۰
فوق تخصص گوارش و کبد عنوان کرد؛

روش بیوپسی مطمئن ترین راه تشخیص سرطان معده

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نمونه گیری اندوسونوگرافی را روشی نوین برای تشخیص تومور منتشر و عمقی معده عنوان کرد.
کد خبر: ۲۳۷۷۸۲
۱۰:۲۸ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، سید رضا فاطمی، با بیان اینکه تومور معده از نوع منتشر و عمقی جدار معده با روش های معمول تشخیص داده نمی شود، اظهار کرد: اندوسونوگرافی روش تشخیصی نوینی در دنیا است که در کشورما نیز به تازگی متداول شده است.

به گفته وی، تومور معده یکی از شایع ترین تومورهای دستگاه گوارش در جهان به شمار می رود که در اکثر موارد منجر به مرگ هم می شود.

فاطمی درباره علائم این نوع تومور گفت: معمولا علائم تومور معده در مراحل اولیه مختصر و خفیف است و به صورت درد مختصر و احساس سوءهاضمه حس می شود که متاسفانه این علائم در فرد بی اهمیت تلقی شده و باعث پیشرفت بیماری می شود.

وی ادامه داد: در مراحل پیشرفته تر، علائم این تومور درد عمیق با انتشار به پشت، بی اشتهایی، کاهش وزن و احساس گیر کردن و پری در معده است که با پیشرفت بیماری و متاستاز به کبد و جدار شکم ایجاد زردی و آسیت و اصطلاحا آب آوردن شکم دیده می شود که متاسفانه جزو مراحل انتهایی است.

فاطمی، اصلی ترین علت مرگ تومور جدار معده را، تشخیص دیرهنگام این بیماری ذکر کرد و خاطرنشان کرد: در واقع مهمترین علتی که این تومور میزبان خود را به کام مرگ می کشاند این است که بیماری یا خیلی دیر تشخیص داده می شود و یا بیمار زمانی به پزشک مراجعه می کند که تومور پیشرفت قابل توجهی کرده است.

وی توضیح داد: کارسینوما اصطلاحی است که برای توصیف سرطان ناشی از سلول‌های اپیتلیال در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، سلول‌های اپتلیال، سلول‌هایی هستند که بافت‌های مختلفی در رده‌های سلولی بدن را شامل می‌شوند، این سلول ها به دو تیپ بزرگ کلینیکال و پاتولوژی تقسیم می شوند.

فاطمی افزود: تیپی که در این بیماری بسیار شایع تر است تیپ روده ای ست که در افراد مسن ترو بالای ۶۰ سال و در مردان بیشتر و معمولا به صورت یک توده واضح داخل معده بروز می کند، این بیماری به عنوان سرطان معده تشخیص داده می شود.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد بزرگسالان، با اشاره به اینکه متاسفانه انتشار سلول های سرطانی در نوع منتشر در جدار معده بدون ایجاد توده است، گفت: انتشار و پخش سلول های سرطانی در جدار معده یکی از بیماری هایی است که شیوع آن در کشور در حال افزایش است.

فاطمی ادامه داد: در این نوع از تومور معده، تومور را به شکل توده مشخص نمی بینیم بلکه جدارمعده کاملا سفت و ضخیم می شود، بنابراین تومور به صورت یک توده دیده نمی شود بلکه تومور مشخصا درداخل و جدار معده قرارگرفته و رشد می کند.

وی با بیان اینکه سرطان جدار معده در لایه داخلی معده رشد می کند، اظهار کرد: با گذشت زمان تومور در دیواره معده نفوذ می کند و حتی ممکن است به ارگان های اطراف مانند مری، کبد، پانکراس یا روده ها تهاجم کند. متاسفانه نمونه برداری از این مدل از تومور معده با روش آندوسکوپی منفی گزارش می شود و بیوپسی نیز نتیجه مساعد را نمی دهد ودر اکثر مواقع تشخیص به تعویق می افتد.

فاطمی ادامه داد: رشد سلولی در این بیماری در عمق است و به صورت توده دیده نمی شود.

به گفته فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد بزرگسالان، اندوسونوگرافی مطمئن ترین روش تشخیص سرطان جدار معده است به نحوی که در این روش با کمک وسیله ای از داخل جدار معده نمونه بافتی تهیه شده و پس از نمونه برداری از طریق این دستگاه، پاتولوژیست نمونه را در زیر میکروسکوپ از لحاظ داشتن سلول های سرطانی بررسی می کند.

وی با بیان اینکه بیوپسی مطمئن ترین راه تشخیص سرطان معده است، توضیح داد: در روش دیگری که با کمک بیوپسی انجام می شود، تقریبا به صورت یک تونل جدار معده سوراخ شده ونمونه از این طریق تهیه می شود.

فاطمی با بیان اینکه تمامی روش های نمونه گیری از مخاط معده ممکن است با مشکلاتی مواجه شود، تاکید کرد: ممکن است نمونه برداری از جدار معده باعث خونریزی در معده شود چرا که عروق خونی از جدار معده عبور می کند.

وی با اشاره به روش جدیدی برای نمونه برداری از جدار معده تحت عنوان، اندوسکوپیک یا اندوسونوگرافی (Endoscopic UltraSonography)، توضیح داد: این روش به پزشک این امکان را می‌دهد که پوشش مری و جدار معده را با کمترین آسیب و همچنین دیواره قسمت‌های فوقانی و تحتانی دستگاه گوارش را معاینه کند در این روش جدار معده اسکن شده و نمونه برداری با کمترین آسیب انجام می شود.

فاطمی در پایان افزود: روش اندوسونوگرافی برای گرفتن بایوپسی سوزنی از توده یا ضایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد که به پزشک در تعیین اقدامات درمانی مناسب کمک می‌کند.

منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: