۰

فضای تبلیغ برای تشیع در تایلند آزاد است

رئیس مركز فرهنگي و قرآنی رسول اعظم(ص) گفت: عموم مردم تایلند در مورد ادیان به خصوص دین بودا، تعصبی ندارند و فضای تبلیغ در این کشور هم آزاد است، به همین دلیل زمینه برای تبلیغ مکتب تشیع در تایلند به خصوص در میان خانواده ها و جوانان فراهم است.
کد خبر: ۲۳۸۳۱۹
۱۱:۲۵ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، تایلند با نام رسمی پادشاهی تایلند و نام سابق سیام، کشوری در شبه جزیره هندوچین در جنوب شرقی آسیا است.

مسلمانان تایلند، عمدتاً سنّی شافعی و برخی دیگر حنفی مذهب و گروهی نیز شیعه مذهب‌ هستند.

آنچه در پی می ‏آید گفتگوی کوتاه با حجت الاسلام و المسلمین «قاسم عسکری» رئیس مركز فرهنگي و قرآنی رسول اعظم(ص) در تایلند درباره وضعیت شیعیان این کشور در حاشیه ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) است.

ابنا: وضعیت تبلیغ اسلام و مکتب تشیع در جهان را چگونه می بینید؟

اسلام به عنوان كامل ترين دين از سوی پيامبر اكرم(ص) به جهانيان ابلاغ شد و این دین در جای جای اين كره خاكي رفته است و مرز نمي شناسد و حتي در دوردست ترين نقاط و در اعماق جان ها مسكن گزيده است.

متاسفانه مخالفان ما خیلی بیشتر فعال هستند و در شبکه های تلویزیونی و مطبوعاتی بسیار قوی عمل می کنند، ولی حمایت لازم از فعالیت های تبلیغی شیعیان نمی شود.

ابنا: آیا وهابی ها در کشور تایلند فعال هستند؟

وهابی ها به دنبال جذب نیرو در کشور تایلند هستند، آنها از طرف عربستان به عنوان نمایندگان و مبلغان اسلام نفوذ کردند و پس از تحصیل در عربستان و شستشوی مغزی در این کشور به نام مسلمان به کشورهای خود برمی گردند.

یک دهه پیش زندگی مسالمت آمیزی بین مسلمانان و بودایی ها در تایلند وجود داشت و هیچ درگیری بین آنها نبود، اما از زمانی که وهابی ها با افکار سلفی گری به کشور تایلند آمدند، کار خراب شد، آنها از طرف کشورهای عربستان، امارات، کویت و اردن حمایت مالی می شوند.

ابنا: آیا شیعیان در مقابله با فعالیت های وهابی ها در تایلند، فعالیتی دارند؟

شیعیان در مقابل وهابی ها در تایلند، فعالیت چندان زیادی ندارند که این خوب نیست، چون هم تعداد شیعیان در این کشور کم است و هم امکانات و هم توانایی مالی به اندازه وهابی ها ندارند.

طلاب زیادی از تایلند برای فراگیری تعالیم دینی به ایران آمده اند، ولی آنها هنوز آمادگی لازم را برای تبلیغ ندارند، افرادی که به عنوان مبلغ به تایلند برگشته اند، کم هستند، آنها سعی می کنند مبانی دینی را برای مردم این کشور توضیح دهند و برنامه های مختلفی در خصوص اسلام، قرآن کریم و اهل بیت(ع) دارند و مردم از مباحث آنها بهره می برند، اما این تلاش ها کافی نیست.

شيخ الاسلام احمد قمي، تشیع را 430 سال قبل در یکی از حساس ترین نقاط جنوب شرق آسیا یعنی کشور تایلند، ترویج و تبلیغ کرد، امروز شیعیان در این کشور، دارای جایگاه ویژه ای هستند.

ابنا: آیا محدودیت هایی برای فعالیت های دینی شیعیان در کشور تایلند وجود دارد؟

تایلند کشور بودایی است و آیین بودا در این کشور حاکم است، اما با این وجود شیعیان در کشور تایلند بسیار فعال هستند و حدود 50 مسجد، حسینیه، مهدیه و کتابخانه دارند. شیعیان حتی در این کشور پست های مهم حکومتی و دولتی را به دست آوردند.

مسلمانان تايلند همه ساله در يك روز مشخص در بزرگترين مسجد این کشور كه در شهر بانکوک پايتخت تایلند قرار دارد، گردهم جمع می شوند و راهكارهاي گسترش اسلام را بررسی مي کنند، پادشاه تايلند نيز هر سال در اين مراسم شركت می نماید و در سخنرانی اش، اسلام را به عنوان دين عقل و محبت می ستايد و به مشتركات اسلام و بوداییت از جمله مسئله منجي اشاره می کند، شركت كردن تمام مسئولين بلندپايه تايلند در اين جلسه الزامی است و سفرای كشورهای اسلامی، ائمه جماعات و جمعه و رهبران فرق اسلامی و نمايندگان تشكل ها و انجمن های اسلامی نیز در جلسه حضور دارند.

ابنا: وضعیت شیعیان تایلند پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران چه تغییری کرد؟

انقلاب اسلامی ایران نقش به سزایی بر شیعیان تایلند داشت، شیعیان این کشور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها در بانکوک و حومه این شهر متمرکز بودند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گستره حضور شیعیان تایلند به شهرهای دیگر و جنوب تایلند توسعه یافت.

ارتباط میان شیعیان تایلند و ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برقرار شد و علمای شیعه از ایران و کشورهای عربی به تایلند آمدند و به تبلیغ معارف دینی و احکام در این کشور پرداختند، بعضی از شیعیان تایلند نیز فرزندان خود را به ایران برای تحصیل در حوزه علمیه قم فرستادند که این طلاب پس از بازگشت به تایلند، فعالیت های مذهبی خود را آغاز کردند.

وضعیت فرهنگی و دینی شیعیان تایلند پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تفاوت بسیار زیادی کرده است، اما هنوز وضعیت اقتصادی و آموزشی شیعیان در حد مطلوب نیست، بسیاری از خانواده های شیعه در تایلند مستضعف هستند و جوانان این خانواده ها از تحصیلات عالی برخوردار نیستند.

ابنا: آیا زمینه برای تبلیغ مکتب تشیع در کشور تایلند فراهم است؟

عموم مردم تایلند در مورد ادیان به خصوص دین بودا، تعصبی ندارند و فضای تبلیغ در این کشور آزاد است، به همین دلیل زمینه برای تبلیغ مکتب تشیع در تایلند به خصوص در میان خانواده ها و جوانان فراهم است، تاکنون فضای تبلیغی مبلغان شیعه به مسلمانان منحصر بوده، این در حالی است که مسیحیان در تایلند، دین خود را در میان بودایی­ ها تبلیغ می کنند و باید اعتراف کرد که در کار خود نسبتاً موفق بوده اند.

مکتب تشیع با پشتوانه منطق قوی و مباحث بلند معنوی و عرفان اسلامی به یقین می تواند تأثیر به­ سزایی در بین بوداییان داشته باشد، بنابراین، لازم است عده ای از طلاب به بررسی و شناخت آیین بودا بپردازند تا بتوانند تشیع را بهتر و بیشتر در سطح خانواده ها در تایلند تبلیغ کنند. مسؤولیت ما در مورد بوداییان سنگین است، زیرا آنها خدا را قبول ندارند و احترام فوق العاده ای به مجسمه بودا می گذارند. آیه «ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت» رسالت اصلی همه پیامبران بوده؛ بنابراین اهمیت تبلیغ اسلام و تشیع در میان بوداییان بسیار روشن است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: