۱

نرخ باروری در ایران کمتر از سطح جانشینی است

مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران، با عنوان این مطلب که نرخ باروری در کشور کمتر از سطح جانشینی است، گفت: ۱۹ درصد جمعیت سالمند کشور تنها زندگی می کنند.
کد خبر: ۲۴۰۵۱۳
۰۹:۵۷ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، علی اکبر محزون، در برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر سیما، با عنوان این مطلب که تا سه دهه دیگر ۲۶ درصد کل جمعیت کشور سالمند خواهد بود، افزود: شاخص‌های مختلفی برای اجرای سیاست‌های فرزندآوری در نظر گرفته می‌شود.

وی اظهار داشت: یکی از بندهای سیاست‌های کلی جمعیت، تکریم سالمندان بود تا مشخص شود چه میزان از سالمندان در کنار خانواده خود زندگی می‌کنند.

محزون افزود: بر اساس سرشماری‌های انجام شده، در حال حاضر آمار زندگی سالمندان در کنار خانواده‌ها از ۹۰ درصد در دهه‌های گذشته به ۸۱ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ آمار سالمندان کشور از مرز ۱۰ درصد کل جمعیت عبور خواهد کرد، گفت: طبق روند فعلی در سال ۱۴۲۰ حدود ۱۹ درصد جامعه ایران سالمند خواهد بود و تا ۱۴۳۰ این رقم حدود ۲۶ درصد خواهد بود.

به گفته مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران، این ارقام نشان می‌دهد که در سه دهه آینده یک چهارم جمعیت کشور سالمند خواهند بود که علت آن جایگزین نشدن نسل به نسل جمعیت به دلیل کاهش فرزندآوری است.

وی تصریح کرد: همه آمارها نشان می‌دهد که نرخ باروری کمتر از سطح جانشینی است و پدر و مادرها حتی به تعداد خودشان، یعنی دو نفر نیز فرزندآوری نمی‌کنند.

محزون گفت: در حال حاضر به ازای هر یک نفر سالمند در کشور، حدود ۱۱.۵ نفر از جمعیت کشور در سطح کار قرار دارد اما در سال ۱۴۳۰ این رقم به ۳.۲ دهم نفر کاهش می‌یابد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
چون نرخ بهروری در ایران کمتر از سطح جانشینی است