۰

پاسخ ۵ تن از مراجع تقلید به پرسش در خصوص استفاده از ماسک

کد خبر: ۲۳۵۷۸۹
۱۶:۳۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، ۵ تن از مراجع عظام تقلید شیعه به پرسش در خصوص استفاده از ماسک در شرایط شیوع کرونا پاسخ دادند.

متن پرسش وپاسخ مراجع عظام تقلید بدین شرح است:

سلام علیکم و با احترام، با توجه به تاکید کارشناسان امر بهداشت و علم همه گیرشناسی و تاکید مؤکد ایشان بر اهمیت بسیار زیاد استفاده از ماسک و تاثیر بسزای آن در جلوگیری از انتشار ویروس از افراد مبتلا به افراد سالم و افزایش خطر ابتلا به ویروس و وقوع موارد حتمی مرگ و میر در افراد در صورت عدم استفاده از ماسک و لزوم التزام اکثریت قاطع آحاد جمعیت به استفاده از ماسک در اثربخشی پیشگیرانه بیماری به ویژه از افراد مبتلا به افراد سالم، استدعا دارد بیان فرمائید از نظر آن مرجع عالیقدر در خصوص لزوم استفاده از ماسک با توجه به تاثیر بسزا و غیر قابل إنکار در پیشگیری از گسترش بیماری چه حکمی دارد؟

 

پاسخ آیت الله صافی گلپایگانی:

بطور کلی ارتکاب عملی که موجب افزایش خطر ابتلا به مرض مذکور که منجر به تلف شدن و جان باختن نفوس محترمه و عزیزان می شود، جایز نیست. سزاوار است، ملت سرافراز در موقعیت کنونی، مراعات اصول بهداشتی و پیشگیری از گسترش بیماری را نموده تا هرچه زودتر، این بلیه خانمان سوز از جامعه بشریت مرتفع گردد بحوله و قوته.

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی:

احتیاط واجب آن است که از ماسک استفاده شود. همیشه موفق باشید.

پاسخ آیت الله صانعی:

حفظ جان انسان ها و حقوق آنها یکی از اصول اولیه عقلی و شرعی و پیام همه انبیاء عظام و ائمه اطهار (صلوات الله علیهم اجمعین) می باشد و چگونه چنین نباشد در صورتی که امام حسین (علیه السلام) در شرایطی که اساس اسلام در خطر از بین رفتن بود و همه هستی خویش را جهت حفظ اسلام برای مقابله با ظلم آماده نموده بود و حتی ایشان شخصاً از افرادی برای یاری اسلام دعوت می نمودند و در روز عاشورا به یکی از یاران خود فرمودند: اعلام نما که : « لایقتل معی رجل علیه دین »«کسی که بدهکاری دارد همراه من در جنگ وارد نشود» و باید در این کلام دقت نمود آیا چنانچه با شرکت در عزاداری ابی عبدالله و ائمه معصومین (علیهم السلام )موجبات گسترش بیماری یا خطرات جانی برای خود شخص یا سایر افراد و یا ایجاد ضرر و مشقت برای کادر درمان گردد آیا اینگونه مراسمات تعظیم شعائر حسینی و مرضّی امام حسین (علیه السلام) می باشد؟!

به نظر اینجانب رعایت هرچه که موجب پیشگیری از بیماری مذکور گردد واجب و لازم است و بر فرض عدم رعایت، چنانچه شخص ناقل باعث بیمار شدن افراد دیگر گردد ضامن تمام خسارت های وارده می باشد و ناگفته نماند که می توان با استفاده از فضاهای غیرحضوری و تحقق هر خانه یک حسینیه ضمن عرض ارادت و اخلاص به سرور و سالار شهیدان و اصحاب باوفایش بالاخص علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس (سلام الله علیه) در زنده نگه داشتن اهداف والای آن امام همام انجام وظیفه نمود.

پاسخ آیت الله نوری همدانی:

در صورتی که کارشناسان و متخصصان و ستاد مبارزه با کرونا، استفاده نکردن از ماسک را موجب افزایش بیماری در جامعه و ایجاد ضرر برای خود شخص و دیگران و همچنین به جهت این بیماری احتمال مرگ می دهند، عمل به دستورات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک واجب است.

آیت الله علوی گرگانی:

با توجه به گسترش ویروس کرونا و لزوم رعایت موازین بهداشتی، لازم است مومنین در استفاده از ماسک در اجتماعات عمومی مخصوصا در مکان های پرازدحام اهتمام ورزیده و سستی و بی توجهی ننمایند. امید است خداوند، شرّ این بلای عالم گیر را از سر مستضعفین کم کند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: