۰

دو سازمان‌ حقوق بشری درباره فشار بر شیعیان نیجریه بیانیه صادر کردند

دو سازمان غیردولتی فعال در زمینه حقوق بشر خشونت‌های اخیر نیجریه علیه شیعیان این کشور را محکوم کردند.
کد خبر: ۲۳۸۳۳۱
۱۲:۰۱ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، یک سازمان غیر دولتی سوئیسی به نام ائتلاف سازمان‌های جامعه مدنی (The coalition of Civil Society Organisations) نقض فاحش حقوق اساسی مسلمانان شیعه نیجریه را تحت رهبری شیخ ابراهیم الزکزاکی محکوم کرده است.

در بیانیه مشترک این سازمان و یک سازمان حقوق بشری در نیجریه به نام CEDRA آمده است: قتل، تخریب املاک و بازداشت‌های غیرقانونی به عنوان مواردی برای نقض حقوق شیعه بوده و محکوم شده است.

در این بیانیه با اشاره به قانون اساسی نیجریه آمده که قانون اساسی نیجریه هرگز درباره حقوق اساسی انسانی شهروندان خود که در فصل چهارم قانون اساسی اصلاح شده در سال ۱۹۹۹ ذکر شده، سکوت نکرده است. در قانون اساسی در مورد این حقوق آمده است که هر شخصی حق زندگی دارد و هیچ کس عمداً از زندگی محروم نمی‌شود، مگر به دلیل انجام جرمی که در نیجریه به عنوان مجرم شناخته شده باشد. (ماده ۳۳ قانون اساسی ۱۹۹۹)

در بخش دیگری از این بیانیه از جنایات ارتش نیجریه در کشتار شیعیان این کشور در دسامبر ۲۰۱۵ یاد و تصریح شده است که جنایات مرتکب شده علیه اقلیت شیعه هرگز در تلاش ما برای دستیابی به حقوق بشر مطلوب در سیستم دموکراتیک نیجریه فراموش نمی‌شود.

در این بیانیه به رفتارهای بد با اعضای این اقلیت مذهبی و رهبر آنها شیخ زکزاکی و همسرش زینت و بی‌توجهی به حکم دادگاه عالی آبوجا در مورد آزادی آنها اشاره شده و آمده است: قتل، بردگی، تبعید یا انتقال اجباری جمعیت، زندان و دیگر محرومیت‌های شدید از آزادی، بر خلاف قوانین عرفی حقوق بین‌الملل و قانون ضد شکنجه سال ۲۰۱۷ و جنایت علیه بشریت است.

امضاکنندگان این بیانیه همچنین از دولت فدرال خواستند که از تصمیمات دادگاه اطاعت و از حفظ حقوق بشر در این کشور اطمینان حاصل کند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: