۰

چگونه در گلدان لوبیا سبز بکاریم

لوبیا سبز گیاهی است یکساله که با رعایت نکاتی میتوانید آن را در منزل پرورش دهید.
کد خبر: ۲۳۶۷۷۴
۱۱:۳۱ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، لوبیا سبز گیاهی است یکساله که می‌توانید آن را با رعایت نکاتی پرورش دهید، کاشت و پرورش این گیاه از زمان‌های گذشته در بسیاری از مناطق جهان رایج بوده است. ساقه این گیاه ناصاف و خشن و بندبند برگ لوبیا سبز، مرکب بوده و از چند برگچه خشن که دارای کرک‌های سخت است تشکیل می‌شود.

این گیاه به مرور زمان گل‌های به رنگ سفید، صورتی و بنفش کم‌رنگ می‌دهد که تعدادی از ۲ تا ۸ گل به‌صورت خوشه به هر شاخه چسبیده است.

دانه‌های این گیاه در داخل غلاف کشیده و شمشیری شکل به حالت آویزان به ساقه قرار دارند که در گونه‌های مختلف لوبیا سبز، رنگ و اندازه آن‌ها متفاوت است. بعضی از انواع لوبیا سبز، غلاف نرم و گوشتی قابل‌خوردن دارند و در بعضی دیگر غلاف‌ها سخت بوده قابل‌خوردن نیستند.
شرایط موردنیاز برای رشد لوبیا سبز

خاک مناسب: لوبیا سبز در هر نوع خاک رشد می‌کند، اما بهترین خاک برای لوبیا سبز، خاک‌های رسی شنی است. کود‌های آلی و شیمیایی برای زمین لوبیا مناسب هستند میزان مصرف کود‌های حیوانی برای لوبیا سبز تا ۴۰ تن در هکتار است که قبل از آماده شدن زمین به زمین اضافه می‌کنند.

همچنین کود‌های شیمیایی که دارای فسفر و پتاسیم باشند برای لوبیا لازم است و آن‌ها باید قبل ازکشت به زمین اضافه شوند.

نور: لوبیا سبز به نور زیاد برای رشد نیاز دارد و قرار گرفتن در سایه باعث کوتولگی و کاهش عملکرد لوبیا می‌شود، بنابراین برای کاشت لوبیا سبز در گلدان و در محیط آپارتمان آن را در پرنور‌ترین قسمت مانند تراس و پنجره جنوبی قرار دهید.

دمای مناسب: دمای مناسب برای رشد و نمو کافی گیاه لوبیا سبز بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد و برای جوانه زدن ۱۵ درجه سانتی‌گراد است.

آبیاری: آبیاری منظم به رشد مناسب بوته‌های لوبیا سبز کمک زیادی می‌کند. در هنگام آبیاری توجه داشته باشید که خاک گلدان حالت غرقابی و ایستابی پیدا نکند چرا که گیاه لوبیا سبز حساسیت زیادی به آب ایستادگی در پای ساقه و ریشه دارد.
روش کاشت لوبیا سبز در گلدان

گلدان مناسبی را انتخاب و آن را با خاک حاصل‌خیز و کود چندمنظوره پرکنید. توجه داشته باشید که خاک از زهکش مناسب برخوردار باشد، به این منظور مقداری ماسه نیز به خاک اضافه کنید. بهترین زمان برای کاشت لوبیا سبز اوایل بهار است. البته در محیط کاشانه به دلیل شرایط ثابت محیط ازنظر دما کاشت این گیاه در مواقع دیگر سال نیز ممکن است.

در خاک گلدان حفره‌هایی به عمق ۳ تا ۴ سانتیمتر ایجاد کنید. سوراخ‌ها باید حداقل ۲ سانتی‌متر باهم فاصله داشته باشند. بذر لوبیا سبز را در حفره‌ها بکارید و سپس روی آن را با ملایمت با خاک پرکنید و بلافاصله آبیاری کامل انجام دهید،گلدان را بر روی لبه پنجره‌ای که آفتاب‌گیر است، قرار دهید تا جوانه بزند، بعد از تقریباً ۳ هفته میتوانید جوانه‌های گیاه لوبیا سبز خود را مشاهده کنید.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: