۰

مقام های منسوب به «راس الحسین(ع) در جهان

مقام راس الحسین(ع)، محل دفن یا نگهداری سر مبارک امام حسین(ع) است که امروزه مسجدهایی به نام مسجد «راس امام الحسین (ع)» در کشورهای مختلف اسلامی وجود دارد و در این مکان ها بنا شده است.
کد خبر: ۲۴۰۸۱۴
۱۱:۰۶ - ۱۷ مهر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، مقام رأسُ الحُسَین محل دفن یا نگهداری سر امام حسین(علیه السلام)  است و به گفته علمای شیعه سر امام حسین(علیه السلام)  به بدن ایشان ملحق و در کربلا دفن شد، اما بر اساس اقوال مختلف سر مبارک امام حسین(علیه السلام)  در شهر‌های مدینه، دمشق، رقه و قاهره دفن شده است و بقعه ‌هایی به عنوان مقام رأس الحسین(علیه السلام)  در این شهرها وجود دارد.

مقصود از مقام راس الحسین(علیه السلام)  مکان هایی است که نقل است سر امام در آنجا دفن شده و یا جاهایی است که سر امام، مدت کوتاهی در آنجا نگهداری و تبدیل به زیارتگاه شده است.

مقام راس الحسین در دمشق

مقام «راس الحسین(علیه السلام) » در مسجد جامع اموی، مکانی است که سر مبارک امام حسین(علیه السلام)  را در گوشه شمال شرقی این مسجد در داخل یک اطاقک قرار داده بودند.

مسجد جامع اموی، مهم ترین مسجد در سوریه است که در قلب شهر قدیمی دمشق واقع شده است. مسجد جامع اموی توسط «ولید بن عبدالملک» ششمین خلیفه امویان بر بنای کلیسایی که حضرت «یحیی(علیه السلام)  در آن به خاک سپرده شده بود، ساخته شد.

در مسجد جامع اموی مقام رأس الحسین(علیه السلام) ، رأس حضرت یحیی(علیه السلام) ، قبر و مقام هود(علیه السلام) ، مقام حضرت خضر(علیه السلام)  که در این مسجد نماز می گذاشتند، قرار دارد.

کاروان اسرای کربلا وقتی به شام وارد می شوند به این مسجد آورده می شوند. هنگامی که کاروان اسرا و سرهای بریده شهدا به سمت دمشق در حرکت بود، سرمبارک امام حسین(علیه السلام)  در پایان همه سرها و مقابل زنان و اهل بیت حرکت داده می‌‌ شد. در این مسیر به فرمان یزید، سر را از مجلس بیرون برده و به همراه سایر سرهای شهدا، سه روز بر «باب القصر» آویزان کردند. پس از آن مدت، سر امام حسین(علیه السلام)  را پایین آورده و در گوشه شمال شرقی مسجد در اطاقکی قرار دادند. سر مبارک امام چند روز در این مکان قرار داشت.

بعدها در آنجا بقعه‌ای به یادبود این حادثه غم انگیز ساختند که به «رأس الحسین» مشهور شد.

مقام های منسوب به «راس الحسین(ع) در جهان

مقام راس الحسین در کربلا

مسجد رأس الحسین(علیه السلام) ، مسجدی تاریخی در کربلا است و دیوار به دیوار صحن حرم امام حسین(علیه السلام) ، نزدیک باب سدره قرار دارد که روی مقام رأس الحسین ساخته شده بود. این مسجد دو بار در طول تاریخ تخریب شده و اکنون اثری از آن و از مقام باقی نیست.

در وسط این مسجد بزرگ، از قدیم، مقامی به عنوان یادبود، با نام مقام رأس الحسین قرار داشت. این مقام جایی بود که سر امام حسین(علیه السلام) ، پیش از این که سرها و اهل بیت(علیه السلام)  به سمت کوفه انتقال داده شوند، در آن محل قرار گرفته بود. وجود همین مقام باعث شده بود که شیعیان در آن محل مسجدی بسازند.

مقام های منسوب به «راس الحسین(ع) در جهان

مقام راس الحسین در قاهره

مسجد امام حسین (علیه السلام)  معروف به مسجد «راس الحسین» در مرکز شهر قاهره پایتخت مصر قرار دارد و از مکان هایی است که روزانه پذیرای محبان اهل بیت پیامبر از سراسر مصر و دیگر کشورهاست.

این مسجد در سال ۵۵۳ هجری شمسی در دوران خلافت فاطمیان بنا شده است و در درون مسجد ضریجی قرار دارد که محل دفن سر امام حسین (ع ) است.

در ابتدا مسجد، ضریحی با مساحت متوسط بود که توسط «طلائع بن رزیک» از سنگ تراشیده شده بنا شده بود و دارای سه در ، دو مناره و یک قبله در بالای ضریح بود جایی که گفته می‌ شد سر امام حسین(علیه السلام)  در آنجا قرار دارد اما با روی کار آمدن امرا و فرماندهان دیگر در عهد فاطمی ضریح توسعه یافت.

مقام های منسوب به «راس الحسین(ع) در جهان

مقام راس الحسین در بعبلک لبنان

بعلبک یک شهر تاریخی و مذهبی در لبنان است که در زمانی که واقع کربلا رخ داد، اسرا بعد از آن در این شهر مدتی اقامت داشتند که ارتش یزید که حامل سر مبارک امام حسین (ع ) بودند و در کنار یک نهر در این شهر خیمه زدند و آنها را به عنوان خارج شدگان از دین به مردم معرفی کردند و در ادامه مردم متوجه شدند که آنها از خوارج نیستند و اولاد رسول خدا هستند.

یکی از مکان هایی که به مقام راس الحسین(علیه السلام)  مشهور است در این شهر قرار دارد که در مکان نگهداری سر مبارک امام حسین (علیه السلام)  این مسجد بنا شده است و شخصی به اسم «ظاهر بیبرس» به منظور زیارت مومنان دستور توسعه مسجد را داد.

سنگ نوشته ای در این مسجد وجود دارد که حقیقت این داستان را تائید می کند و گفته شده است که در آن زمان امام زین العابدین (علیه السلام)  در آنجا نماز خوانده و برای مردم سخنرانی کرده است. در این مسجد سنگ بزرگی است که می گویند سر مبارک امام حسین (علیه السلام)  بر روی آن قرار گرفته است.

مقام های منسوب به «راس الحسین(ع) در جهان

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: