۲

یمانی واقعی را چگونه بشناسیم؟

ظهور منجی موعود یک اعتقاد عمومی در تمامی ادیان است. کتاب های مقدس آسمانی، چه آنها که بخشی یا تمام آنها وجود دارد و چه آنها که منقولاتی از آنان در کتاب های دیگر آمده است، بشارت داده اند که جهان در سیطره ظلم و فساد نمی ماند؛ بلکه جماعت صالحان به امامت "رهبر موعود" عدل و داد را در گیتی حاکم خواهند کرد.
کد خبر: ۲۳۸۱۴۲
۱۵:۵۵ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، ظهور منجی موعود یک اعتقاد عمومی در تمامی ادیان است. کتاب های مقدس آسمانی، چه آنها که بخشی یا تمام آنها وجود دارد و چه آنها که منقولاتی از آنان در کتاب های دیگر آمده است، بشارت داده اند که جهان در سیطره ظلم و فساد نمی ماند؛ بلکه جماعت صالحان به امامت "رهبر موعود" عدل و داد را در گیتی حاکم خواهند کرد.

ریشه دار بودن اعتقاد به مهدی و منجی، موجب آمادگی ذهنی مردم اعصار گوناگون برای پذیرش و تبعیت وی شده و می شود. از همین رو، این مفهوم موجب سوءاستفاده فریبکاران و شیادانی شده است که در طول تاریخ با ادعاهای دروغین، خود را مهدی یا از یاران او معرفی کردند تا از رهگذر عقیده پاک مردم به نیات آلوده خویش دست یابند. اتفاقاً بسیاری از این مدعیان، در نقشه خود موفق شده و به مقصود خود رسیده اند؛ چه مدعیان کوچکی که اهداف مالی و رمالی داشته اند، و چه مدعیان بزرگی که توانستند با این ادعا حکومت های عریض و طویل یا مذاهب منحرف دیرپا و گسترده ای برای خویش دست و پا کنند.

همچنین دشمنان اسلام و انسانیت که همواره در ترس از حاکمیت عدل و انسان کامل به سر می برند، از یک سو با ساخته و پرداخته کردن سؤالات و شبهات، تلاش دارند که یا اعتقاد به ظهور منجی را در دل آدمیان سست کنند؛ و از سوی دیگر با تحمیق رسانه ای و ساختن فیلم های سینمایی، چهره ای هولناک از آن مرد الهی بیافرینند!

یکی از این جریانهای مدعی، "جریان احمد الحسن" یا "یمانی" است که در شهرهای مختلف ایران و عراق فعالیت دارند. میزان اقبال به این جریان انحرافی آنقدر است که دادستان کل کشور هم ده روز پیش نسبت به گرایش صدها نفر به وی در عراق و نیز برخی استانهای ایران هشدار داد.

با توجه به القاء این شبهات، سرویس فرهنگی خبرگزاری ابنا در مطالب گذشته، ریشه ها و ادعاهای احمد الحسن را بررسی و رد کرده است. موضوع این هفته نیز به «معیارهای تشخیص یمانی» اختصاص داده شده است که برشی است از کتاب "تأملی در نشانه های حتمی ظهور".

کتاب تأملی در نشانه‌های حتمی ظهور، نوشته «حجت الاسلام نصرت‌الله آیتی» است که چاپ اول آن در سال 1390 از سوی مؤسسه آینده روشن در قم منتشر شده است.

آنچه در پی می آید برگرفته از صفحات 110 تا 112 از فصل دوم این کتاب است که به بررسی ظهور یمانی (یکی از نشانه های حتمی ظهور امام زمان عج) اختصاص دارد:

معیارهای تشخیص یمانی

نکته مهمی که پرداختن به آن درباره «یمانی» ضروری می نماید، تبیین معارهایی است که به کمک آن می توان یمانی واقعی را از مدعیان دروغین شناسایی کرد. بی گمان، زمانی می توان به هدفی که پیشوایان دینی از طرح این موضوع داشته اند دست یافت که یمانی های دروغین نتوانند خود را به نام یمانی واقعی قالب کنند و این مهم تنها در سایه وجود معیارهای عینی برای تشخیص یمانی واقعی حاصل خواهد شد.

پیش از بیان معیارهای یاد شده باید توجه داشت که علایم ظهور، از جمله یمانی، نشانه های ظهورند که به کمک آنها می توان به نزدیک شدن ظهور پی برد و مدعیان دروغین مهدویت را شناسایی کرد و بی تردید چیزی می تواند علامت و وسیله شناسایی باشد که خود قابل شناسایی باشد. در صورتی که نشانه های ظهور قابل تشخیص نباشند، قرار دادن آن ها به عنوان علامت، لغو و بی ثمر خواهد بود.

بر این اساس، گر چه در تعیین مصداق همواره دغدغه احتمال اشتباه و عواقب زیان باری هم چون سست شدن باور مردم به تمامی علایم ظهور و بلکه اصل وجود امام مهدی (عج) وجود دارد، وجود این آسیب ها و مانند آن که با دقت و پرهیز از قضاوت های عجولانه و با دقت کامل در تعیین مصداق قابل پیش گیری است، هرگز نمی تواند دلیثل انکار اصل مسئله شود- گرچه ممکن است معیارهایی که به دست ما رسیده است نیز برای این مهم کافی نباشد.

به هر تقدیر معیارهایی که در روایات آمده اند، بدین قرارند:
1. قیام یمانی از سرزمین یمن آغاز خواهد شد.
2. این جنبش با خروج سفیانی در شام هم زمان خواهد ود. بر این اساس، قیامی که آغازش از یمن باشد و یا با خروج سفیانی هم زمان نباشد، قطعاً یمانی نیست.

علاوه بر این دو ویژگی ملموس که برای همگان به سادگی قابل شناسایی است، ویژگی های دیگری نیز برای تشخیص یمانی می توان ارائه کرد که به کارگیری آن علاوه بر دقت، به گذر زمان هم نیازمند است:

یمانی واقعی، فضیلت گرا و ارزش محور است. این شاخصه نیز می تواند معیار مناسبی برای شناسایی یمانی واقعی باشد. بی گمان بر اساس این معیار وجود رگه های انحرافی هم چون فاصله گرفتن از معیارهای دینیف انحراف از مسیر عدالت، سوء استفاده از امکانات و ... در کسی که خود را یمانی می خواند، بهترین گواه بر دروغ گو بودن اوست.

البته از آن جا که عموما رهبران حرکت های احتماعی در آغاز تصویر مطلوبی از خود به نمایش می گذارند، ارزیابی دقیق شخصیت آن ها در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، لیکن با دقت در سخن رانی ها، واکنش ها و موضع گیری های آنان در دراز مدت می توان تا حدودی از چهره واقعی آنان پرده بر گرفت.

معیارهای یاد شده علاوه بر این که از جنبه سلبی آن مفید بوده و می توان با توجه به آن ها مدعیان دروغین را شناسایی کرد؛ اگر برای تعیین دقیق مصداق یمانی واقعی کافی نباشد، ست کم به کمک آنها می توان به تشخیص یمانی واقعی نزدیک تر شد.

منبع: ABNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
این که چیزی نیست!
همیشه و در هر زمینه ابن الوقت‌هایی بوده و هستند که از هر آب گِل‌آلودی ماهی می‌گیرند؛ از تأخیر ازدواج تا فالگیری، از کرونا گرفته تا دوای قاچاقی، و از ناامیدی اجتماعی تا ادّعای مهدویّت
بدیهی است در کنار معرکۀ شیّادان، شاید گروهی واقعًا حق‌طلب و کشتگان‌شان هم شهداء باشند امّا شکافندۀ دانشها حضرت باقر العلوم علیه السّلام کلید نجات -همچو من ساده‌لوحی- از افتادن در دامهای رنگارنگ و یا شتابزدگی و دچار شدن به مرگ پاک در راه پوک را ارائه فرموده:
أَما إنّی لَوْ أَدْرَکْتُ ذالِکَ لَاسْتَبْقَیْتُ نَفْسی لِصاحِبِ هاذَا الْأَمْرِ [الغیبة -نعمانی-ج1 ص273]
اگر من آن روز را درک ميكردم جان خود را براى [يارى] صاحب اين امر نگه ميداشتم
پس چه کنیم؟ رئیس مذهب، صادق آل محمّد -علیهم السّلام- فرموده:
يا سَديرُ اِلْزَمْ بَيْتَکَ وَ كُنْ حِلْسًا مِّنْ أَحْلاسِهِ وَ اسْكُنْ ما سَكَنَ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ فَإذا بَلَغَکَ أَنَّ السُّفْيانِیَّ قَدْ خَرَجَ فَارْحَلْ إلَيْنا وَلَوْ عَلا رِجْلِکَ [کافی8 ص264]
اى سدير، در خانه‌ات بنشين و پلاسى از پلاسهاى آن باش! و تا شب و روز ساکن و آرامند تو نیز آرام باش و تکان مخور تا وقتی خبردار شوی كه سفيانى خروج كرده، آنگاه بسوى ما كوچ كن! گرچه با پاى پياده
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
فرستاده ووصی امام زمان علیه السلام سید احمد الحسن یمانی موعود در وصیت شب وفات پیامبرص وروایات اهلبیت علیهم السلام در بین ماست لطفاً تحقیق کنید