۰

جزئیاتی از مشوق‌های مجلس برای افزایش نرخ جمعیت

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از مشوق‌های جدید مجلس برای افزایش نرخ جمعیت و فرزندآوری را تشریح کرد.
کد خبر: ۲۳۸۴۹۹
۱۰:۵۳ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از مشوق‌های جدید مجلس برای افزایش نرخ جمعیت و فرزندآوری را تشریح کرد.

سیدعلی موسوی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیاتی از طرح جدید مجلس برای ایجاد مشوق‌‌هایی برای افزایش نرخ باروری و رشد جمعیت کشور، اظهار کرد: با توجه به تأکیدات و فرمایشات مهم مقام معظم رهبری در حوزه افزایش جمعیت، به‌تبعیت از ایشان، برای اینکه بتوانیم کاری را انجام دهیم و واقعاً یک تحولی در بحث افزایش جمعیت صورت گیرد، تیمی را برای این موضوع جهت طراحی و تدوین طرحی جهت ایجاد مشوق‌هایی برای افزایش جمعیت تشکیل دادیم.

وی با تأکید بر اینکه بحث افزایش جمعیت و زاد و ولد باید عملیاتی شود، گفت: با وضعیت اقتصادی که در کشور داریم، بالاخره خانواده‌ها با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، برای اینکه بتوانیم برای آن راهکاری داشته باشیم، ستاد فرماندهی برای افزایش جمعیت و زاد و ولد را در این طرح با عنوان "بنیاد ملی جمعیت" طراحی کردیم که این بنیاد در جایگاه معاونت ریاست‌جمهوری است که معاون رئیس‌جمهور رئیس این بنیاد می‌شود و فقط رئیس‌جمهور قدرت عزل و نصب رئیس بنیاد ملی جمعیت را دارد.

این نماینده مجلس یکی از اهداف طراحی بنیاد ملی جمعیت را هماهنگی بین دستگاه‌های مسئول در حوزه افزایش جمعیت و فرزندآوری دانست و افزود: اغلب نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تکالیفی طبق طرح جمعیت و تعالی خانواده داشتند که براساس این طرح، با تشکیل "بنیاد جمعیت"، این بنیاد بر اجرای وظایف آنها نیز نظارت خواهد کرد تا کارها بهتر و سریع‌تر پیش برود.

موسوی گفت: هدف از طراحی این بنیاد این است که ستاد مرکزی‌ای باشد که با جایگاه رفیعی که دارد، بتواند تکالیف دستگا‌ه‌ها در موضوع جمعیت و تعالی خانواده را به‌کارگیری و بر آن نظارت کند؛ بحث بیمه، مرخصی زایمان و... همه موارد مرتبط با افزایش جمعیت، طبق این طرح در این "بنیاد جمعیت" مدیریت می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از اشکالات در حوزه اجرای طرح تعالی جمعیت و خانواده، دارا بودن بار مالی برای دولت بود که بر رفع این ایراد و با توجه به اینکه تصور کردیم که ممکن است دولت برای اجرای آن زیرِ بار نرود، برای اینکه بار مالی برای دولت ایجاد نشود، تسهیلاتی نیز برای فرزندآوری بیشتر برای خانواده‌ها ایجاد کردیم.

این نماینده مجلس با اشاره به تسهیلات ایجادشده برای خانواده‌ها جهت کاهش بار مالی پس از فرزندآوری، گفت: در این طرح به این مسئله اشاره شده است که از فرزند دوم به بعد، یعنی فرزندان سوم، چهارم و حتی بیشتر، یک سهامی را تحت عنوان "سهام آیندگان" طراحی و براساس آن اعلام کرده‌ایم شرکت‌‌ها و پتروشیمی‌های معتبر دولتی، 5 درصد از سهام‌شان را به بنیاد ملی جمعیت اختصاص دهند که این بنیاد بتواند از محل این سهام، برای فرزند سوم، 2 درصد و یا فرزند چهارم و بیشتر سهمی اختصاص دهد.

موسوی ادامه داد: برای اینکه سهام آیندگان بتواند آینده مادی بچه‌‌ها را نیز تأمین کند، در طرح به این موضوع اشاره کرده‌ایم که به‌محض اینکه فرزند سوم و یا چهارم خانواده‌ای متولد می‌شود، نامه‌ای توسط بیمارستان محل تولد به "بنیاد جمعیت" که در استان‌ها نیز شعبه خواهد داشت ارسال می‌شود و این سهام از اولین روز تولد به فرزند تازه‌متولدشده تعلق می‌گیرد و پدر و مادر مشکل تأمین هزینه‌های فرزندشان را نیز نخواهند داشت.

وی اظهار کرد: مشوق‌های دیگری در این طرح آمده است تا زمانی که فرزندشان به سن قانونی نرسیده است، پدر و مادر حق فروش این سهام را ندارند، اما از سود سهام می‌توانند مخارج فرزندان‌شان را تأمین کنند؛ برای مادران نیز مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است که هنوز نهایی نشده است و در جلساتی که مشغول رایزنی و تبادل نظر هستیم، پس از نهایی شدن آن را اعلام خواهیم کرد.

نماینده مردم ملکان در مجلس با تأکید بر اینکه این طرح ریالی بار مالی برای دولت ندارد و به‌نوعی با این طرح کمک‌هزینه‌ای هم برای خانواده‌ها در بحث فرزندآوری ایجاد می‌شود و آینده بچه‌‌ها به‌نوعی با این طرح تأمین خواهد شد، گفت: البته اختصاص سهام برای فرزندآوری از محل سهام عدالت درست نیست، اما از تخصیص و عایدات سود سهام شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت نیز بهره‌‌گیری خواهیم کرد.

موسوی در پایان این نکته را نیز یادآور شد که طرح جدید مجلس برای ایجاد مشوق‌هایی جهت فرزندآوری، به کمیسیون فرهنگی مجلس ارجاع شده و با تعدادی از اعضای کمیسیون نیز در طراحی و تدوین آن مشورت و تبادل نظر شده است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: