۱

جدیدترین تصمیم درباره چگونگی برگزاری اربعین حسینی اعلام شد

سفیر ایران در عراق گفت: علی‌رغم میل و شوق دو طرف ایران و عراق برای برگزاری مراسم اربعین، تاکنون تصمیم این است که این مراسم بدون حضور زوار ایرانی برگزار شود.
کد خبر: ۲۳۷۴۰۴
۰۹:۴۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، ایرج مسجدی شامگاه شنبه ۸ شهریور، هم‌زمان با شب عاشورای حسینی با حضور در برنامه «کوی محبت» که به صورت مستقیم از شبکه دوم سیما پخش می‌شد، در ابتدا یاد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی سردار امت اسلام را گرامی داشت و گفت: امسال اولین عاشورایی است که حاج قاسم سلیمانی حضور ندارد، ایشان هم فرمانده، هم دوست و هم برادر عزیزمان بود.

وی افزود: در طول حضور مستمر ایشان در نیروی قدس و قریب به چهل سال بعد از انقلاب اسلامی درجای جای این سرزمین، در بین زوار و اماکن مختلف جای حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای همراه ایشان سبز است.

سفیر کشورمان در عراق تصریح کرد: سردار سلیمانی علی‌رغم مشغله‌ها و گرفتاری‌های زیادی که داشتند و مأموریت‌های بسیار بزرگی که بر عهده ایشان بود، به لطف خدا و توجه ائمه (ع) در همه صحنه‌ها موفق بودند.

وی اظهار داشت: یکی از نکات جالب در زندگی ایشان توجه به برگزاری مناسک، مراسم، هیئات و روضه‌ها بود. حتی در محل کوچکی در بغداد، در ایام مختلف روضه برگزار می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه سردار یک انسان ولایت‌مدار و محب اهل بیت بود، اظهار داشت: امسال هم جای ایشان و هم جای مردم ایران د کربلای معلیٰ خالی است.

سفیر ایران در عراق در خصوص آخرین وضعیت چگونگی حضور مردم ایران در برگزاری مراسم اربعین اظهار داشت: مردم عراق بسیار بسیار علاقه‌مند هستند که زوار ایرانی در این سرزمین در ایام مختلف مانند تاسوعا، عاشورا و اربعین حضور داشته باشند، چرا که حضور مردم ما به این منطقه جلوه دیگری می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه حضور زوار ایرانی با آن عشق و علاقه‌ای که به امام حسین (ع) دارند، باعث نشاط و روابط بیشتری بین ملت دو کشور می‌شد، گفت: همانطور که شاهد هستید متأسفانه امسال بدلیل ویروسی که گریبانگیر دنیا شده است، مراسم حج بدون حاجیان برگزار شد.

مسجدی اظهار داشت: تاسوعا و عاشورایی که سپری می‌شود بدون زوار ایرانی است و برای مراسم اربعین نیز علی رغم میل و شوق طرفین؛ هم عراق و هم ایران از برگزاری این مراسم به شکلی که سال‌های گذشته انجام می‌شد دغدغه دارند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳.۵ میلیون جمعیت ایران با کمال احترام پذیرایی شدند و به کشور برگشتند، افزود: من به عنوان کسی که برای سلامت و امنیت ملت ایران ارزش زیادی قائل هستم و آن را بر هرچیزی ارحج میدانم، می‌ترسم از اینکه مردم مانند سال.های گذشته وارد عراق شوند.

سفیر ایران در عراق با تاکید بر اینکه شرایط اربعین شرایط ویژه‌ای است، گفت: در این مراسم قریب ۱۷-۱۸ میلیون جمعیت آنجا گره می‌خورند که این آمیختگی جمعیت میلیونی غیر قابل تصور است.

وی افزود: با توجه به بحث کرونا که هم ما و هم عراق به آن مبتلا هستیم، می‌ترسیم که یک فاجعه و یک بحران انسانی اتفاق بیافتد و یک مرتبه میلیون ها انسان گرفتار شوند و امکان هیچ گونه مدیریتی فراهم نشود.

سفیر کشورمان در عراق تاکید کرد: بنابراین اگر مانع و مخالفتی است، فقط و فقط یک دلیل دارد که آن هم حفظ سلامت و امنیت سلامت زوار است؛ لذا تا الان نه عراق و نه ایران اجازه نمی‌دهند که زائرین به شکل میلیونی وارد عراق شوند.

سفیر ایران در عراق همچنین در خصوص اینکه آیا تمهیداتی همچون آزمایش دادن برای برگزاری این مراسم اندیشده شده یا نه, گفت: خیر. تمهیداتی وجود ندارد, چرا که اگر روزنه ای باز شود ممکن است غیر قابل مدیریت و کنترل باشد, بنابراین عراق بطور بسیار جدی نظرشان بر این است که سلامت مردم بر هر چیزی ارحج است.

وی با اشاره به حضور گسترده مردم عراق در مراسم امسال اظهار داشت: درست است که عراقی ها در مراسم حضور گسترده ای دارند, اما مسئولین عراقی نمی توانند با مردم خود درگیر شوند و جلوی آن ها را بگیرند, لذا علی رغم همه محدودیت هایی که اعمال شده شاهد هستیم که جمعیت گسترده ای در این مراسم حضور دارند.

علی‌رغم میل و شوق دو طرف ایران و عراق برای برگزاری مراسم اربعین، تاکنون تصمیم این است که این مراسم بدون حضور زوار ایرانی برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه اربعین امسال، مردم باید با مسئولینی که خیر و سلامت آن ها را می‌خواهند، همکاری کنند، گفت: از فرمایشات مقام معظم رهبری تا اظهارات دیگر مسئولان همه توصیه می‌کنند که پروتکل‌های بهداشتی باید رعایت شوند.

وی با تاکید برا اینکه خواهش من این است که مردم همکاری کنند، گفت: اگر روزنه‌ای باز شد که الحمدالله؛ و گرنه ما تسلیم رضای حق هستیم و آنچه را که مسئولین دو کشور تصمیم بگیرند تابع هستیم.

مسجدی در خصوص نظر مردم عراق برای حضور زوار ایرانی، اظهار داشت: ازآنجا که ما خیلی مراودات مردمی داریم، شاهد آن هستیم که مردم عراق عشق زائر به خصوص زوار ایرانی را دارند، اگر دست مردم باشد که آن ها هیچ مشکلی ندارند اما از آنجا که مدیریت این کار برعهده دولت ها، مسئولین و تصمیم گیران است، علی‌رغم علاقه آن‌ها فعلا تصمیم بر این است که مراسم به شکل سال‌های قبلی برگزار نشود.

وی ادامه داد: در ایام اربعین تمام عراق حسینی و متعلق به سید الشهدا می‌شوند، ۲۰ روز کشور تعطیل است و مردم به موکب ها و مراسم می‌آیند. لذا آن ها به برگزاری این مراسم علاقه‌مند هستند.

وی افزود: نکته دوم این است که آن ها فکر می‌کنند که مهمترین کاری که می توانند برای رضای خدا انجام دهند، خدمت به زوار در ایام اربعین سید الشهدا است لذا هیچ گونه بحث در رابطه با برگزاری این مراسم وجود ندارد و فقط بُعد سلامت مردم اهمیت دارد.

مسجدی با اشاره به شیوع کرونا در عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران نگران است که با رفتن زوار به عراق و برگشت آن ها فاجعه انسانی اتفاق بیافتد و این موضوع را هیچ کس نمی تواند بپذیرد، ضمن اینکه الان هم عراقی هم نمی توانند به ایران بیایند مگر افراد خیلی خاص و آن هم با کنترل دقیق و محدود.

سفیر ایران در عراق با اشاره به اینکه پیش از بحث کرونا صدها پرواز بین دو کشور برقرار بود و مرزهای ما محل تردد بود، گفت: قبل از این شرایط خاص، ۷ میلیون جمعیت بین ایران و عراق تردد می کردند ولی امسال در هیچ جا نمی توانیم شاهد جمعیت عراق در مشهد مقدس, حرم حضرت معصومه(س) و حرم امام خمینی(ره) باشیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه جای ملت شریف ایران در تاسوعا و عاشورای حسینی در این جا خالی است، گفت: اگر دل های شما با اهل بیت گره خورده باشد, هرجا که هستید زائر امام حسین و قمر بنی هاشم خواهید بود. همانطور که حاج قاسم عزیز بود، شما نیز با امام حسین هستید.بسیار بسیار متاسفم که این شرایط باعث شده جای زوار را در اینجا خالی ببینیم.

منبع: MIZAN ONLINE
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
m.m.m
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
فقط باید خود سیدالشهدا به داد نوکراش برسه والا به ستاد کرونا و....باشه میگن خونه باشید و نفس نکشید بماند که اصلا بااین دستگاه دشمنی دارند