۰

خداحافظی با لکه های ناشی از افزایش سن

اگر برای رفع و درمان لکه های پوستی روش های مختلف را امتحان کرده اید، باید بگوییم روش های طبیعی ساده اما کاربردی وجود دارد که برای رفع این لکه ها بسیار مناسب است.
کد خبر: ۲۴۱۲۹۹
۱۱:۰۸ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: لک صورت بر اثر افزایش سن همان لک های سیاه یا قهوه ای با سطوح صافی هستند که می توانند در سایزهای مختلف روی بازو و شانه، دست و صورت افراد ایجاد شوند. بسیاری از این لک ها نیز بر اثر نور آفتاب ایجاد می شوند اما بعضی از آن ها با بالا رفتن سن شدت بیشتری پیدا می کنند. در این قسمت از سلامت پوست و موی نمناک چند راهکار خانگی را به شما آموزش می دهیم که به بهبود این کار کمک خواهد کرد.
1. روغن کرچک

روغن کرچک دارای خواص شفابخش است و این لک ها را به زودی بهبود می دهد. همچنین می توانید مقداری روغن بادام، زیتون، نارگیل یا روغن ویتامین e را اضافه کنید که سرعت شفابخشی افزایش پیدا کند.

کافی است که مقداری روغن کرچک را با روغن مورد نظر خود ترکیب کنید و به یک پد نخی زده و به صورتتان اعمال کنید. این ناحیه را به آرامی به مدت چند دقیقه ماساژ دهید و چند ساعت صبر کنید و بعد صورت را با آب بشویید.

هر روز صبح و هر شب این درمان را انجام دهید.

2. آبلیمو

لیمو دارای خواص سفیدکنندگی است و حاوی سیتریک اسید می باشد که پوست را روشن می کند و ظاهر کلی آن را بهبود می بخشد. اگر پوست حساسی دارید، از این روش استفاده نکنید.
روش اول:

مقداری لیمو را خرد کنید و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوستتان بزنید و بعد بشویید.

دو بار در روز این کار را انجام دهید.
روش دوم:

آب لیمو را بگیرید و به مدت 20 دقیقه روی پوستتان قرار دهید و سپس آن را با آب بشویید.

روش سوم :

آب لیمو را با کمی سرکه ترکیب کنید و آن را روی قسمت لک ها به مدت 15 دقیقه نگه داشته و بعد آب بکشید.
روش چهارم:

چند قاشق چای خوری آب لیمو را با یک قاشق چای خوری زردچوبه ترکیب کنید و آن را به مدت نیم ساعت قبل از شستشو روی لک قرار دهید.
روش پنجم:

چند قاشق چای خوری آب گوجه فرنگی را با چند قاشق چای خوری آب لیمو ترکیب کنید و به مدت 30 دقیقه روی لک قرار دهید.

3. آلوئه را

آلوئه ئه ورا برای از بین بردن لک صورت مناسب هر نوع پوستی می باشد و می تواند پوست شما را رطوب رسانی کند و لک های قهوه ای را از بین ببرد.

یک برگ آلوورا را بردارید. با قاشق یا انگشتتان، ژل آن را بیرون بکشید و سپس ژل را به مدت 30 دقیقه روی ناحیه مورد نظر بزنید و بعد با آن را با آب بشویید.

دو بار در روز به مدت یک ماه این روش را تکرار کنید.
4. آرد نخود

آرد نخود یک ماسک عالی برای از بین بردن لکه های قهوه ای بر اثر بالا رفتن سن می باشد. چند قاشق چای خوری آرد نخود، یک قاشق چای خوری سیر، نصف قاشق چای خوری آبلیمو، یک قاشق چای خوری آب گوجه فرنگی و چند قطره روغن بادام یا روغن کرچک را با یکدیگر مخلوط کنید. همچنین می توانید مقداری گلاب هم به این ترکیب اضافه کنید. 20 دقیقه این ترکیب را روی صورت قرار دهید تا به اندازه کافی خشک شود و بعد آن را اسکراب کنید و در نهایت با آب ولرم شستشو دهید.

یک بار در روز این روش را تکرار کنید.

5. دوغ

پوست بدن شما با استفاده از دوغ احساس خنکی می کند و رنگ آن نیز روشن تر می شود و تر و تازه می گردد. مقداری دوغ را داخل یک کاسه بریزید و یک عدد پد را به آن آغشته کنید و بعد به ناحیه مورد نظر بزنید.

15 دقیقه صبر کنید و بعد صورتتان را بشویید.

اگر پوست چرب و یا مستعد آکنه دارید، می توانید مقداری آبلیمو هم به آن اضافه کنید.
6. ماست

ماست یک درمان خانگی برای از بین بردن درد های صورت است و حاوی لاکتیک اسید است که پوست را روشن می کند. چنانچه در مطالب قبلی درمان لک صورت با روش های خانگی در نمناک خواندید کافی است که یک قاشق چای خوری آبلیمو را با یک قاشق غذاخوری ماست ترکیب کنید. این ترکیب را نیم ساعت به محل مورد نظر بزنید و بعد با آب سرد شستشو دهید و بعد از آن از یک مرطوب کننده سبک استفاده کنید.

دو بار در هفته به مدت 3 ماه این کار را انجام دهید.

7. ریشه خردل

ریشه خردل برای از بین بردن لک صورت در اثر پیری بسیار عالی است. نصف فنجان سرکه سیب را با چند تکه ریشه خردل ترکیب کنید و بعد به مدت دو هفته آن را داخل یک ظرف دربسته نگه دارید.

هر یک روز در میان آن را هم بزنید و بعد از دو هفته آب آن را بگیرید و به صورت تان بزنید.

برای چند ماه این کار را انجام دهید تا شاهد روشن شدن پوست تان باشید.
8. انگور فرنگی

انگور قرمز فرنگی یک غذای سالم است و طعم بسیار خوشمزهای دارد و می تواند برای از بین بردن لک های پوستی هم استفاده شود.

یک قاشق غذاخوری عسل را با یک چهارم فنجان انگور فرنگی ترکیب کنید و بعد به مدت 15 تا 20 دقیقه آن را به پوست خود بزنید و بعد با آب تازه بشویید.

هر روز یک بار این روش را تکرار کنید.

9. آب میوه

آب میوه ها دارای مواد طبیعی و ارگانیک هستند و لک های صورت را از بین می برند. برای از بین بردن لک های قهوه ای روی پوست می توانید از آن استفاده کنید.

مقدار مساوی آب پرتقال، آب جعفری، آب لیمو و آب مویز را با یکدیگر ترکیب کنید. این ترکیب را روی قسمت مورد نظرتان به مدت 15 دقیقه ماساژ دهید و بعد آن را بشویید.

یک بار در روز از این روش استفاده کنید.
10. سرکه سیب

در مطالب قبلی بخش بهداشت و سلامت نمناک خواندید که سرکه سیب یکی از موثرترین درمان های خانگی برای بهبود وضعیت پوست است و رنگ پوست شما را بهبود می بخشد.
روش اول:

سرکه سیب را با مقداری آب ترکیب کنید و کمی عسل به آن اضافه کنید و به پوستتان بزنید و پس از 1 - 2 دقیقه صورت را کامل آبکشی کنید.

یک بار در روز این روش را امتحان کنید.
روش دوم:

چند قاشق غذاخوری آب پرتقال را با یک قاشق چای خوری سرکه سیب ترکیب کنید و آن را به محل مورد نظر بزنید تا به طور کامل خشک شود. سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید.

یک یا دو بار در روز این روش را تکرار کنید.

11. چوب صندل

چوب صندل یکی از درمان های عالی ضد پیری و ضد عفونی کننده است و لک های قهوه ای را کاهش می دهد.
روش اول:

چند قاشق غذاخوری پودر چوب صندل را با یک قاشق چای خوری آب لیمو، 1 قاشق چای خوری گلیسیرین و چند قاشق چای خوری گلاب ترکیب کنید. آن را به لک های مورد نظر بزنید تا خشک شود. سپس با آب سرد شستشو دهید.

چند بار در هفته این کار را تکرار کنید.
روش دوم:

چند قاشق غذاخوری چوب صندل، مقداری روغن ویتامین E، یک قاشق چای خوری آبلیمو و یک قاشق غذاخوری آب پرتقال را ترکیب کنید، آن ها را خوب هم بزنید و به صورت، دست و پا اعمال نمایید. 30 دقیقه صبر کنید و بعد با آب تازه بشویید.

چند بار در هفته این روش را تکرار کنید.
روش سوم:

چند قطره روغن چوب صندل را با روغن بادام یا روغن زیتون ترکیب کنید. این ترکیب را به پوست مورد نظر بزنید و اجازه دهید کل شب روی پوست باقی بماند و سپس روز بعد آن را با آب بشویید. هر روز این کار را انجام دهید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

12. انبه

در مطلب خواص انبه در بخش سلامت نمناک گفتیم که ‏انبه حاوی هیدروکسیل اسید و آنزیم هایی است که پوست را لایه برداری می کند. آکنه و لک های پوستی را از بین می برد. نه تنها برای سلامتی مفید است، بلکه از زیبایی پوست هم مراقبت می کند، آن را روشن می کند و به خوبی پاکسازی را انجام می دهد.

یک عدد انبه تازه را پوست بکنید و یک قاشق غذاخوری از آن را روی ناحیه مورد نظر بمالید. 20 دقیقه صبر کنید و بعد با آب ولرم بشویید.

دو بار در روز این روش را تکرار کنید.

*مقدار کمی از انبه را قبل از استفاده به طور وسیع روی ناحیه کوچکی از پوست امتحان کنید تا ببینید به آن حساسیت دارید یا خیر.

13. آب پیاز

پیاز یک ماده موثر برای پوست و سالم ماندن بدن است. دارای خاصیت سفید کنندگی است و ماهیت اسیدی دارد و لک های قوی را از بین می برد.
روش اول:

پیاز را تکه تکه کنید و آن را به مدت 20 دقیقه به صورت روزانه به پوستتان بزنید.
روش دوم:

چند قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری آب پیاز را با یکدیگر ترکیب کنید و آن را روی پوستتان بزنید. 15 دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم صورتتان را شستشو دهید.

یک الی دو بار در روز این روش اجرا کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

پیشگیری از لکه های پوستی با راهکارهای زیر:

کمبود ویتامین B12، کمبود ویتامین A، اسید فولیک و کم خونی می تواند باعث بروز لکه های پوستی شود بنابراین مواد غذایی سرشار از این ویتامین ها را مصرف کنید.
میوه ها، سبزی های قرمز و سبز، مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و خوراکی هایی که دارای ویتامین A یا E هستند نیز به سلامت افراد کمک کرده و از ایجاد لک جلوگیری می کنند.
از ماسک به صورت صحیح استفاده کنید مثلا بهره گیری از جعفری، کرفس و لیموترش به شکل ماسک به سلامت پوست کمک می کند اما اگر این ماسک را بزنید و در معرض آفتاب قرار گیرید، در صورت شما لک ایجاد می شود زیرا آب جعفری حاوی ماده ای به نام «سورالن» است که در برابر اشعه مضر آفتاب رنگدانه های پوستی ایجاد می کند. پس قبل از استفاده از ماسک از عدم حساسیت مطمئن باشد و بعد از آن از ضد آفتاب استفاده کنید.
مهم ترین عامل ایجاد لک، اشعه مضر آفتاب است. برای جلوگیری از ایجاد لک همه افراد به خصوص خانم های باردار باید از حتما از ضدآفتاب های فیزیکال استفاده کنند و هر دو ساعت یکبار به اندازه نصف قاشق چایخوری کرم ضدآفتاب روی پوست خود بزنند. کرم ضد آفتاب برای پیشگیری از لک باید عیار حفاظتی SPF30 به بالا داشته باشد.
کرم های ضدلک با ترکیبات مختلفی که دارند، می توانند علاوه بر لایه برداری باعث کاهش ملانین شوند و لک های پوستی را از بین ببرند.
پزشک متخصص پوست ممکن است از لیزر برای از بین بردن لک کمک بگیرد.

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: