۰

همت بسیج اصناف برای تامین ماسک مورد نیاز عزاداران حسینی

حسن پور با اشاره به طرح" شور و شعور حسینی، نذر ماسک" گفت: هیاتهای عزاداری ماسک مورد نیاز سوگواران حسینی را می توانند از بسیج اصناف تامین کنند.
کد خبر: ۲۳۵۳۰۷
۰۹:۲۵ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، شیوع ویروس کرونا و نیاز مبرم مردم به لوازم بهداشتی مانند ماسک، مواد ضدعفونی کننده برای پیشگیری از انتشار این بیماری یکی از نیازهای اساسی کشور محسوب می شود که این نیاز با توجه به نزدیکی ایام سوگواری ماه محرم در هیاتها، حسینه ها و مساجد کشور با توجه به حضور جمع کثیری از مشتاقان سوگواری اباعبدالله (ع) بیش از گذشته احساس می شود در همین رابطه گفتگویی با غلامرضا حسن پور رییس سازمان بسیج اصناف کشور به شرح زیر ارایه می شود.

مهمترین نیاز امروز کشور با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در مرحله دوم این بیماری چیست؟

یکی از دغدغه های کشور تولید ماسک ارزان و مناسب برای کشور است. بسیج اصناف از ابتدای شیوع کرونا تا امروز تلاش کرده است تا در حل این مسئله فعالیت های اثرگذاری انجام دهد و امروز توانایی تولید روزانه 6 میلیون ماسک سه لایه پزشکی را در کشور به وجود آورده است که در موضوع تامین پارچه، تولید و توزیع آن نیز نظارت می کند اما باید بدانیم که این موضوع کفاف تمام نیازهای کشور را نمی دهد؛ به همین جهت باید با توجه به فرا رسیدن ماه محرم تمامی هیئت ها و حسینیه های سوگوار در عزاداری ماه محرم را فعال کنیم تا شروع به تولید ماسک مورد نیاز کشور برای حضور خیل عظیم مشتاقان امام حسین (ع) کنند.

 

 

ماسک مورد نظر شما برای تولید که می توانید در اختیار هیاتهای مذهبی قرار دهید دارای چه ویژگی هایی است؟

ماسک تولیدی که زیر نظر بسیج اصناف تولید می شود باید ماسک پارچه ای چند بار مصرف که قابل شست و شو است باشد. تولید این نوع ماسک از روز گذشته با حضور مسئول هیئت های مذهبی کشور در مسجد امام صادق (ع) آغاز شده است که با همکاری و مساعدت بسیج مداحان طرح تولید ماسک انبوه برای عزاداران ماه محرم رقم خورده است.

 

نام طرح تولید ماسک عزداران حسینی چیست؟

موضوعی که در حال حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار است عزاداری های ایام محرم است که باید به فکر سلامت عزاداران حسینی در این ایام باشیم، دراین خصوص نکته اول، رعایت پروتکل های بهداشتی بر اساس دستورات وزارت بهداشت و نکته دیگر تامین ماسک برای این عزاداران است. بر این اساس، سازمان بسیج اصناف به همراه سازمان بسیج مداحان، پویش "شور و شعور حسینی، نذر ماسک" را آغاز نموده تا بانیان عزاداری ها و مراسم های محرم و همچنین بسیج محلات و مجموعه های فرهنگی مذهبی و خیرین در حسینیه ها و تکایا، با همکاری بسیج اصناف نسبت به تولید ماسک پارچه ای قابل شستشو اقدام کنند.

 

آیا امکان بهره برداری برای تمام هیاتهای مذهبی کشور و تامین ماسک مورد نیاز آنها وجود دارد؟

 

مقرر شده است هیئت های مذهبی و روسای دسته جات عزاداری که تمایل به استفاده از ماسک های تولیدی دارند، اعلام آمادگی کنند و بسیج اصناف با در اختیار گذاشتن پارچه و چرخ خیاطی امانی امکانات تولید ماسک را برای هیئت های مذهبی به میزان مورد نیاز آنها فراهم کند. هیئت های مذهبی در سراسر کشور می توانند با مراجعه به بسیج اصناف هر استان از امکانات اولیه ای که برای تولید ماسک در نظر گرفته شده اند، استفاده کنند و موضوع تولید ماسک و نیاز عزاداران سوگواری امام حسین (ع) را پاسخگو باشند.

 

برای تامین بودجه مالی این طرح چه اقدامی صورت گرفته است؟

خیرین و نیکوکاران در بازار و بسیج اصناف همه اعلام آمادگی صددرصد کردند که در طرح تولید ماسک برای عزاداران امام حسین (ع) با تمام توان حضور داشته باشند. این بودجه از هزینه شخصی نیکوکاران تامین می شود و هنوز برآوردی برای تامین هزینه تولید ماسک مورد نیاز برای سوگواران ماه محرم نشده است و برای دسترسی به آمار دقیق این بودجه باید تا پایان ماه محرم و ایام سوگواری صبر کنیم.

 

آیا نهادها و سازمان های دولتی در تامین بودجه برای تولید ماسک عزاداران مشارکت داشتند؟

در تولید ماسک برای عزاداران سوگواری ماه محرم هیچ بودجه و هزینه ای از بسیج یا سازمان ها و نهادهای دیگر تامین نشده است و تمامی هزینه تولید ماسک برای این موضوع از هزینه شخصی نیکوکاران و خیرین تامین می شود. تجار و بازاریان همیشه در عرصه های مختلف همواره آمادگی خود را برای همکاری با بسیج اصناف اعلام کرده اند و نیازی به اطلاع رسانی و آگاهی برای حضور و فعالیت آنها در این بحران های کشور نیست.

 

نحوه دسترسی هیاتهای مذهبی به ماسک هاس مورد نیاز چگونه است ؟

هر یک از هیئت های عزاداری که بخواهند در تامین سلامت عزاداران خود تلاش کنند و خود را مکلف به رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده بدانند، می توانند برای تامین ماسک مورد نیاز عزاداران با اعلام تعداد سوگواران خود در هیئت های مذهبی به بسیج اصناف مراجعه کرده و با رییس اتحادیه گفت و گو و نیاز خود را در این زمینه تامین کنند.

 

مشخصات ماسک های تولید شده برای عزداران را توضیح دهید؟

هر یک از ماسک های تولید شده پارچه ای از نوع پنبه و نخی بوده و پس از یک بار استفاده باید توسط عزاداران با آب و صابون شسته و سپس در آب نمک برای چند ساعت برای ضد عفونی بمانند و پس از آن با رعایت اصول بهداشتی دوباره و چند باره قابل استفاده است. تولید این ماسک ها به صورت مردمی و خودجوش است و هیچ سازمان و نهادی در تولید آنها از ما حمایت نمی کند.

 

دوره آموزشی برای هیاتهایی که توانایی تولید ماسک ندارند دیده شده است؟

بسیج اصناف برای تولید این ماسک ها دوره و کلاس آموزشی برای هیئت های مذهبی برگزار می کند و ما به تمامی تولیدکنندگان و مساجد کشور اعلام کرده ایم که در این ایام برای تولید ماسک مورد نیاز کشور فعال باشند، خیاطان و تولیدکنندگان لباس و تولید پارچه و دوخت و دوز می توانند با بسیج اصناف در تولید ماسک برای عزاداران ماه محرم همکاری کنند. تولید ماسک در استان ها نیز می تواند با توجه به اینکه نساجی هر استان توانایی تولید پارچه مرغوب و مناسب برای تولید ماسک را دارد با اعلام فراخوانی برای حضور خیاطان و همچنین چرخ های خیاطی امانی از طریق بسیج اصناف به تولید ماسک مورد نیاز استان خود بپردازند.

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: