۰

درگذشت شیخ عبدالله سیف سعید مبلغ برجسته مکتب تشیع در شرق آفریقا

حجت الاسلام والمسلمین شیخ «عبدالله سیف سعید» از مبلغان فعال و پرسابقه مکتب تشیع در کشور تانزانیا به دیار باقی شتافت.
کد خبر: ۲۳۸۷۹۰
۰۸:۵۳ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، حجت الاسلام والمسلمین شیخ «عبدالله سیف سعید» از مبلغان فعال پرسابقه شیعه در شرق آفریقا به دیار باقی شتافت.

ایشان که از مرتبطان مجمع جهانی اهل بیت(ع) و جامعة المصطفی(ص) العالمیة بود از اعضای اصلی "جمعیت شیعیان اثنی عشری تانزانیا (T.I.C)" محسوب می شد و خدمات فراوانی به شیعیان این کشور ارائه داد.

شیخ «عبدالله سیف سعید» روز شنبه 22 شهریور 1399 (مصادف با 23 محرم الحرام سال 1442) در سن 81 سالگی در کشور تانزانیا درگذشت.

 

 

* زندگی نامه مختصر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالله سیف سعید

«عبدالله سیف سعید» در سال 1939 میلادی در شهر "لیندی" واقع در جنوب تانزانیا متولد شد. وی پس از پایان تحصیلات متوسطه، در سال 1958 میلادی جهت فراگیری دروس اسلامی به شهر "دارالسلام" پایتخت تانزانیا هجرت کرد.

او در مساجدی که کلاس های دینی برگزار می کردند حضور پیدا کرد. ایشان همزمان جهت امرار معاش، روزها در کارخانه نساجی کار می کرد و شب ها به تحصیل علوم دینی مشغول می شد.

عبدالله سیف سعید در سال 1964 میلادی از طریق یکی از شیعیان بومی به نام شیخ «محمد علی انگونگابوری» با مرحوم آیت الله «سید سعید اختر رضوی» آشنا شد و چند سال در دروس سید شرکت کرد.

شیخ در سال 1967 میلادی توسط مرحوم سید سعید اختر همراه با چند تن دیگر از طلاب تانزانیایی جهت تحصیل به حوزه علمیه نجف اشرف در کشور عراق اعزام شد. در آن زمان حوزه نجف تحت زعامت حضرت آیت الله العظمی «سید محسن حکیم» اداره می شد.

از داستان های شنیدنی شیخ عبدالله سیف، معمم شدن و تلبس او به لباس روحانیت توسط مرحوم آیت الله سید محسن حکیم است. وی تعریف می کرد که ایشان همراه با تعداد دیگری از طلبه ها به دست مرحوم حکیم عمامه گذاری کردند. سید هنگام عمامه گذاشتن به ایشان توصیه کرد که "لباس روحانیت را تحت هیچ شرایطی بیرون نیاورید و همیشه به پوشیدن آن ملتزم باشید، و این لباس را فقط غسّال می تواند از تن شما بیرون بیاورد!". به خاطر همین توصیه، شیخ عبدالله سیف دائماً با لباس روحانیت بود و حتی در شرایط سخت آب و هوایی تانزانیا - که بسیار گرم و شرجی است - ایشان همواره ملبّس و معمّم بود.

پس از مدتی به خاطر شرایط سخت سیاسی عراق در آن زمان، شیخ عبدالله به همراه دوستان دیگرش که از تانزانیا آمده بودند با هماهنگی آیت الله حکیم به نزد امام «سید موسی صدر» در لبنان رفته و در حوزه علمیه صور که توسط امام موسی اداره می شد، مشغول به تحصیل شدند.

عبدالله سیف سعید در سال 1973 میلادی به ایران آمد و در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل علوم حوزوی شدند.

شیخ عبدالله سیف در سال 1978 به تانزانیا برگشت و تحت اشراف مرحوم سید اختر رضوی مشغول به تبلیغ در مناطق مختلف و نیز تدریس در "سازمان بلال مسلم میشن" گشت.

 

 

شیخ عبدالله سیف در سال 1990 میلادی توسط سید اختر رضوی به کشور "موزامبیک" رفت و شعبه ای از سازمان بلال مسلم میشن را در شهر "نامپولا" واقع در شمال این کشور راه اندازی کرد. وی سالیان زیادی در این منطقه مشغول به تبلیغ و تدریس دروس دینی طبق مذهب اهل بیت (علیهم السلام) بود.

در سال 2002 میلادی که آیت الله سید اختر مرحوم شد، شیخ عبدالله به دارالسلام برگشت و مدتی در مؤسسه بلال میشن مشغول به کار شد؛ ولی بعد از مدتی از این مرکز بیرون آمد و به طور آزاد به امر تبلیغ در دارالسلام و مناطق جنوبی کشور تانزانیا مشغول گشت.

 

 

شیخ عبدالله سیف از اعضای اصلی "جمعیت شیعیان اثنی عشری تانزانیا" موسوم به T.I.C بود و نیز با مجمع جهانی اهل بیت(ع) و شعبه تانزانیای جامعة المصطفی(ص) العالمیة ارتباط داشت.

آن فقید سعید بسیار متخلق، متواضع و ساده زیست بوده و از مقبولیت بسیار زیادی نزد شیعیان خوجه برخوردار بود. شیعیان بومی نیز توجه و علاقه خاصی به ایشان داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالله سیف سعید روز شنبه 12 سپتامبر سال 2020 میلادی (موافق با 23 محرم الحرام 1442 هجری قمری و 22 شهریور 1399 هجری شمسی) در سن 81 سالگی رحلت کرد.

منبع: ABNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: