۰

پنج هزار عرب و ترکمان در زندان‌های اقلیم کردستان عراق

مسئولان محلی و سیاسی در کرکوک می‌گویند که در دوره کنترل نیروهای کرد بر کرکوک و توابع آن، آنها صدها تن از مردان عرب و ترکمان را بازداشت کرده و آن را به زندان‌های اقلیم کردستان برده‌اند. این در حالی است که اربیل این مساله را تکذیب کرده و می‌گوید که از سرنوشت آنها اطلاعی ندارد.
کد خبر: ۲۴۰۸۰۳
۰۹:۱۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، مسئولان محلی و سیاسی در کرکوک می‌گویند که در دوره کنترل نیروهای کرد بر کرکوک و توابع آن، آنها صدها تن از مردان عرب و ترکمان را بازداشت کرده و آن را به زندان‌های اقلیم کردستان برده‌اند. این در حالی است که اربیل این مساله را تکذیب کرده و می‌گوید که از سرنوشت آنها اطلاعی ندارد.

ناظم الشمری، معاون رئیس جبهه عربی در کرکوک مجدداً در خواست خود را برای آزاد کردن این افراد مطرح کرد و عنوان داشت که این پرونده خطرناک است و می‌تواند بر صلح جامعه تاثیر بگذارد.

وی گفت که تعداد بازداشت شدگان عرب در زندان‌های اقلیم کردستان بیش از پنج هزار تن است و بیشتر بازداشت شدگان از استان کرکوک هستند، همچنین افراد دیگری از استان‌های نینوا، صلاح الدین و دیالی هستند.

وی تصریح کرد که این افراد طی سال‌هایی که احزاب کرد استان کرکوک را تحت تصرف داشتند، بازداشت شدند.

بعد از اشغالگری آمریکا در عراق در سال ۲۰۰۳، گروه‌های کرد به صورت سیاسی و امنیتی استان کرکوک را تحت تصرف خود درآوردند و تا زمانی که ارتش عراق در پی همه پرسی جدایی اقلیم کردستان، راهی تمامی آن مناطق شد، تصرف نیروهای کرد بر کرکوک پایان یافت.

معاون رئیس جبهه عربی در کرکوک گفت که دولت‌های پی در پی در عراق و آخرین آنها، مصطفی الکاظمی این مساله حساس را به دولت اقلیم کردستان مطرح نکردند و این مساله را مسکوت نگه داشته‌اند. مسئولان کرد نیز به خانواده‌های بازداشت شدگان اجازه ملاقات با زندانیان را نمی‌دهند که این مساله با اصول حقوق بشری مغایرت دارد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: