۰

غـرور کاذب چیست و راهکارهای غلبه بر آن کدامند

غرور داشتن به میزان بیش از حد و کاذب آن یعنی این که شخصی نوعی حس خود برتر بینی دارد و تصور می‌کند که از تمام اطرافیان خود سرتر هست و دچار نوعی گستاخی در ارتباط خویش با سایرین می‌شود.
کد خبر: ۲۳۹۵۷۷
۰۸:۵۶ - ۰۳ مهر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، بیش‌تر افرادی که دچار غرور کاذب هستند متوجه رفتار نادرست خویش با سایرین نمی‌شوند و فکر می کنند، زیرا از اطرافیان خویش برتر هستند می توانند هر رفتاری را با آن‌ها داشته باشند. این گروه از اشخاص ارزش‌های دیگران را نادیده می‌گیرند و از دوستان خویش دور می شوند.

غرور کاذب در واژه به مفهوم: فریفته شدن و گول خوردن است. غرور از صفت‌های رذیله هست که سبب می شود انسان بدنبال اعمالی رود که موافق هوای نفسش است.

غرور درصورتی که به مفهوم پذیرش و باور کردن کلیه‌ی قابلیت ها، توان مندی ها، استعداد‌ها و نقطه ضعف‌های خود باشد خوب است.

در صورتی داشتن غرور مناسب است که شخص خویش را ذلیل و خوار نکرده و همان طور که برای سایرین ارزش و احترام قائل هست انتظار داشته باشد که سایرین به حریم و شخصیت او احترام بگذاردند.

شخصی که دچار غرور کاذب میشود خویش را به علت داشتن عقده و حقارت‌های خود، بالاتر از آنچه که هست می‌بیند.

شخص دچار غرور کاذب خودرا برتر از دیگران دیده و فخرفروشی می کند.
منشا غرور کاذب:

۱- جهالت؛ یعنى اعتقاد قلبى فرد به اینکه عمل وی خیر و صلاح است، در حالى که در واقع چنین نیست.

۲- وسوسه ‏هاى شیطانى، پیروى از هواى نفس و شهوات

۳- پیروى از خشم و انتقام‏جویى

۴- دوستى دنیا و دنیا طلبى

ممکن است فردى مغرور باشد ولى اصلا دچار غرور کاذب نشود و بعد از ارزیابى ‏ها و قابلیت‏هاى خویش، آن‌ها را فضل و رحمتى از جانب خدا بداند و عامل اساسى آنرا به خدا نسبت دهد در اینصورت دیگر هواى نفسى باقى نمى ‏ماند تا دچار غرور کاذب شود.

اگر انسان با بهره مندی از توانایی‌ها اعمالی راانجام دهد و آن اعمال را بزرگتر از آنچه که هست عنوان کند و انجام داده‌ها را بیش از آنی که بوده نمایان سازد و همواره خویش را قادرتر از آنی بداند که هست هیچوقت بخود واقعی و سپس خویش حقیقی دست نیافته و در بند شیطان مسیر هوای نفسانی را پی می‌گیرد و دچار غرور کاذب می شود.

دانستم انسان هرقدر به معرفت دریافت هایش رسیده باشد کم‌تر دچار غرور کاذب می شود و هرقدر تنها به دریافت‌ها اندیشیده و هیچ وقت در جهت درک دریافت حرکت نکند در مسیر غرور کاذب حرکت نموده و این حرکت وی را از خویش حقیقی دور و دورتر می‌کند.

والدین وسواسی، متوقع و عیب­ جو، معمولاً ورزشکارانی با غرور کاذب تربیت می­ کنند. این والدین بعد‌ها در قالب مربی هم می­ توانند خودنمایی کنند. در واقع، مربیان پرتوقع هم می­توانند ورزشکاران مغرور پرورش دهند.

روان­شناسان با توجه به عوامل مختلف، به سه جنبه­ غرور کاذب اشاره می­ کنند:

غرور خودمدار: این جنبه، همان است که در تعریف‌های اولیه روی آن تاکید کردیم، یعنی ورزشکار در مورد خود توقعات بالایی دارد و از شکست می­ ترسد.

غرور دیگرمدار: اشخاص مغرور معمولاً نه تنها خودشان، بلکه سایرین را هم آزار می­کنند. یک مربی یا یک کاپیتان مغرور و متوقع می­تواند با ارزیابی‌های سخت­گیرانه ­اش، عزت­ نفس تمام بازیکنان را خدشه دار کند.

غرور القا شده توسط اجتماع: این شرایط، بیش‌تر به مطبوعات و تفکر عامه مردم در توقع از یک ورزشکار یا یک تیم بر می­گردد. در واقع، ورزشکاران مغروریی که در یک جامعه پرتوقع زندگی می­کنند، مدام از تایید نشدن توسط مطبوعات و افکار عمومی در هراسند.
راهکار‌های غلبه بر غرور کاذب

ممکن هست همان طور که بیان کردیم بعضی از اشخاص به علت الگوبرداری اشتباه از والدین دچار غرور و خودپسندی شوند و به مرور زمان با دور شدن اطرافیان خویش متوجه رفتار اشتباه در خویش باشند و به دنبال راه‌هایی برای از بین بردن این خصوصیت اخلاقی اشتباه در خویش باشند.
۱- پذیرش رفتار در خود:

باید برای ایجاد تغییر در خویش شخص بداند و بخواهد که این رفتار را در خویش تغییر دهد افرادی که میدانند دچار غرور کاذب هستند و سعی دارند تا مانع آن شود در کاهش این رفتار موفق هستند و در نتیجه افرادی کمال گرا و انسان دوست هستند. پذیرش این عادت نادرست در خویش زمینه ایجاد و شکوفایی رفتار‌های درست را در شخص ایجاد میکند.
۲- تلاش در جهت حل رفتار:

ریشه مواردی را که باعث ایجاد غرور در شما میشود را بیابید و و در چنین مواقع که دچار غرور یم شوید این عوامل ایجاد کننده را تحت کنترل و هدایت خود درآورید و آن‌ها را سرکوب کنید و رفتار‌های مثبت را جایگزین آن کنید.
۳- یادگیری بخشش:

غرور نوعی انتقام، تنفر، حسادت و خودپسندی هست که در قالب اعتماد به نفس بالا و غرور کاذب دیده میشود افرادی که یاد می‌گیرد در در برابر رفتار‌های دیگران ببخشند و بگذرند افرادی بزرگمنش و با کمالات انسانی بالا هستند. یکی دیگر از راه‌های رهایی از غرور افزایش اعتماد به نفس است که باعث درک درست از توانایی‌ها می شود.
۴- صبور بودن:

غرور و بی اعتنایی به دیگران از مواردی است که در بیشتر برخوردار‌ها و دعوا‌ها دیده میشود سعی کنید در بحث‌های خویش صبور باشید و در رفتار با دیگران هم صبر بیشتری داشته باشید.

یادآوری اصل و پایان خویش یکی از راه‌های درمان غرور کاذب است.

منبع: بیتوته

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: