۰

آنچه در روز چهاردهم ماه محرم بر اسرای واقعه عاشورا گذشت

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «سیدالشهدا (ع)» مقابل ظلم و ستم ایستادند و در سخنرانی‌های خود تاکید کرده بودند که مرگ برای من بهتر از پذیرش صلح با یزید است.
کد خبر: ۲۳۷۷۹۱
۱۱:۲۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، ناصر حمزه نژاد پیرامون وقایع روز چهاردهم ماه محرم گفت: روز چهاردهم ماه محرم اسرای کربلا پس از حضور در دربار ابن زیاد در بند کشیده شده و زندانی شدند، اسرای کربلا شعور حسینی را در دستور کار خود قرار دادند در این رابطه خطبه حضرت «زینب کبری (ع)» و تلاش‌های ایشان قابل توجه و کاربردی بود، زیرا حقایق مهمی را بازگو کردند، بی‌شک حضرت «زینب کبری (ع)» بخاطر بصیرت شان به عنوان زبان گویای کربلا شناخته می‌شوند ایشان پیام کربلا را به دنیا با زبانی فصیح مخابره کردند و حقایقی که دشمن تلاش داشت آنان را از دید اذهان عمومی پنهان کند را به خوبی آشکار کردند، حضرت «زینب کبری (ع)» یکی از بزرگان صحنه قیام عاشورا بودند.

وی پیرامون الگوبرداری از ابعاد زندگی «امام حسین (ع)» بیان کرد: «امام حسین (ع)» اسوه‌ای ارزنده برای جامعه اسلامی محسوب می‌شوند ایشان در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به عنوان یک الگو نه تنها برای شیعیان که برای تمام مردم دنیا شناخته می‌شود.

حمزه نژاد به رویکرد سیاسی «امام حسین (ع)» پرداخت و ابراز کرد: «سیدالشهدا (ع)» مقابل ظلم و ستم ایستادند، ایشان با شعار «هیهات منا الذله» اهداف خود را بیان کردند، حتی «امام حسین (ع)» در سخنرانی‌های خود تاکید کرده بودند که مرگ برای من بهتر از پذیرش صلح با یزید است.

وی در همین راستا ادامه داد: «امام حسین (ع)» در تاکیدات خود بیان کرده بودند که اگر حکومتی به دست فاسدی همانند یزید اداره شود آن حکومت به نابودی محکوم می‌شود این کلام «امام حسین (ع)» نشان می‌دهد جامعه چنانچه حاکمی همانند یزید داشته باشد باید آزادیخواهی همانند «سید الشهدا (ع)» نیز داشته باشد تا در مقابل ظلم و تعدی ایستادگی کند.

این کارشناس علوم قرآنی به یاران «امام حسین (ع)» اشاره و بیان کرد: «امام حسین (ع)» با کمک یاران با وفای خود برگ برگ حادثه کربلا را رقم زدند ایشان الگوی ارزنده از سبک زندگی بشر بودند لذا باید این اسوه آزادگی را همواره سرمشق زندگی در نظر داشته باشیم.

حمزه نژاد در همین راستا ابراز کرد: «امام حسین (ع)» یارانی همانند زهیر نصرانی داشتند، آنان به «سید الشهدا (ع)» اقتدا کرده بودند و در رکاب این امام بزرگوار برای ظلم ستیزی جنگیدند پس می‌توان نتیجه گیری کرد فردی همانند «امام حسین (ع)» یک الگو برای تمام مذاهب و تمام مردم جهان هستند که آزادیخواهی را در طول تاریخ بیان می‌کند.

***رحمت الله الواسعه

وی سیره اجتماعی «امام حسین (ع)» را مورد بررسی قرار داد و افزود: زندگی «امام حسین (ع)» سراسر درس شجاعت است، «سید الشهدا (ع)» در سیره اخلاقی رحمت الله الواسعه بودند ایشان یک نعمت برای مردم جهان هستند که حتی پس از شهادت می‌توان از وجود مبارک ایشان بهره برد.

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون دو بال عزاداری‌های واقعی برای امام سوم شیعیان ابراز کرد: شور حسینی و بصیرت دوبال عزاداری «امام حسین (ع)» بشمار می‌رود. شور حسینی از جمله مهمترین ارکان برای عزاداران است این رکن در قالب‌های متعددی همچون نماز اول وقت و یا همان توجه و احترام به حقوق دیگران است همچنین شور حسینی را باید در مواساتی که امسال با شیوع کرونا شکل گرفته مورد توجه قرار داد. الگو برداری از سیره رفتاری و اخلاقی «امام حسین (ع)» بسیار مهم است مسیری که پیش از این یاران «امام حسین (ع)» آن را پیمودند و «سیدالشهدا (ع)» را به عنوان مراد و الگوی خود قرار دادند.

*** یاران «امام حسین (ع)»

وی بیان کرد: «امام حسین (ع)» یاران خود را بهترین یاران دنیا معرفی کردند و تاکید نمودند که بهترین اصحاب را دارند این بسیار ارزشمند است ما نیز در دعای «امام حسین (ع)» از خدا می‌خواهیم که با ظهور «امام زمان (عج)» ما را در رکاب، حضرت «ولی عصر (عج)» قرار دهد تا همراه ایشان به خون خواهی «سیدالشهدا (ع)» برخیزیم.

حمزه نژاد بصیرت را به عنوان یکی از ارکان مهم عزاداری مورد بررسی قرارداد اظهار کرد: بصیرت در هنگام عزاداری بسیار مهم است و از ارکان هر عزادار «امام حسین (ع)» بشمار می‌رود گریه بر مصائب «امام حسین (ع)» و همچنین عزاداری برای مظلومیتی ایشان قابل تامل و توجه است بینش صحیح و آگاهی از هدف «امام حسین (ع)» و یارانش در مقابله با یزید اهیمت فراوانی دارد و به عنوان رکن دیگر عزاداری حسینی شناخته می‌شود.

وی پیرامون تلاش‌های «امام سجاد (ع)» برای آگاه ساختن جامعه از اهداف قیام «امام حسین (ع)» بیان کرد: «امام سجاد (ع)» نقش تاثیرگذاری بر آگاهی اذهان عمومی داشتند، ایشان غاصبین خلافت و امامت را معرفی کردند و با سخنرانی‌های کوبنده خود جای ظالم و مظلوم را به مردم نشان دادند، خطبه‌های «امام سجاد (ع)» و حضرت «زینب کبری (ع)» پایه‌های حکومت یزید را متزلزل کرد.

***تبیین معارف الهی در قالب دعا

وی بیان کرد: «امام سجاد (ع)» مردم را با واقعیت‌های و در عین حال ماهیت یزید آشنا کردند در عین حال ایشان با تبیین معارف الهی در قالب دعا و روضه خوانی بر «امام حسین (ع)» تلاش بسیاری را در توسعه و گسترش دین انجام دادند همچنین با تربیت شاگردان این مهم را تحکیم بخشیدند.

حمزه نژاد رویکرد خوب عزاداری در سال ۹۹ را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: عزاداران «امام حسین (ع)» به خاطر شیوع بیماری کرونا امسال عزاداری متفاوت و در عین حال پرشور را به اجرا گذاشتند اگرچه تفاوت‌هایی با سال‌های گذشته داشتند، اما ابعاد عزاداری حسینی وسیع‌تر و پیامدهایش دیدنی‌تر بود، همراه شدن عزاداری با کمک‌های مومنانه و وقت شناسی مردم نشان داد که توانسته اند بصیرت لازم را به وسیله الگوبرداری از «امام حسین (ع)» کسب کنند و آن را سر لوحه افکار و اعمال خود قرار دهند رویکرد مردم در محرم امسال بیانگر این حقیقت بود که شعور حسینی در درون ذهن مردم جای گرفته لذا با کمک‌های مومنانه تلاش داشتند تا شعور حسینی را گسترش داده‌اند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: