۰

آغاز مراسم رکضة طویریج در کربلا

آیین حماسی «رکضة طویریج» (هروله طویریج) در کربلای معلی همزمان با پایان نماز ظهر و عصر و با مشارکت هزاران عزادار حسینی آغاز شد.
کد خبر: ۲۳۷۴۲۲
۱۷:۰۴ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، مراسم رکضة طویریج امسال با اتخاذ اقدامات امنیتی و پیشگیرانه و با حضور هزاران زائران حسینی آغاز شد.

مراسم امسال که به دلیل شیوع ویروس کرونا تنها محدود به مواکب و هیئت‌های عزاداری استان کربلا است، با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال برگزاری است.

فاضل عوز یکی از مسئولان آستان مقدس حسینی در این باره گفت: درب‌های «باب القبله»، «تل زینبیه» و «باب الرجاء» برای ورود عزاداران طویریج اختصاص داده شده است.

وی افزود: درب‌های «قاضی الحاجات»، «الشهداء» و «السلام» نیز مختص خروج عزاداران از منطقه بین‌الحرمین خواهد بود و همچنین آستان مقدس عباسی نیز آماده استقبال از شرکت‌کنندگان در مراسم طویریج است.

فاضل عوز با اشاره به این که مراسم هروله «طویریج» پس از عبور از حرم امام حسین (علیه السلام) به حرم حضرت عباس (علیه السلام) ختم می‌شود، گفت: تیم‌های امنیتی و پزشکی در طول مسیر برگزاری مراسم طویریج مستقر شده‌اند و مراسم امسال استثنائی است.

هرساله میلیون ها عزادار از داخل و خارج عراق در این مراسم باشکوه که به نشانه تجدید بیعت با اباعبدالله الحسین (علیه السلام) است، شرکت می‌کنند، اما در مراسم امسال به دلیل شیوع کرونا تنها هیئت‌های عزاداری کربلا حضور دارند.

مراسم رکضه طویریج (هروله‌کنان) در ظهر عاشورا (روز دهم محرم) برگزار می‌شود. طویریج نام قدیمی شهرستان هندیه در نزدیکی کربلا است. در ظهر روز عاشورا عزاداران حسینی هروله‌کنان و بر سر و سینه زنان برای یادآوری حادثه عاشورا به سمت حرم مطهر امام حسین (علیه السلام) حرکت می‌کنند.

این مراسم از نام روستا و قبیله‌ای در نزدیکی کربلا گرفته شده است. ظاهراً اهالی این روستا در زمان وقعه کربلا می‌خواستند به یاری امام حسین (علیه السلام) بروند، اما به موقع نرسیدند و از آن سال به بعد، دیگر شیعیان عراق و سوگواران برخی کشورهای جهان هم به آن روستا می‌روند و از آنجا تا کربلا را هروله‌کننان می‌دوند.

آغاز مراسم رکضة طویریج در کربلا

آغاز مراسم رکضة طویریج در کربلا

آغاز مراسم رکضة طویریج در کربلا

آغاز مراسم رکضة طویریج در کربلا

آغاز مراسم رکضة طویریج در کربلا

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: