۰

جنجال "تنبیه زن حق شوهر است" در کتاب های درسی سعودی

زنان در عربستان سعودی، در سایه حکومت‌داری مردی که به آنها به دیده ابزار می‌نگرد و هیچ جایگاهی برای آنها در بسیاری از عرصه‌های سیاسی و اجتماعی قائل نیست، در شرایط بسیار دشواری زندگی می‌کنند. از این منظر، کاربران در توییتر در عربستان هشتگ #نرفض_المناهج_المسييه-للنساء( مخالف برنامه‌های توهین‌آمیز علیه برای زنان هستیم)، راه انداخته و خواستار همبستگی با آنها شده‌اند.
کد خبر: ۲۳۸۷۷۱
۱۵:۵۹ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، ایده ایجاد هشتگ بعد از آن مطرح شد که مقام‌های سعودی یک برنامه درسی را برای کلاس سوم مدرسه راهنمایی تدوین کرده‌اند که شهروندان، آن را سرشار از توهین و تعصب علیه زنان قلمداد می‌کنند و خواستار تقویت برنامه‌های درسی به منظور مقابله با توهین علیه زنان و نیز تقویت ارزش‌های اخلاقی، از جمله احترام، مودت و مساوات درخصوص زنان شده‌اند.

برای اولین بار، "shafa" در این‌باره توییت کرد و از دیگر کاربران خواست که هشتگ #نرفض_المناهج_المسييه-للنساء را توییت کنند.

این کاربر نوشته است: "در این برنامه درسی سال سوم دوره راهنمایی کراهت و تعصب علیه زنان موج می‌زند. نباید برنامه‌های توهین به زنان تقویت شود بلکه انتظار می‌رود بر ارزش‌های احترام، مودت، حمایت و مساورت تمرکز شود."

اصلاحاتی که اخیرا در عربستان سعودی اعلام شد، زنان را مجبور کرده است که گام‌هایی متناسب با فرهنگ جامعه و متغیرات عصر بردارند، ولی پاسخی که از حکومت، به دلایل آزادی بیان و مطالبه حقوق‌شان دریافت کرده‌اند، سرکوب بوده است.

" Noura" بخش کوتاهی از مطالب کتب درستی را در توییتر بارگذاری کرده که در آن نوشته شده است: "تنبیه زن حق شوهرش است، اگر خواست او را طلاق می‌دهد و یا همانگونه که می‌خواهد از او استفاده می‌کند... .".

@Ar_rw8 نیز نوشته است: "اینها نه از دین نشات می‌گیرد و نه در جایی از کتاب پروردگارم و نه سنت نبی‌اش ذکر شده است، بلکه ساخته بشر است و بسیار خجالت‌آور است که این موضوعات در مدارس یا دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود چگونه از جامعه انتظار داشته باشیم که به زنان احترام بگذارد و یا به زنان در جامعه جایگاهی قائل شود!!! ."

کاربری به نامه "حل واجبات بحوث" با توییت کردن هشنگ #نرفض_المناهج_المسييه-للنساء، خواستار حذف چنین مطالب توهین‌آمیز از کتاب‌های درسی شده است.

"Refal91" توییت کرده است: "بهتر نیست مرد با زنی ازدواج کند که مدرک تحصیلی آن زن بالاتر از اوست."

جنجال

"نرجس" در توییتی گفته، بهتر است در کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان درباره تربیت خانوادگی و نیز درباره پدر و مادر و خواهر و برادر اصلح آموزش داده شود.

"ELLI" نیز در صفحه خود نوشته است: "این موجودات پست و فرومایه این برنامه‌ها را می‌نویسند، از افکار عقب‌مانده و مرتجع آنها تعجب نکنید؛ همه آنها( مردان) هم‌فکرند."

مقام‌های سعودی بسیار از فعالان برجسته زن در حوزه حقوق بشر را بازداشت کرده و در زندان‌ها شکنجه می‌دهند. "لجین الهذلول" یکی از فعالان سرشناس حقوق زنان در عربستان سعودی محسوب می‌شود که در کمپین علیه ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور مشارکت داشت. اتهام او"تلاش برای بی‌ثبات کردن کشور پادشاهی عربستان سعودی" عنوان شده است.

 

منبع: AL.ALAM
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: