۰

آغاز سال تحصیلی در سایه کرونا

سال تحصیلی دانش‌آموزان از امروز به‌شیوه حضوری آغاز شد با این حال خانواده‌ها هنوز ابهامات، دلنگرانی‌ها و البته امیدهایی به شیوه آموزش حضوری دارند.
کد خبر: ۲۳۷۸۸۵
۱۲:۳۲ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان سرانجام پس از انعکاس اخبار متفاوت و گاه متناقض به‌صورت حضوری آغاز شد.

به هر حال دانش‌آموزان سراسر کشور صبح امروز در تمام وضعیت‌های قرمز، زرد و سفید در مدارس حاضر شدند تا از اسفند سال گذشته که بین آنها و مدرسه فاصله‌ای طولانی افتاد یک بار دیگر حضور در مدرسه را تجربه کنند و کنار همکلاسی‌ها و معلم خود آموزش حضوری را تجربه کنند.

از سوی دیگر آنچه در روزهای اخیر مشهود بود ضعف اطلاع‌رسانی‌ برای آغاز فعالیت مدارس بود، بسیاری از خانواده‌ها حتی تا صبح امروز منتظر بودند مدارس وضعیت حضور دانش‌آموزان را به آنها اطلاع دهند به‌ویژه مدارسی که در کلان‌شهرها قرار دارند و جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های درس بالاست بنابراین باید به دو گروه تقسیم شوند اما از مدارس خبری نشد.

بلاتکلیفی والدین

در همین رابطه پدری که فرزندش امسال به کلاس دوم دبستان می‌رود، می‌گوید: اصلاً نمی‌دانم وضعیت حضور فرزندم در مدرسه چگونه است، منتظر بودیم مدرسه اطلاع دهد که خبری نشد حتی دیروز جمعه حضوری به در مدرسه مراجعه کردم تا ببینم آیا اطلاعیه‌ای را به در چسبانده‌اند اما خبری نبود.

او ادامه می‌دهد: آموزش و پرورش گفته بود "با مدارس تماس بگیرید و مطلع شوید روز شنبه دایر هستند یا خیر."، تصمیم داشتم امروز مراجعه کنم که اگر مدرسه دایر بود فرزندم را ببرم.

پدر دیگری نیز که فرزندش امسال به پایه سوم دبستان می‌رود، می‌گوید: صبح فرزندم را به مدرسه بردم و کتاب‌هایش را تحویل گرفت، البته گفتند که بچه‌ها باید کلاس به کلاس به مدرسه بیایند و نوبت فرزندم ساعت 10 صبح است که دوباره به مدرسه برمی‌گردیم.

او ادامه می‌دهد: در مدرسه پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده است، ابتدای ورود دانش‌آموزان به مدرسه، دستگاه ضدعفونی پدالی گذاشته‌اند که در ابتدای ورود دانش‌آموزان به مدرسه، دست‌های خود را ضدعفونی می‌کنند همچنین هنگام ورود دانش‌آموزان به مدرسه، کف کفش‌های آنها را ضدعفونی کردند، کلاس‌ها هم در حیاط برگزار شده بود و دانش‌آموزان به داخل کلاس درس نمی‌رفتند.

این پدر بیان می‌کند: امیدوارم این روند در طول سال تحصیلی نیز ادامه یابد و شرایط بهداشتی با همین دقت انجام شود البته ساعات آموزش در مدارس کوتاهتر شده است و از همین جهت میزان تماس دانش‌آموزان با یکدیگر کمتر است.

البته اوضاع در تمام مدارس مشابه نیست و برخی مدارس به‌ویژه در مناطق جنوبی پایتخت قادر به رعایت دقیق پروتکلها نیستند و درهمین‌باره تصاویری برای ما ارسال شده است که نشان می‌دهد دانش‌آموزان در یکی از مدارس جنوبی پایتخت فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.

 

وضعیت تهویه یکی از کلاس‌های درس در جنوب پایتخت

البته براساس بررسی‌هایی که ما از تعدادی از مدارس دولتی پایتخت داشتیم، جمعیت دانش‌آموزان حاضر در کلاس‌های درس حدود 15 نفر بود که به‌نسبت مساحت کلاس درس جمعیت بیشتری است.

در تصویر زیر می‌توانید وضعیت یکی از کلاس‌های درس جنوب تهران و تعداد دانش‌آموزان را مشاهده کنید که به‌گفته معلم مدرسه بیشتر از پروتکل‌های بهداشتی است و 19 دانش‌آموز در کلاس حاضر هستند و امکان کمتر کردن جمعیت هم وجود ندارد.

برخی والدین نیز می‌گویند، مدرسه اعلام کرده است شنبه نیازی به حضور فیزیکی نیست و فقط هفته‌ای یک روز آموزش حضوری برای پایه ششم ابتدایی دارند.

عدم‌اعتماد خانواده‌‌ها برای اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی

برخی والدین نیز نگران حضور فرزندشان در مدارس هستند، علت اصلی نگرانی آنها نیز احتمال سرایت بیماری از دانش‌آموزان به یکدیگر و ضعف در رعایت نکات بهداشتی به‌ویژه در بحث آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی است.

برخی خانواده‌ها به آموزش و پرورش برای اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه در مدارس دولتی اعتماد ندارند.

موافق آموزش حضوری هستیم

درهمین‌باره یکی از مادران که فرزندش امسال به پایه نهم می‌رود، می‌گوید: بیشترین نگرانی من درباره عدم رعایت فاصله اجتماعی از سوی دانش‌آموزان است، این‌ها پسر هستند و وقتی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند قطعاً فاصله را رعایت نخواهند کرد از سوی دیگر نگران رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مدارس و ناتوانی آنها در انجام این مسئولیت مهم هستم.

او ادامه می‌دهد: اگر پروتکل‌ها رعایت شود موافق برگزاری آموزش به‌شیوه حضوری هستم چرا که سال گذشته در آموزش مجازی پسرم برای درک برخی دروس به‌ویژه ریاضی مشکلات بسیاری داشت و سؤالاتی برایش مطرح بود که نمی‌توانست آنها را با معلمش مطرح و اشکالات را برطرف کند.

صحبت‌های مدیر مدرسه و روایت بلاتکلیفی‌ها

مدیر یکی از مدارس تهران درباره آغاز فعالیت مدارس از امروز می‌گوید: تمام برنامه‌ریزی‌های ما تا دو روز اخیر بر مبنای آموزش مجازی بود اما به‌یک‌باره گفتند آموزش حضوری مدنظر است بنابراین باید پذیرای دانش‌آموزان باشیم، مدرسه ما 270 دانش‌آموز دارد که پایه‌های مختلف را تقسیم‌بندی کردیم و برای امروز میزبان 70 نفر هستیم البته تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس 10 نفر خواهد بود.

او ادامه می‌دهد: مدرسه 8 سرویس بهداشتی دارد که هنوز در حال تعمیر آنها هستیم چون تصور می‌کردیم آموزش مجازی است، دانش‌آموزان در شرایطی امروز به مدرسه می‌آیند که نمی‌توانند از سرویس‌ بهداشتی استفاده کنند.

این مدیر می‌گوید: زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه کوتاه است، گروه نخست از ساعت 8 تا 10 در مدرسه حضور دارند و معلمان هر روز به مدرسه می‌آیند و آموزش را به‌شیوه حضوری ارائه می‌دهند اما مشخص نیست که برای آموزش مجازی چه‌زمانی باید اقدام کنند، یعنی گروهی از دانش‌آموزان در روزهایی که خانه هستند عملاً از آموزش مجازی معلم محروم می‌مانند چون در آن زمان معلم در کلاس درس مشغول تدریس به گروه دیگر از دانش‌آموزان است!

با این حال بیشترین نگرانی در بحث حضور دانش‌آموزان درباره امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط به‌ویژه توسط مدارس دولتی و از سوی دیگر دانش‌آموزان دبستانی است، درهمین‌باره یکی از معلمان می‌گوید: مدارس دولتی شلوغ شده‌اند و طبیعتاً با امکانات محدود توان کمتری را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند، تصور کنید یک مدرسه با 300 دانش‌آموز، 6 توالت، دو مستخدم و سه معاون. یک معاون حداکثر می‌تواند چند دانش‌آموز ابتدایی را کنترل کند که هم به او و همکلاسی‌ها نزدیک نشود و هم بهداشت را رعایت کند.

البته وزیر آموزش و پرورش گفته است، شرط بازگشایی مدارس رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و نظارتی سختگیرانه را بر اجرای پروتکل‌ها خواهند داشت همچنین 130 میلیارد تومان اعتبار در اختیار مدارس قرار گرفته است تا برای ضدعفونی مدارس آماده باشند، از سوی دیگر شهرداری‌ها نیز برای ضدعفونی کردن مدارس اعلام آمادگی کرده‌اند.

مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند تصمیم‌گیری درباره زمان حضور دانش‌آموزان به شورای مدرسه واگذار شده است با این حال هنوز مشخص نیست که؛ اگر مدرسه‌ای پس از بازگشایی قادر به رعایت پروتکل‌ها نبود آیا همچنان باید به حضور فیزیکی دانش‌آموزان ادامه بدهد یا خیر؟

در ماجرای جان و آموزش نمی‌توان نظارت‌ها را جدی نگرفت

باید توجه داشت که شرط اصلی موفقیت نظام تعلیم و تربیت کشور در بازگشایی مدارس، رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و نظارت سختگیرانه بر اجرای آنهاست، در جایی که بحث جان و آموزش مطرح است، نمی‌توان در نظارت‌ها مسامحه کرد و کوچکترین کوتاهی دراین‌باره تمام تقصیرها را متوجه وزارت آموزش و پرورش خواهد کرد.

در این میان وزارت بهداشت نیز باید برای نظارت بر مدارس با آموزش و پرورش همراهی کند چرا که این وزارتخانه نیروی کافی را برای نظارت دقیق بر مدارس ندارد، در سوی دیگر گزارش خانواده‌ها از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مدارس باید به‌شکل جدی لحاظ شود و برای اینکه خانواده‌ها بتوانند با اطمینان بیشتری گزارش خود رابه وزارت آموزش و پرورش منعکس کنند نباید اسامی آنها به مدارس اعلام شود.

البته در سال تحصیلی کرونایی ساعات و روزهای حضور دانش‌آموزان در مدارس مانند گذشته نیست، امسال دانش‌آموزان در مدارس پرجمعیت هفته‌ای دو تا سه روز به مدرسه می‌روند و آن‌گونه که وزیر آموزش و پرورش گفته است زنگ‌های 75دقیقه‌ای به 35 دقیقه کاهش یافته است و ساعات حضور دانش‌آموزان از 8 تا 10 صبح است.

وزیر آموزش و پرورش البته دربرابر نگرانی خانواده‌ها گفته است که هفته اول را با آنها مدارا خواهند کرد تا خانواده‌ها به مدارس بیایند و وضعیت را بررسی کنند و پس از کسب اطمینان فرزندشان را به مدرسه بفرستند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: