۰

معرفی کامل تنگه واشی معجزه خلقت

شاید تا به حال نام تنگه واشی را شنیده اید. این منطقه مسافران زیادی را به خود جلب می کند. با ما همراه باشید تا شما را به طور کامل با تنگه واشی آشنا نماییم.
کد خبر: ۲۳۷۶۲۱
۱۵:۳۴ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، تنگه واشی در ۱۷ کیلومتری جاده فیروزکوه، یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است. کافیست راهی جاده‌ فیروزکوه شوید و به روستای جلیزجند برسید. بخشی از مسیر را که با ماشین طی کردید، باید در پارکینگ بگذارید و پیاده به مسیر ادامه بدهید. خوب است بدانید در این راه باید تن به آب بسپارید و نگران خیس شدن نباشید.

تنگه‌ اول به نام واشی را در حالی پشت سر می‌گذارید که از بین آب‌ سرد رودخانه می‌گذرید. پس حسابی می‌شود در اینجا از گرمای هوا خلاص شد.

نگران سردی آب هم نباشید، چون خیلی زود به آن عادت می‌کنید و دلتان می‌خواهد پاهایتان در آب باشد. حفظ تعادل خیلی مهم است، پس بهتر است عجله نکنید. عمق آب ثابت نیست، گاهی تا مچ و گاهی تا ران بالا می‌آید.

معرفی کامل تنگه واشی معجزه خلقت

بعد از این همه به دشتی می‌رسید که نامش دشت ساواشی است. این‌جا دیگر می‌توانید کمی استراحت کنید؛ اما راه به پایان نرسیده و تنگه‌ دوم در پیش است. البته مبادا خیال کنید که شما در این دشت تنهایید و اینجا هم منطقه‌ای بکر است.

اینجا مصداقی‌ ست از گردشگری انبوه و در سال‌های گذشته عکس‌هایی از تنگه دیده شده که جای سوزن انداختن ندارد. پس فکر شلوغی را هم بکنید و حتی‌ المقدور آخر هفته‌ها را برای رفتن انتخاب نکنید.

دستاوردتان بعد از این همه پیاده‌روی رسیدن به تنگه‌ سا است، جایی که آبشار ساواشی پیش روی شما قرار می‌گیرد.

ارتفاع آبشار تنگه واشی ۱۵ متر و عمق حوضچه‌ آن بیشتر از یک متر است. این حوضچه ۵۰ متر مربع مساحت دارد. بهتر است اینجا کمی استراحت کنید تا برای برگشتن انرژی داشته باشید.

بعضی‌ها فرزندانشان را هم به اینجا می‌آورند، اگرچه ما توصیه نمی‌کنیم، حتی اگر مجبور نباشید او را بغل کنید، پیاده‌ روی طولانی از روی سنگ‌های کف رودخانه و سردی آب، هر بچه‌ای را خسته می‌کند.

از چه مسیری به دیدن تنگه واشی برویم ؟

تنگه واشی در 17 کیلومتری شهر فیروزکوه قرار دارد. در حرکت از سمت تهران به دماوند 17 کیلومتر بعد از فیروزکوه، خروجی به سمت چپ به سوی تنگه واشی است.

در واقع بعد از خروج از شهر فیروزکوه و طی مسافت 2 کیلومتر به سمت تهران، راه آسفالت سمت راست جاده را به سمت تنگه طی کنند. تابلو تنگه ساواشی این راه فرعی را کاملاً مشخص کرده است.

پس از طی 4.5 کیلومتر بعد از روستا به انتهای مسیر ماشین‌ رو می‌رسید. در این محل می‌توانید اتومبیل خود را در پارکینگ پارک کرده و پیاده‌روی را آغاز کنید. از این مکان با طی مسافت تقریبی 1 کیلومتر به ابتدای تنگه اول می‌رسید. از ابتدای تنگه اول تا آبشار انتهای راه، مسیری چشم‌ نواز و زیبا را در سه بخش پیش‌ رو دارید.

کتیبه تاریخی تنگه واشی

تنگه واشی علاوه بر برخورداری از منابع زیبای طبیعی دارای چندین اثر تاریخی نیز هست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در همین تنگه باریک و صعب‌العبور 1 کتیبه از 3 کتیبه‌ معروف از دوران قاجار به یادگار مانده‌ است، که دو کتیبه دیگر در چشمه‌ علی شهرری و تونل وانا در جاده هراز قرار دارند.

هر سه این کتیبه‌ها به دستور فتحعلی شاه قاجار حکاکی شده‌اند. فتحعلی‌شاه که دوران پیش از پادشاهی خویش را در شیراز گذرانده بود، با دیدن نقش برجسته‌های دوره ساسانی در آن دیار، سه نفر به نام‌های حجارباشی، نقاش‌باشی و معمارباشی را مسئول ساخت این سه کتبیه در تهران کرد که نام هر سه تن در گوشه‌های کتیبه‌ها نمایان است.

کتیبه واقع در تنگه ساواشی دارای ابعاد شش در هفت متر است که وقایع زمان فتحعلی شاه دور تا دور کتیبه روایت شده ‌است.

معرفی کامل تنگه واشی معجزه خلقت

بزرگترین نقش برجسته این کتیبه‌ها، نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکارهایش است که در اطراف آن می‌توان عباس میرزا، علی‌قلی میرزا و علی‌نقی میرزا پسران فتحعلی شاه و همچنین نوادگانش را در حال شکار دید.

این کتیبه که حدوداً 185 ساله‌ است هرچند به دلیل جانمایی مناسب آن برای در امان ماندن از تخریب‌های ناشی از بارش باران و تابش آفتاب در دل کوه قرار گرفته؛ اما متأسفانه از گزند گردشگران در امان نبوده و آسیب‌های بسیاری به آن وارد شده است.

بهترین زمان سفر به تنگه واشی

وقتی قرار باشد از میان آب رودخانه گذر کنید، گرم‌ترین فصل و ماه سال، یعنی مرداد بهترین زمان رفتن به تنگه واشی است. اما این منطقه در بهار و پاییز هم بسیار زیبا و تماشاییست.

با وجود تور یک روزه تنگه واشی احتمال این‌ که آخر هفته با شلوغی روبرو شوید، زیاد است. ممکن است مجبور شوید، مدت بیشتری را در رودخانه و برای رد شدن بقیه گردشگران منتظر بمانید. اگر جزو این عده نیستید، وسط هفته را برای رفتن انتخاب کنید.

سوغات تنگه واشی (ساواشی)

یکی از سوغاتی‌ های روستای جلیزجند یا همان ساواشی «دوغ پنج گیاه» است. این دوغ محلی حاوی گیاهان معطر آویشن، نعناع، کاکوتی، پونه صحرایی و پونه جنگلی است. رب آلوچه و لواشک ترش هم از دیگر سوغاتی‌ هاست.

همچنین دمپایی‌های بنددار نیز برای راهپیمایی در آب از جمله مواردی است که در کمتر جای دیگری می‌توانید پیدا کنید.

اما نکته‌ای که قابل یادآوری است اینکه در تنگه واشی، گیاه کمیاب «باریچه» که مصارف مهّم صنعتی و دارویی دارد، می‌روید. اما لازم است بدانید که چیدن باریچه به دلیل کمیابی آن جرم است و پیگرد قانونی دارد، پس اگر می‌دانید که نمی‌توانید از چیدن این گیاه صرف‌ نظر کنید، لطفاً نزدیک آن نشوید.
در سفر به تنگه واشی چه وسایلی همراه ببریم ؟

کوله‌پشتی کمک می‌کند دست‌های شما آزاد باشد و حفظ تعادل ساده‌ تر. آب معدنی، میان وعده یا غذای سبک، لباس اضافه و لباس گرم را فراموش نکنید. کیسه‌ خالی برای زباله‌ها‌، یک بسته‌ کوچک کمک‌ های اولیه، ضد آفتاب و عینک آفتابی، کلاه و کفش مناسب پیاده‌ روی همراه داشته باشید.

منبع : دلگرم

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: