۲

نقش بن‌لادن بودایی در خشونت علیه مسلمانان میانمار

در میانمار گروه‌های افراطی بودایی سعی دارند که با مقصر جلوه دادن اقلیت‌ها در بروز مشکلات اقتصادی و سیاسی این کشور، بهانه‌ای برای سرکوب این گروه‌ها و به خصوص مسلمانان روهینگیا داشته باشند. یکی از این افراد «آشین ویراتو»، راهب معروف و افراطی میانماری است که بارها دشمنی خود را با مسلمانان ابراز کرده است.
کد خبر: ۲۴۰۳۵۴
۱۵:۳۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، خشونت علیه اقلیت مسلمان روهینگیا باعث شده که بسیاری از فعالان حقوق بشر جهان، اقدامات ارتش میانمار در ایالت‌های مسلمان‌نشین این کشور مانند ایالت راخین را به نسل‌کشی تشبیه کنند.

این موضوع در کنار وضعیت ناگوار مردم روهینگیا باعث شده که آنگ سان سوچی، مشاور دولت (مقامی هم‌تراز نخست‌وزیر) متهم به سکوت در قبال جنایات ارتش این کشور و حمایت از نسل‌کشی اقلیت روهینگیا شود؛ موضوعی که باعث شد پای وی به دادگاه بین‌المللی لاهه نیز کشیده شود تا در آنجا در مورد این موضوع مورد بازخواست قرار گیرد.

اما موضوعی که در این میان پنهان مانده، نقش افراد و گروه‌های دیگر در گسترش این خشونت‌ها در میانمار است. گروه‌هایی که به نظر می‌رسد که تحت تأثیر گسترش پوپولیسم و ملی‌گرایی افراطی در جهان، خود را در میانمار بازیابی کرده و اقلیت‌های این کشور را مسئول مشکلات اقتصادی و سیاسی میانمار معرفی می‌کنند.

پیروان آئین بودا در میانمار به مانند سایر کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا، اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. حدود ۸۹,۹ درصد از جمعیت ۵۴ میلیون نفری میانمار، بودایی‌ هستند.

در این میان گروه‌هایی از افراطیان بودایی که از حمایت‌های پنهان و آشکار دولت میانمار برخوردار هستند، اقلیت‌های دینی مانند روهینگیا و سایر اقلیت‌های نژادی را به تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن فرهنگ بودایی میانمار متهم می‌کنند.

بن لادن بودایی و مشوق خشونت علیه مسلمانان میانمار

در واقع می‌توان گفت به مانند جنبش‌های راست افراطی که در اروپا و سایر نقاط جهان با سوءاستفاده از مشکلات اقتصادی روی کار آمده‌اند، در میانمار هم گروه‌های افراطی بودایی سعی دارند با مقصر جلوه دادن اقلیت‌ها در بروز مشکلات اقتصادی و سیاسی میانمار، بهانه‌ای برای سرکوب این گروه‌ها و به خصوص مسلمانان روهینگیا داشته باشند. یکی از این افراد «آشین ویراتو»، راهب معروف میانماری است که بارها دشمنی خود را با مسلمانان ابراز کرده است.

آشین ویراتو (Ashin Wirathu) متولد ۱۰ جولای ۱۹۶۸ است که به دلیل سخنرانی‌های خود در رابطه با مسلمانان شهرت بسیاری در میانمار دارد. نام ویراتو در سال ۲۰۰۱ و بعد از اینکه با جنبش ۹۶۹ ارتباط و به نوعی رهبری این جنبش را بر عهده گرفت، بر سر زبان‌ها افتاد. ویراتو در سال ۲۰۰۳ به دلیل توزیع اعلامیه‌های ضد مسلمانان و تبلیغ درباره اخراج مسلمانان از ایالت راخین میانمار، از سوی رژیم نظامی ۲۵ سال به زندان افتاد. اما وی با عفو عمومی در سال ۲۰۱۲ آزاد و تور سخنرانی‌های خود را در سراسر کشور آغاز کرد و از این طریق نفرت علیه مسلمانان را گسترش داد.

جنبش ۹۶۹، یک جنبش ناسیونالیستی افراطی در میانمار است که با آنچه «گسترش اسلام در میانمار عمدتاً بودایی(برمه)» می‌خواند، مخالف است. سه رقم ۹۶۹ نمادی از فضائل بودا، اقدامات بودایی و جامعه بودایی است. ۹ عدد اول نشان از ۹ ویژگی خاص بودا و ۶ رقم شش ویژگی خاص دارما یا تعالیم بودایی اوست و ۹ آخر نمایانگر ۹ صفت خاص بودای سانگ (جامعه رهبانی) است.

ویراتو در این جنبش به نوعی نقش رهبر معنوی را برای اعضای آن بازی می‌کند. از اظهارات ویراتو می‌توان به اعلام تحریم مغازه‌های متعلق به مسلمانان اشاره کرد. ویراتو عقیده دارد که در صورت عدم توجه مردم به توصیه‌ها و هشدارهای وی، میانمار تبدیل به کشوری مسلمان خواهد شد. این راهب افراطی در سپتامبر ۲۰۱۲ در راهپیمایی راهبان در شهر ماندالای شرکت کرد. هدف این راهپیمایی پیشبرد برنامه بحث‌برانگیز تین سین، رئیس‌جمهور وقت میانمار برای اعزام مسلمانان روهینگیایی به کشور سوم بود. یک ماه بعد، خشونت‌های بیشتری در ایالت راخین آغاز شد.

بن لادن بودایی و مشوق خشونت علیه مسلمانان میانمار

در تاریخ ۱ جولای ۲۰۱۳ مجله تایم در مقاله‌ای به توصیف اقدامات و عقاید ویراتو پرداخت و از وی با عنوان «چهره وحشت بودایی» نام برد. این راهب بعد‌ها از سوی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای به بن‌لادن بودایی مشهور شد.

اقدامات و سخنرانی‌های ویراتو و رهبری جنبش ۹۶۹، باعث انتقادات بسیاری در میانمار شده است. برای مثال فعال دموکراسی‌خواه میانمار، مائنگ زرنی (Maung Zarni) در آوریل ۲۰۱۳، جنبش ۹۶۹ را به دلیل گسترش سخنان نفرت‌انگیز محکوم کرد و گفت که کشورهای اتحادیه اروپا باید موضوع را جدی بگیرند زیرا میانمار «کشور اصلی دریافت‌کننده کمک‌های اتحادیه اروپا» است. در نهایت و در سال ۲۰۱۹، ویراتو از سخنرانی و فعالیت به دلیل توهین به آنگ سان سوچی از فعالیت محروم و به زندان محکوم شد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
از رهبری خواهش میکنیم کشتار برادران مسلمان در چین را محکوم کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
اسلام دین صلح و صلاح است هرکس خشنش نماید خودش از صلح و صلاح بیزار است
بله اگر به اسلام باشد اقتصاد کثیف و بازار سیاه ورشکست میشود
پس ارباب زر، زور و تزویر 2 راه بیشتر ندارند: یا دست‌کشیدن از حرام اندوزی و یا اسلام‌ستیزی
و گرنه این مفسدین چه خدمتی به 99% جمعیت بودایی کرده‌اند که با وجود اقلیّت اندک مسلمین، نمیشود ادامه یابد؟!