۰

مبادله ۲ زندانی آمریکایی با ۲۸۰ عضو انصارالله یمن

یک روزنامه آمریکایی مدعی شده انصارالله یمن روز چهارشنبه دو شهروند بازداشت‌شده آمریکایی را در ازای بازگشت بیش از ۲۰۰ نفر از نظامیان وفادار به خود از عمان به یمن، آزاد کرده است.
کد خبر: ۲۴۱۳۷۱
۰۸:۵۱ - ۲۴ مهر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، یک روزنامه آمریکایی مدعی شده انصارالله یمن روز چهارشنبه دو شهروند بازداشت‌شده آمریکایی را در ازای بازگشت بیش از ۲۰۰ نفر از نظامیان وفادار به خود از عمان به یمن، آزاد کرده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی و سعودی نوشته به این دو آمریکایی روز چهارشنبه اجازه داده شد پس از بازگشت بیش از ۲۰۰ نفر از اعضای جنبش انصارالله به یمن این کشور جنگ‌زده را ترک کنند.

مطابق این گزارش، یک فروند هواپیمای سلطنتی نیروی هوایی عمان، بعد از پیاده کردن صدها نفر از اعضای انصارالله با ۲ شهروند آزادشده آمریکا و جسد یک آمریکایی، صنعا، پایتخت یمن را ترک کرد.

هویت شهروندان آمریکایی «سندرا لولی» و «میکائیل گیدادا» اعلام شده است. وال‌استریت‌ژورنال اولی را یک شهروند فعال در زمینه مسائل بشردوستانه معرفی کرده که از سه سال پیش در یمن بازداشت شده؛ گیدادا هم مطابق این ادعا تاجری بوده که حدود یک سال قبل دستگیر شده است.

بازگرداندن جسد «بیلال فتین»، یکی دیگر از آمریکایی‌هایی که ادعا شده در بازداشت انصارالله بوده هم جزئی از این توافق بوده است.

وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید مقام‌های آمریکایی اطلاعات محدودی درباره این سه آمریکایی در اختیار این رسانه قرار داده‌ اما گفته‌اند آنها خواستار انجام فوری این توافق بوده‌اند، زیرا وضعیت سلامتی «لولی» مناسب نبوده است.رسانه آمریکایی نوشته در این توافق با ارائه کمک‌های پزشکی به یمن موافقت شده است.

مقام‌های سعودی چندان از این توافق راضی نیستند. به اعتقاد آنها، این توافق ده‌ها نفر از نظامیان آموزش‌دیده در زمینه پهپاد و موشک‌های پیشرفته را به میدان نبرد باز می‌گرداند.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

آمریکا از زمان آغاز این جنگ در یمن از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی حمایت کرده و بارها از سوی فعالان مستقل حقوق بشری به دلیل مشارکت در جنایت‌های جنگی ائتلاف سعودی مورد انتقادهای گسترده قرار گرفته است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته مصوبه فراحزبی کنگره این کشور که خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از ائتلاف متجاوز به یمن بود را وتو کرد.

انصارالله یمن چند ماه قبل خواستار آزادی ۱۰۰ نفر از اعضای خود شده بود، اما مقام‌های سعودی می‌گویند آنها در هفته‌های گذشته مطالباتشان را افزایش داده‌اند.

افرادی که با توافق امروز امضا می‌شوند چند سال پیش با موافقت عربستان سعودی برای دریافت مراقبت‌های پزشکی به عمان انتقال داده شدند، اما ریاض جلوی بازگشت آنها به یمن را گرفت.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: