۰

ادعای دو تن از اعضای طالبان بر موقتی بودن انحصار مذهبی در افغانستان

دو تن از اعضای هیات طالبان در قطر می‌گویند: در خواست انحصار مذهبی در افغانستان را موقت دانسته است و این شرط فقط مبناء در حل اختلافات در دوحه است و به معنای دشمنی با شیعیان افغانستان نیست.
کد خبر: ۲۳۹۹۷۷
۱۶:۳۵ - ۰۷ مهر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، یکی از شروط که از سوی طالبان در مذاکرات صلح، دوحه مطرح شده بود، مبنا قرار گرفتن مذهب حنفی در مذاکرات صلح و عدم رسمیت مذهب شیعه جعفری در افغانستان بود.

این شرط مطرح شده از سوی طالبان در روزهای گذشته با واکنش های زیادی رو به‌رو بوده است؛ لذا یکی از اعضای ارشد هیأت سیاسی طالبان به نام مولوی عبد السلام گفته است: هیچ تفاوتی بین شیعه و سنی وجود ندارد، این شرط به معنای تعصب داشتن در برابر شیعیان نمی‌باشد و همچنین یکی دیگر از اعضای هیأت مذاکره کننده طالبان در قطر آقای خیرالله خیرخواه متذکر شده است که ما می‌خواهیم برای طرز عمل مذاکرات یک اساس را بگذاریم که اگر اختلافی در جریان مذاکرات پیش آمد، در چارچوب شریعت اسلامی و براساس مذهب حنفی حل شود. این مساله مشکلی برای شیعه‌ها به وجود نمی‌آورد.

اما آنچه در در اینجا برای ما سوال ایجاد می‌کند این است که طالبان در گفتارشان صادق خواهد بود یاخیر؟

آنچه طی ۲۶ سال گذشته از رفتار و اعمال گروه طالبان مشاهده کرده‌ایم، خلاف این گفتار را به ما به اثبات می‌رساند؛ زیرا رفتا طالبان با شیعیان افغانستان در طول این سالیان رفتارِ خشن، موضع خصمانه و آشتی‌ناپذیر بوده است به همین خاطر است که گروه طالبان تا کنون هیچ مذهبی را مانند مذهب شیعه به شکل رسمی و علنی، خارج از دایرۀ مسلمانی و مهدور الدم اعلام نکرده‌اند.

ملا عبد المنان نیازی سخنگوی رسمی طالبان در زمان نسل زدایی هزاره در مزار شریف از تریبون علنی و عمومی اعلام کرد که هزاره‌ها باید مسلمان شوند و یا افغانستان را ترک کنند و یا کشته شوند؛ همچنین پس از سقوط امارت طالبان و حضور نیروهای خارجی در افغانستان، بیشتر کشتار و گروگان گیری از شیعیان هزاره افغانستان صورت گرفت. طالبان زمانی‌که بر رهبران شیعه مثل شهید مزاری و 22 تن از همراهانش دست رسی پیدا کردند آنها را به بدترین وضعیت و با دستان بسته شهید کردند.

منبع: RASA NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: