۰

لایل حمایت‌ مشکوک سعودی‌ها از سازشکاران اماراتی و بحرینی

سردبیر روزنامه رأی‌الیوم و تحلیلگر مطرح جهان عرب در مقاله‌ای به بررسی تحرکات اخیر عربستان سعودی در راستای عادی‌سازی رسمی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی پرداخت.
کد خبر: ۲۴۱۰۰۹
۱۳:۱۵ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم و تحلیلگر مطرح جهان عرب در مقاله‌ای درباره تحرکات اخیر مقامات سعودی در راستای حمایت از سازشکاران با رژیم صهیونیستی نوشت که در جولای 2006 و حدود هشت روز پس از آغاز تجاوز دشمن صهیونیستی علیه لبنان (در 12 جولای) یک هیئت سعودی به‌ریاست شاهزاده سعود الفیصل، وزیر خارجه وقت عربستان به واشنگتن سفر و با جرج بوش پسر که درهای کاخ سفید را به‌شکل ویژه برای این هیئت باز کرده بود دیدار کرد.

در این هیئت همچنین شاهزاده بندر بن سلطان بن عبدالعزیز، مشاور امنیت ملی و سفیر پیشین سعودی در آمریکا و نیز شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس اسبق اطلاعات عربستان نیز حضور داشتند.

یک روز بعد از این دیدار فرستاده ویژه این سه شاهزاده سعودی به لندن رفتند تا از طریق رسانه‌های انگلیس پیام مهمی را برای جهانیان برسانند مبنی بر اینکه سعودی‌ها به رئیس جمهور وقت آمریکا گفته‌اند که عربستان و اسرائیل در یک جبهه واحد ایستاده‌اند و رژیم صهیونیستی زمانی که دشمن بزرگ آنها جمال عبدالناصر را در جنگ ژوئن 1967 شکست داد و اکنون درصدد از بین بردن حزب‌الله است، خدمات استراتژیکی به دولت سعودی ارائه داده است.

این پیام از برنامه «نیوزنایت» بی‌بی‌سی به‌زبان انگلیسی پخش و اکنون با هجمه بندربن سلطان علیه فلسطینی‌ها بار دیگر یادآوری شد.

نویسنده این مقاله در ادامه نوشت: قصد ندارم در این گزارش درباره اظهارات بندر بن سلطان صحبت کنم؛ اما به بررسی اهداف آن می‌پردازم و البته هدف من دفاع از رهبری سابق یا کنونی فلسطین نیست، چرا که ما پس از امضای توافق فاجعه‌بار اسلو و تبدیل شدن عناصر تشکیلات خودگردان فلسطین به نگهبانان شهرک‌های صهیونیست‌نشین از بارزترین منتقدان نرم این طرف‌های فلسطینی بودیم و از روز اول این اقدام را محکوم کردیم. اما متأسفانه تشکیلات خودگردان فلسطین مهم‌ترین هدف هجمه شاهزاده سعودی است و رئیس این تشکیلات و یا سخنگوی آن از گذشته هرگز جرئت دفاع از خود را نداشتند و شاید دلیل این امر امید به ادامه دریافت کمک‌های ریاض بود.

عطوان اظهار داشت: در ابتدا می‌گوییم این اظهارات تند شاهزاده بندر که از تریبون رسمی یک شبکه تلویزیونی پخش شد نمی‌تواند یک موضع شخصی و بدون موافقت مقامات رسمی سعودی و به‌ویژه آل‌سعود باشد. می‌توان گفت هدف اصلی این اقدام شاهزاده سعودی، زمینه‌سازی برای عادی‌سازی علنی و رسمی با رژیم اشغالگر صهیونیستی و گام برداشتن در مسیری است که از مصر و اردن آغاز شد و اکنون به امارات متحده عربی و بحرین رسیده است.

نکته جالب توجه در این مرحله آن است که رژیم‌های سازشکار و یا کشورهایی که قصد سازش با صهیونیست‌ها را دارند اقدام به حمله و متهم کردن ملت فلسطین از خلال تبلیغات شیطانی خود در رسانه‌ها کرده‌اند تا صلح خود با اشغالگران را توجیه کنند. اگر نگاهی به آرشیو روزنامه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی این کشورها بیندازیم موارد زیادی در این زمینه یافت می‌شود که تحرکات اخیر عربستان سعودی نیز مستنثنی از آن نیست.

اگر مقامات سعودی خواهان عادی‌سازی روابط با اشغالگران صهیونیست و امضای توافق‌نامه‌های صلح با آنها هستند باید بدون به‌راه انداختن این بازی و نمایش‌ها و حمله به ملت و آرمان و مقدسات فلسطین و حمایت از تاریخ جنایتکارانه اشغالگران قدس تصمیم خود را عملی کنند؛ اما معنای این بازی‌ها چیست؟

بی‌تردید ملت فلسطین و آرمان آن بازنده بزرگی در قبال این موضع خصمانه عربستان سعودی هستند. عربستان یک کشور بزرگ عربی در منطقه است و در گذشته از فلسطینی‌ها حمایت می‌کرده است؛ اما بازنده بزرگتر در این میان خود عربستان است، زیرا با این سیاست‌ها در وهله اول هیبت خود را در جهان عربی و اسلامی و نیز مشروعیت قیمومیت حرمین شریفین را از دست خواهد داد، این چیزی است که مردم و شهروندان این کشور که حامی مسائل امت اسلامی هستند هرگز نمی‌پذیرند.

اما یک نکته مهم در سخنان بندر بن سلطان که لازم است به آن پرداخته شود این است که گفت: «هیچ دوستی به‌جز ایران و ترکیه برای فلسطینیان باقی نمانده است.»، این سخن درست نیست؛ چرا که هنوز بخش بزرگی از کشورهای عربی حامی ملت و مسئله فلسطین هستند و عادی‌سازی با صهیونیست‌ها را قاطعانه رد می‌کنند و علاوه بر آن ترکیه در حمله به سوریه یکی از هم‌پیمانان عربستان بود. البته این دو کشور اسلامی و اکنون صاحب بزرگترین پروژه‌های منطقه‌ای هستند و در زمینه‌های اقتصادی و سلاح به خودکفایی رسیده‌اند. جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رهبر مقاومت همواره زمانی که برادران عرب پشت فلسطینی‌ها را خالی کردند کنار این ملت ایستاده است.

شاید ملت فلسطین برخی رژیم‌های عربی و به‌ویژه در حوزه خلیج فارس را از دست داده باشند، اما ملت‌های این کشورها هرگز فلسطینی‌ها را رها نکرده و قاطعانه در برابر پروژه صهیونیستی در منطقه ایستاده‌اند.

منبع: RASA NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: