۰

۱۰ سرگرمی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان

در این گزارش با ۱۰ سرگرمی مربوط به گل و گیاه برای پر کردن اوقات فراغت کودکان‌تان در این تابستان کرونایی آشنا می‌شوید.
کد خبر: ۲۳۸۰۲۱
۱۵:۰۸ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، کرونا آمده و حالا حالا‌ها قرار است با او زندگی کنیم، اما در کنار آن چه کنیم تا در روز‌های بلند تابستان بچه‌هایمان را سرگرم کنیم تا حوصله‌شان از خانه‌نشینی سر نرود؟ ایده‌هایتان برای پر کردن وقت چیست؟ فهرست پیشنهادی شما ممکن است شامل کتاب خواندن باشد یا انجام بازی و ثبت‌نام در کلاس های مجازی.

اما وقتی خبری از سفر، اردو و کلاس‌های تابستانی نیست، به پروژه‌های اجرا شده در فضای باز که تمام خانواده می‌توانند از آن لذت ببرند و مشارکت کنند، فکر کرده‌اید؟ کار‌های مربوط به گل و گیاه مثل کاشت بذر یا قلمه‌زدن گل، میوه و سبزیجات یا تبدیل دورریختنی‌ها به ظروف کاشت گیاه.

در ادامه ۱۰ سرگرمی را به همین منظور به شما پیشنهاد می‌دهیم. سرگرمی‌هایی که می‌توانید متناسب با شرایط محیطی، امکانات موجود و علاقه‌مندی فرزندتان، آن‌ها را بومی‌سازی کنید. مثلا اگر سبزی خاصی در این گزارش نیامده و خاص منطقه شماست، حتما سراغ کاشت آن بروید. این فعالیت‌ها تقریبا به ترتیب گروه‌های سنی (از کوچک به بزرگ) آورده شده‌اند. در اجرای این پروژه‌ها در کنار کودکان‌تان باشید. یعنی هم به آن‌ها دلگرمی بدهید و هم ایرادات کارشان را برطرف کنید.
دانه بکارید

برای کودکان دیدن برگ‌هایی که از زمین بیرون می‌زند، درست مثل یک شعبده‌بازی است، به‌خصوص اگر آن‌ها را با دست خودشان کاشته باشند. دانه‌های کوچکی که از آن‌ها محصولات بزرگی مثل خربزه، طالبی، هندوانه و کدو حلوایی سبز می‌شود یا یک دانه تنها که از آن بوته‌ای پردانه مثل نخود و لوبیا و عدس به دست می‌آید. این کار ساده می‌تواند شروع جذابی برای باغبانی باشد.
جعبه کاشت سبزیجات درست کنید

هنوز برای کاشت بعضی سبزیجات گلدانی در خانه دیر نیست. با این کار هم نیاز روزانه خودتان را به سبزی برطرف می‌کنید، هم کودکان خردسالتان می‌توانند در تمام مراحل انجام کار به شما کمک کنند مثلا چیدن گلدان‌ها، ریختن خاک در گلدان خالی، کاشتن بذر سبزیجات با فاصله و عمق مناسب و بعد آب دادن‌شان. کودک شما با انجام این چند مرحله آسان فقط وقت‌گذرانی نمی‌کند، او می‌تواند شاهد سیر تکاملی و رشد یک موجود زنده باشد. از طرفی، مسؤولیت‌پذیری را هم بیاموزد. سبزیجات مناسب برای این کار ریحان، جعفری، ترخون، پونه کوهی، نعنا و پیازچه هستند. همه این‌ها با نور آفتاب و آبیاری درست محصول خوبی خواهند داشت. همچنین خوب است نعنا را در این فصل نشا کنید تا بذر آن را بکارید.

علاوه بر این، می‌توانید کشت توت‌فرنگی را هم در برنامه تان بگنجانید. توت‌فرنگی انواع متفاوتی دارد، بعضی نوع‌هایش فقط بهار میوه می‌دهند و بعضی‌ها هم بهار و پاییز که به آن‌ها توت‌فرنگی چهار فصل گفته می‌شود. پس قبل از خرید نشا، حتما این نکته را مد نظر داشته باشید. مطمئن باشید فرزندان‌تان از کاشت آن استقبال می‌کنند.
کف حیاط را طرح بزنید

یک پروژه جالب و آسان برای بعدازظهر‌های تابستان می‌تواند طرح زدن روی پله یا موزاییک کف حیاط و اطراف باغچه باشد. همچنین اگر حیاط‌تان شخصی است، می‌توانید از برچسب‌های آماده استفاده کنید یا حتی در آن نقاشی دستی کشید. یک پیشنهاد ساده برای نقاشی این است که کودکتان یا هر یک از اعضای خانواده دست یا پایش را در رنگ بزند و اثر آن‌ها با رنگ‌های متنوع را ثبت کند.
باغچه کار داشته باشید

اگر می‌توانید یک باغچه کار برای خودتان درست کنید، اگر هم امکان این کار را ندارید، می‌توانید جعبه‌های کاشت و گلدان را برای کودکان‌تان جدی بگیرید. فکر کنید این یک دفتر تمرین است و فرزند شما قرار است در این محیط متفاوت خیلی مهارت‌ها را بیاموزد. در کنارشان باشید، اما عملا همه چیز را به خودشان بسپارید. مثل انتخاب محصول، انتخاب ظرف کاشت، مراقبت و برداشت. برداشت روزانه یا چند روز یک‌بار محصول به آن‌ها حس موفقیت می‌دهد و هنگامی که محصول نهایی هرچند کم، بر سر سفره قرار گیرد و همه افراد خانواده از خوردن آن لذت ببرند، دوستی و محبت بین‌شان پررنگ‌تر می‌شود.
یک هتل بین ‌راهی باز کنید

اگر به شهر‌هایی مثل یزد، میبد، اصفهان و گلپایگان سفر کرده باشید، حتما کبوترخانه‌های قدیمی را دیده‌اید. این کبوترخانه‌ها برج‌های استوانه‌ای هستند که در گذشته برای آشیانه کردن و نگهداری از کبوتران ساخته می‌شد. در زندگی امروزی همین‌ها به شکل لانه‌های چوبی درآمد که در پارک‌ها نصب می‌شود. شما می‌توانید علاوه بر این لانه‌ها، زیستگاه‌های طبیعی برای حشرات مفید بسازید که جایشان در محیط‌های شهری خالی است.

این زیستگاه‌ها جایگزین حفره‌های طبیعی موجود در تنه درختان می‌شوند. برای این کار می‌توانید از ساقه‌های تو خالی مثل نی و بامبو استفاده کنید تا حشراتی مثل زنبور، کفشدوزک، بالتوری و مگس‌هایی که وجودشان برای طبیعت مفید و ضروری است برای استراحت در شب به آن‌ها پناه بیاورند. داخل ساقه‌های توخالی هم می‌شود موادی مثل شاخه‌های کوچک، مخروط کاج کوچک، پوست درخت، گل‌های خشک و... استفاده کرد. اعضای خانواده در هر سنی می‌توانند به جمع‌آوری این مواد برای ساخت هتل بین‌راهی حشرات کمک کنند و نقش حیاتی در حفظ اکوسیستم‌های طبیعی داشته باشند.
یک باغ مینیاتوری درست کنید

بچه‌های کوچک و حتی نوجوانان ممکن است از شبیه‌سازی یک باغ کوچک در گلدان لذت ببرد. برای این کار می‌توانید از یک تشت یا جعبه خالی شروع کنید و آن را با خاک گلدان پر کنید. برای پر کردن باغچه هم می‌توانید از ساکولنت‌ها (گیاهان گوشتی و آبدار) و گیاهان رونده استفاده کنید. گیاهان رونده را روی تور‌های سیمی هدایت کنید. از ظرف‌های کوچک آبی‌رنگ به جای آب‌نما یا حوض استفاده کنید.

از قوه تخیل فرزندان‌تان برای طراحی این باغ کوچک کمک بگیرید. مثلا کودکان‌تان می‌توانند روی سنگریزه‌های کوچک نقاشی بکشند یا آن‌ها را رنگ کنند و در باغچه به کار ببرند. سنگریزه‌ها مسیر جریان آب یا راه عبور و مرور را مشخص کنند یا با آن‌ها پله بسازند یا میز و نیمکت‌های کوچک و سایبان در باغ قرار دهند. حیوانات هم به باغ جان می‌بخشند. بچه‌هایتان می‌توانند بره‌ای را لب رود بکشند که مشغول آب یا علف‌خوردن است.
دور ریختنی‌ها را به کار ببرید

از ظروف دورریختنی به‌جای گلدان و ظروف کاشت استفاده کنید؛ مثل قوری‌های شکسته و لیوان، پیاله و کوزه‌های ترک‌برداشته، کفش‌های کهنه، چکمه‌های قدیمی و خیلی وسایل دیگر دور و برتان. حواس‌تان باشد قبل از کاشت گل‌وگیاه در این وسایل حتما برایش یک سوراخ زهکش درست کنید تا موقع آبیاری آب اضافی از ته ظرف خارج شود.
ساکولنت‌ها را وارد برنامه کنید

ساکولنت‌ها گیاهان بسیار خوبی برای شروع تکثیر گیاهان هستند. چون بیشترشان به‌راحتی با قلمه زدن تکثیر می‌شوند. کودکان می‌توانند در تمام مراحل انجام این کار، از جداکردن قلمه تا کاشت در یک محیط شنی یا روی یک صفحه کاغذی برای ریشه‌دار کردن و تبدیل آن به یک گیاه شاداب جدید کمک کنند. نوجوانان هم می‌توانند کل این مراحل را به‌تن‌هایی انجام‌دهند و حتی به‌سرعت آن را تکثیر کرده و صاحب مجموعه‌های جدیدی شوند.
گلدان ضد زنگ پیداکنید

باتوجه به فضایی که در اختیار دارید، می‌توانید مخزن‌های بزرگ‌تر را به ظروف کاشت تبدیل کنید. هرچه جنس این ظروف ضدزنگ‌تر باشد، بهتر است. از آن‌ها می‌توان برای کاشت توت‌فرنگی و سبزیجات استفاده کرد.
یک دیوار سبز بسازید

ساخت دیوار‌های سبز به‌طورکلی در اختیار متخصصان و شرکت‌های طراحی فضای سبز است، اما شما می‌توانید از مدل‌های ساده‌تر استفاده کرده و آن‌ها را بسازید. ممکن است حتی نمونه‌های پیش‌ساخته آن‌ها در بازار موجود باشد و خودتان بتوانید طبق دستورالعمل نصب‌شان کنید.

کودکان و نوجوانان در طول انجام این پروژه به کمک نیاز دارند، اما نوجوانان تقریبا می‌توانند آن را تنهایی شروع کنند و به پایان برسانند. یک نمونه خیلی ساده دیوار سبز شبیه جاجورابی‌های قدیمی است که از پشت در کمددیواری آویزان می‌شدند و حالا شما برای حیاط‌تان می‌توانید آن‌ها را در اندازه‌های بزرگ‌تر بسازید، داخل جیب‌ها را خاک بریزید و گیاه مورد نظر را در آن بکارید.

برای این کار، بهتر است از گیاهانی که رشد کمی دارند و نیاز آبی خیلی بالایی ندارند، مثل کاکتوس‌ها و دیگر ساکولنت‌ها استفاده کنید. دیگر گیاهان مناسب برای این پروژه عبارتند از گل‌آویز، سرخس، انواع پیچ‌ها، کروتون، شفلرا، برگ انجیری، آنتوریوم، دراسینا، مارانتا، کوردیلین، یاسمن، پیچ شمعی، اسپاتی فیلوم (گل چمچمه‌ای) و برگ بیدی. یک دیوار نورگیر برای این کار در نظر بگیرید. چون گیاهان روی دیوار نیاز به دریافت چهار تا شش ساعت آفتاب دارند. اما یادتان باشد دیوار‌های سبز خیلی زود خشک می‌شوند، پس سیستم آبیاری قطره‌ای را باید برایشان نصب کنید.

حالا که همه این‌ها را خواندید، می‌خواهید کدام‌یک از این پروژه‌های باغی را با فرزندان‌تان اجرا کنید؟

منبع: JAME JAM
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: