۰

تقویت بینایی این بار با یوگا

در صورت استفاده افراطی از چشم ممکن است چشم دچار اختلالات بینایی شود که می توان با انجام تمرینات یوگا به چشم ها استراحت داد و این مشکلات را از بین برد.
کد خبر: ۲۴۰۴۱۳
۱۰:۵۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: یوگا تمرینی باورنکردنی است زیرا یک نوع درمان برای هر بیماری محسوب شده و عملکرد کلیه اندام های مختلف بدن را افزایش می دهد. چشم نیز از این قضیه مستثنی نیست. تمرین منظم برخی از حالات یوگا به شما کمک می کند تا دوربینی، نزدیک بینی و سایر اختلالات بینایی را برطرف کرده و بر آن ها غلبه کنید.

حدود 35 درصد از جمعیت جهان نزدیک بینی یا هایپرموتروپیک دارند که در بیشتر مواقع برای غلبه به این مشکل عینک تجویز می شود اما تعجب نکنید که اگر بدانید عینک مشکل بینایی را برطرف نمی کند در واقع لنزهای قدرتمند فقط می توانند مشکل را بد تر کنند بنابراین استفاده از عینک فقط در صورت لزوم از اهمیت برخوردار است.

گلوکوم تنها بیماری چشمی است که در اثر تحریک عفونت های باکتریایی ایجاد می شود اما گذشته از آن، یوگا می تواند تمام مشکلاتی را که به دلیل عملکرد نامناسب عضلات چشم یا به دلیل فشار روحی و روانی قابل توجهی ایجاد می شود را درمان کند. تنها با چند ماه تمرین منظم می توانید بینایی خود را بهبود بخشید.

هر آن چه که باید قبل از تمرین یوگا برای چشم بدانید

توصیه می شود قبل از شروع این تمرینات چشمان خود را با آب سرد بشویید.
همچنین هنگام تمرین این آساناها ستون فقرات و سر خود را کاملا صاف نگه دارید.

حرکات ویژه یوگا برای چشم:

به طور طبیعی بینایی خود را بهبود ببخشید

در ادامه تمریناتی از یوگا معرفی شده اند که مطمئنا برای بهبود بینایی موثر هستند.
1. لمس با کف دست

برای شروع صاف بنشینید و چشمان خود را ببندید و نفس عمیقی بکشید. اگر احساس راحتی دارید می توانید حالت ساخآسانا یا واجراسانا را درنظر بگیرید. آرام باشید.

کف دستان خود را به یکدیگر بمالید تا گرم شوند و سپس برروی پلک چشمان خود قرار دهید.

گرمای کف دست خود را به چشمانتان منتقل کنید که چنانچه قبلا هم در مطالب دیگر بخش بهداشت و سلامت نمناک خواندید با این امر محیط دید چشمانتان تاریک شده و آن ها در آرامش به سر می برند تا ماهیچه ها شل شوند.

این آسانا را نگه دارید تا تمام گرمای کف دست شما کاملا جذب چشم شود و در نهایت در حالی که چشمانتان بسته هستند دستانتان را بردارید.

برای کسب بهترین نتیجه این کاررا سه بار در روز انجام دهید.
2. چشمک زدن

به حالت مراقبه ای بنشینید و به منظور راحتی می توانید حرکت پادماسانا را درنظر بگیرید. چشمانتان را باز نگه دارید و حالا 10 مرتبه سریعا پلک بزنید.

چشمان خود را ببندید و در حدود 20 ثانیه نفس عمیقی بکشید و آرام باشید.

برای کسب بهترین نتیجه این تمرین را 5 مرتبه تکرار کنید.
3. نگاه به طرفین و چرخاندن چشم ها

به حالت داندآسانا بنشینید ، در حالی که پا های خود را جلوی خود صاف دراز کرده اید.

بازوهایتان را به سمت بالا برده ، مشت دست خود را ببندید و انگشت شست تان را به سمت بالا نشان دهید و به یک نقطه مستقیم مقابل خود نگاه کنید. دقت کنید که سر شما باید در این حالت ثابت باشد و تمرکزتان باید به صورت ذیل تغییر کند:

از فضای بین ابرو ها ، عمل دم را انجام دهید و انگشت شست چپ، عمل بازدم را انجام دهید.

این تمرین را 15-20 مرتبه تکرار کنید و سپس چشمانتان را بسته و آرام باشید.

4. نگاه از جلو به طرفین

به حالت داندآسانا بنشینید و پاهایتان را دراز کنید. مچ دست چپ خود را بسته و روی زانوی چپ استراحت دهید و انگشت شست خود را به سمت بالا نشان دهید و به یک نقطه مستقیم مقابل خود نگاه کنید. سر شما باید در این حالت ثابت باشد و تمرکزتان به صورت ذیل تغییر کند :

نگاهتان را به شست چپ تنظیم کرده و عمل بازدم را انجام دهید.

بر روی نقطه ای در مقابل تمرکز کنید و عمل دم را انجام دهید.

این کار را با انگشت شست راست خود نیز تکرار کنید.

این تمرین را حداقل 10 مرتبه با طرفین تکرار کنید و سپس چشمان خود را ببندید و آرام باشید.
5. چرخش چشمان

به حالت داندآسانا بنشینید و پاهای خود را دراز کنید و کف دست چپ خود را روی زانوی چپ قرار دهید و مشت راست خود را بالای زانوی راست تان نگه دارید و انگشت شست خود را به سمت بالا نشان دهید و اطمینان حاصل کنید که آرنج شما صاف است.

سر تان را بی حرکت نگه دارید و نگاه خود رابه انگشت شست خود متمرکز کنید. انگشت شست خود را در حالی که آرنج تان را کاملا صاف نگه داشته اید به حالت دایره کنید و با حرکت انگشت شست نگاه خود را حرکت دهید. این تمرین را 5 بار در جهت عقربه های ساعت و 5 بار مخالف جهت عقربه های ساعت تکرار کنید . به یاد داشته باشید که وقتی نیم دایره را به پایان می رسانید نفس خود را بیرون دهید . این تمرین را با انگشت شست چپ نیز تکرار کنید.

چشمانتان را ببندید و آرام باشید.
6. نگاه از بالا به پایین

به حالت داندآسانا بنشینید و پاهایتان را دراز کنید.

حال مشت بسته هر دو دست خود را برروی زانوی مربوطه قرار دهید و انگشتان شست هر دو دست خود را به سمت بالا نشان دهید . مشت راست را بالای زانوی راست ببرید و مطمئن شوید که آرنج شما صاف است . همان طور که این عمل را انجام می دهید نگاهتان را با حرکت شست دستتان دنبال کنید و عمل دم را انجام دهید. هنگامی که شست دستتان به بالاترین نقطه خود رسید به حالت اولیه برگردانید و همچنان که شست شما در حال حرکت به سمت پایین است نگاهتان را به همین سمت دنبال کنید و عمل بازدم را انجام دهید و سرتان را ثابت نگه دارید.

این تمرین را با انگشت چپ خود نیز تکرار کنید و برای هر انگشت 5 مرتبه چرخش را انجام دهید.

چشمانتان را ببندید و آرام باشید.

7. نگاه به نوک بینی

حالت ساخاسانا و پادماسانا را در نظر بگیرید و بازوی راست خود را بلند کنید به طوری که درست جلوی بینی تان باشد . کف دست راست تان را مشت کرده و اجازه دهید انگشت شست شما به سمت بالا قرار گیرد. اجازه دهید چشمانتان روی نوک انگشت شست متمرکز شود و عمل بازدم را انجام دهید . بازو را طوری خم کنید که انگشت شست سمت نوک بینی باشد و مطمئن شوید که نگاه تان حرکت انگشت شست را دنبال می کند . نگاهتان را برای چند ثانیه درنوک بینی نگه دارید و عمل دم را انجام دهید.

در حالی که نگاه خود را به سمت انگشت شست می برید بازوهای تان را صاف کنید و عمل بازدم را انجام دهید . این عمل را 5 مرتبه تکرار کنید .
8. نگاه نزدیک و راه دور

یکی از تکنیک های پیشنهاد شده ی قبلی بخش سلامت نمناک این تمرین بود ؛ کنار پنجره ای بایستید به طوری که بتوانید به افق نگاه کنید و دستان خود را کنارتان قرار دهید و حدود 5-10 ثانیه به یک نقطه کانونی نگاه کنید و عمل بازدم را انجام دهید.

اکنون حدود 5-10 ثانیه به نوک بینی خود متمرکز شوید و عمل دم را انجام دهید.

این تمرین را حداقل 10-15 مرتبه انجام دهید.

پس از اتمام این تمرینات حدود 10 دقیقه به حالت شاواسانا دراز بکشید و آرام باشید. آرام باشید و نفس عمیقی بکشید.

این تمرینات یوگا چشم را انجام دهید و به یک عادت تبدیل کنید زیرا چشمان شما آیینه روح شما هستند پس باید مراقب آن ها باشید.

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: