۰

زمان و نحوه هرس کردن گیاهان آپارتمانی

اگرچه برای هرس گیاهان خانگی نباید مانند گیاهان بیرون از خانه نگران بود، اما دیر یا زود همه ما باید یک قیچی برداریم و به جان گیاهان آپارتمانی مان بیوفتیم.
کد خبر: ۲۴۱۳۱۵
۱۲:۰۸ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: گیاهان خانگی زیبایی خاصی به محیط خانه می ‎بخشند . نگهداری از گیاهان خانگی ، شامل انجام اقدامات مختلفی است ؛ یکی از این اقدامات که باید مرتبا انجام گیرد، هرس کردن است .

چنانچه بیشتر خواهیم گفت هرس کردن در مرحله اول با از بین بردن برگ ها و گل های پژمرده گیاه شروع می ‎شود وسپس به قطع شاخه های خشک شده گیاهان می ‎رسد. گیاهان علاوه بر هرس کردن به کوددهی و آبیاری منظم نیز نیازمند می ‎باشند .
مراحل هرس کردن گیاهان آپارتمانی:
مرحله 1:از بین بردن برگ ها و گل های پژمرده

1. اولین قدم برای هرس کردن گیاهان استفاده از قیچی تیز است که این امر از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که استفاده از قیچی کند باعث آسیب رسیدن به گیاه می ‎شود و همچنین قبل از استفاده از قیچی لازم است که آن را به خوبی شستشو دهید و ضدعفونی کنید تا از انتقال هرگونه بیماری و باکتری به گیاهانتان جلوگیری شود . برای جلوگیری از خراشیده شدن پوست دستتان توسط شاخ و برگ گیاهان در حین هرس کردن بهتر است از دستکش مخصوص باغبانی استفاده کنید .

2. گیاهان را در ابتدای فصل رشدشان هرس کنید . اگر گیاهانتان گل نمی ‎دهند، بهتر است آن ها را در اواخر زمستان هرس کنید و در غیر اینصورت بهتر است تا شکوفا شدن گل های گیاهتان صبر کنید .

3. برگ های پژمرده شده را که معمولا به رنگ زرد یا قهوه ای هستند ، با استفاده از قیچی و با زاویه 45 درجه در زیر آن ها برش دهید و از گیاه مورد نظر جدا کنید و از بریدن هر برگی که هنوز سبز و شاداب است خودداری کنید .

در صورتی که بیشتر برگ های یک شاخه پژمرده شده اند ، می ‎توانید شاخه مورد نظر را به طور کل از گیاه قطع کنید اما ساقه اصلی را دست نخوره باقی بگذارید .

4. گیاهچه خود را بررسی کرده و گل های پژمرده شده آن را با قیچی از گیاهچه جدا کنید . برگ های پژمرده در هنگام لمس کردن، خشک به نظر می ‎رسند که جدا کردن این گل ها باعث تقویت گیاه و رشد گل های جدید خواهد شد .
مرحله 2 :برش شاخه ها و ساقه های بلند

1. شاخه هایی که بیش از حد رشد کرده اند را با استفاده از قیچی باغبانی و زاویه 45 درجه از گیاه جدا کنید و از قطع هرگونه جوانه شکوفا شده خودداری کنید . هرس کردن شاخه های بیش از حد بلند به گیاه کمک می ‎کند تا الگوی رشد کامل تر و یکنواخت تری داشته باشد . این شاخه ها را به اندازه یک سوم برش دهید .

2. گیاه را برای شناسایی ساقه های خراب و پژمرده بررسی کنید و آن ها را هرس کنید که هرس این گونه ساقه ها باعث تقویت گیاه و رشد ساقه های سالم می ‎شود .

3. دقت داشته باشید که تنها 10 الی 20 درصد از شاخ و برگ گیاهان باید هرس شوند ، نه همه آن ها . هرس کردن تمام شاخه ها رشد مناسب گیاه را مشکل خواهد کرد و همچنین لازم به ذکر است که هرس چند هفته یک بار باید انجام شود نه زودتر از این .

مرحله 3:نگهداری از گیاهان خانگی

1. بعد از به اتمام رسیدن هرس ، گیاه خود را کوددهی کنید . کود را در آب رقیق کنید تا از سوختگی برگ ها و ریشه گیاه جلوگیری شود و در انجام کوددهی ، به دستورالعمل موجود در برچسب بسته بندی کود توجه کنید .

2. با استفاده از یک اسفنج و یا دستمال مرطوب گرد و غبار موجود بر روی برگ های گیاه را از بین ببرید و این کار را به طور مرتب انجام دهید تا گیاه همیشه تمیز بماند. برای تمیز کردن برگ های گیاه هر بار از یک پارچه تمیز استفاده کنید ؛ این امر باعث جلوگیری از انتقال آفات یک گیاه به سایر گیاهان می ‎شود .

3. بخش اعظم نگهداری از یک گیاه، آبیاری آن است . برخی گیاهان نیازمند آب زیاد و برخی دیگر نیازمند آبیاری اندکی هستند . خاک گیاه را بررسی کنید و در صورت خشک بودن آن ، گیاه را آبیاری کنید .

برگ های پژمرده ، ریشه های قارچی ، قهوه ای شدن ساقه گیاه در قسمت پایینی آن ، گلبرگ های کپک زده و یا ایجاد لکه های قهوه ای بر روی برگ ها نشان دهنده آبیاری بیش از حد گیاه است .

نکته :

هنگام هرس کردن، پاکیزگی را رعایت کنید زیرا ممکن است برخی بیماری ها از برش یا خراش گیاه هنگام هرس به بافت گیاه وارد شوند و آن را دچار بیماری کنند، پس بهتر است وسایل هرس تمیز باشد و بعد از هرس هر گیاه دوباره آنها را ضدعفونی کنید.

هرس گیاهان آپارتمانی به 3 دسته تقسیم می شود:

1- گیاهانی مثل آنتوریوم ، کالادیوم ، سیکاس ، سانسی وریا ....که ساقه ندارند و باید برگها و شاخه های خشک و گل پژمرده را هرس نمود.

2- گیاهانی مثل گل کاغذی ، آزالیا،هورتانسیا و ... که بعد از پایان گل تنها تا 6 ماه می توان انها را هرس کرد.

3- گیاهانی مانند مرکبات زینتی، گل آویز، فیلودندرون، حسن یوسف و ...که درهمه فصول هرس می شوند اما بهتر است این کار را 3 ماه قبل از گل دادن آنها انجام داد.

گیاهانی که نباید هرس شوند:

لازم به ذکر است که برخی گیاهان در هیچ شرایطی نیازی به هرس شدن ندارند .این گیاهان عبارتند از :

گیاهان کاج
گیاهان ارکیده جزیره
نورفولک
ارکیده پروانه ( در صورت هرس کردن این گیاهان رشد آن ها متوقف خواهد شد) .

چه زمانی نباید گیاهان آپارتمانی را هرس نمود ؟

گیاهانتان را قبل از شکوفه دادن، هرس نکنید زیرا سبب از دست رفتن جوانه ها می شود.
قبل از اتمام دوره گلدهی گیاهان را هرس نکنید.
هنگامی که گیاهان کوچک هستند آنها را هرس نکنید و اجازه دهید گیاه کامل رشد کند و به اندازه مناسب برسد .

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: