند آکنه را بدتر کند. در یک تحقیق کوچک منتشر شده در مجله درماتولوژی در سال ۲۰۰۳، مشخص شد که دانشجویان کالج در دوره امتحانات جوشهایشان بدتر شده است. برای کمک به درمان جوش کمر سعی کنید از روشهای کاهش استرس همانند یوگا و مدیتیشن بهره بگیرید.
غذاهای سرشار از روی
بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که روی (یک ماده معدنی ضروری) ممکن است به کاهش التهاب مربوط به آکنه کمک کند و تولید چربی پوست را محدود کند. می‌توانید مصرف روی خود را با مواد غذایی مانند جوانه گندم، صدف، تخمه کدو و اسفناج افزایش دهید.
پوست درخت بید چه مزیتی برای جوش کمر دارد؟
اسید سالیسیلیک یک ماده تشکیل دهنده اصلی در پاک کننده‌های درمان کننده آکنه است. برای آکنه ملایمتر، کاربرد آن روی پوست به رفع انسداد حفرات بوسیله تصحیح پوسته ریزی غیر طبیعی پوست، کمک می‌کند. اگر چه این محصولات معمولا با اسید سالیسیک صنعتی ساخته می‌شود، اما این ماده شیمیایی بطور طبیعی در پوست درخت بید سفید هم موجود است. در حالی که هیچ مدرکی وجود ندارد که پوست بید سفید تاثیر بیشتری نسبت به سالیسیلیک اسید موجود در محصولات درمان کننده دارد اما ممکن است انتخاب خوبی برای افرادی باشد که می‌خواهند تا از مواد تشکیل دهنده خاصی در محصولات بدون نسخه تجاری اجتناب کنند.

اگر چه این درمانهای آکنه به صورت خاص برای درمان جوش کمر مورد پژوهش قرار نگرفته‌اند اما می‌توانند به تمیز نگه داشتن پوست شما کمک کنند. فقط قبل از استفاده از هر نوع مکمل غذایی باید با پزشکتان صحبت کنید.

منبع : مجله قرمز

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: