۰

منازعه بر سر ماسک در پیوند ترامپیسم و متعصبان مذهبی

حمایت مسحیت افراطی اونجلیک از ترامپ باعث شده است کشمکش سیاسی مذهبی حتی در استفاده از ماسک برای مقابله با گسترش کرونا، در ایالت‌های مختلف آمریکا شکل گیرد.
کد خبر: ۲۳۴۹۹۲
۱۲:۲۱ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، حمایت مسیحیت افراطی اونجلیک از ترامپ باعث شده است کشمکش سیاسی مذهبی حتی در استفاده از ماسک برای مقابله با گسترش کرونا، در ایالت‌های مختلف آمریکا شکل گیرد.

چند روزی است که یک کافی شاپ در شهر کوچک "میدلتان" در ایالت ویسکانسین صحنه کشمکش میان موافقان و مخالفان ماسک زدن شده است. داستان از آنجا آغاز شد که هفته پیش صاحب کافی شاپ "هلباکس" از یک مرد و پسر هفت ساله‌اش خواست که اول ماسک‌هایشان را بردارند تا به آنها قهوه بفروشد.

این مرد درخواست عجیب وی را رد کرد و در نتیجه دست خالی از کافی شاپ بیرون آمد اما موضوع را در صفحه فیس بوک خود منعکس کرد و باعث شد که موجی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتد. عده زیادی با ابراز بیزاری از اقدام صاحب هلباکس، با مرد و پسرش که به دلیل زدن ماسک نتوانسته بودند قهوه بخرند، همدردی کردند.

در مقابل، صاحب کافی شاپ نوشته‌ای جلوی در زد که "اینجا یک منطقه بدون ماسک است. لطفا قبل از ورود ماسک خود را بردارید."

چند روز بعد عده‌ای تصمیم گرفتند با در دست گرفتن پلاکارد جلوی هباکس جمع شوند و به صاحب آن اعتراض کنند.
مردم معترض در برابر هلباکس

حالا پای مقام های محلی و اداره بهداشت به ماجرا باز شده که می خواهند این کافی شاپ را به دلیل نقض دستور شهرداری منطقه برای زدن ماسک در داخل اماکن خرید دادگاهی و جریمه کنند.

با اینکه بسیاری از مردم از اقدام عجیب هلباکس در مخالفت با ماسک خشمگین هستند و می‌گویند این کار سلامت عمومی را به خطر انداخته است، اما مقام‌های محلی و پلیس برای اقدام قاطع و دست کم تعطیلی موقت این کافی شاپ کاری نکرده‌اند، گویی که دستی قدرتمند و نامرئی از آن پشتیبانی می‌کند.

صاحب این کافی شاپ، عضو یک گروه مسیحی محافظه کار اونجلیک است که در فعالیت‌های تبشیری و گسترش کیش مسیحیت اونجلیک معروف است. وی از مخالفت خود با ماسک به شدت دفاع می‌کند و در گفت‌وگو با تلویزیون فاکس نیوز ویسکانسین، ماسک زدن و تحمیل آن را نقض آزادی فردی نامیده است.

از هنگامی که ویروس کرونا فعالیت‌های عمومی و گردهمایی‌های مذهبی را در آمریکا محدود کرده است، بسیاری از پیروان مسیحیت اونجلیک و کلیساهای آنها با سردی با اعلام محدودیت‌ها برخورد کرده و آن را به چالش کشیده‌اند.

از جمله آنها استدلال می کنند که محدودیت‌های ایالت، نقض حقوق شرعی آنها برای گردهمایی و عبادت است.

به نوشته نیویورک تایمز، بسیاری از مخالفان ماسک زدن معتقدند که اکثر افراد علائم شدید کووید- 19 را ندارند یا سعی می‌کنند وانمود کنند که میزان مرگ و میر بالا نیست. در مجموع، دست کم در اظهارات عمومی‌شان خیلی موضوع را جدی نمی‌گیرند و می‌خواهند گردهمایی‌ها همچون سابق برگزار شود و به کلیسا برگردند.

در هفته‌های گذشته، در گوشه و کنار آمریکا گروه‌های مخالف ماسک که البته آنها هم مسیحی محافظه کار نیستند، تجمع‌هایی برگزار کرده و دولت را به نقض آزادی فردی و اجتماعی خود متهم کرده‌اند.
طرفداران ترامپ به محدودیت ها اعتراض دارند

در بسیاری از آنها پلاکاردهایی دیده می‌شود که روی آنها شعار "بدن من، حق من" نوشته شده است. این شعار در واقع از سوی گروه‌های طرفدار حق سقط جنین استفاده می‌شود، اما این روزها از تجمع طرفداران برداشتن محدودیت‌های مربوط به کووید-19، سر درآورده است.

در این میان، هرچند آمریکا ماه‌هاست که بالاترین آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا را در جهان دارد اما رئیس جمهوری این کشور درباره زدن ماسک تردید به خرج داده است.

وی چندی پیش گفته بود که از صدور فرمان ملی برای الزام شهروندان آمریکایی به ماسک زدن و کاهش گسترش ویروس کرونا خودداری می‌کند.

ترامپ گفت: من می‌خواهم مردم آزادی‌هایی داشته باشند و به الزامی کردن زدن ماسک اعتقادی ندارم.

با شیوع هر چه بیشتر کرونا و افزایش چندین برابری تعداد مبتلایان به آن، رئیس جمهوری آمریکا پس از گذشت نزدیک به هفت ماه از همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا و رکوردشکنی‌های روزانه آن، از لجاجت دست کشید و در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای به ترویج ماسک زدن روی آورد و تصویری «سیاه و سفید» از خود را که ماسک بر چهره داشت و نشان ریاست جمهوری بر آن حک شده بود، منتشر کرد و آن را اقدامی «میهن پرستانه» خواند.

سرانجام دونالد ترامپ تنها اواخر تیرماه هنگام بازدید از بیمارستان نظامی «والتر رید» در خارج واشنگتن برای نخستین بار در اماکن عمومی از ماسک استفاده کرد.

این رفتار رئیس جمهوری آمریکا تاثیر جدی بر نگرش طرفداران مذهبی و غیرمذهبی او به محدودیت‌های کرونا و به ویژه ماسک زدن گذاشته است که در عمل نمادی سیاسی در جامعه به شدت قطبی آمریکا شده است.

"تری گرس" تحلیلگر سیاسی به "ان پی آر" رادیو سراسری آمریکا گفت: رهبران مذهبی گروه های مسیحی راستگرا به طرفدارنشان می‌گویند که تنها به سخنان ترامپ توجه کرده و به رسانه‌های خبری جعلی گوش ندهند زیرا دولت پنهان در تلاش است تا دونالد ترامپ را با حرف‌های بی‌پایه و اساس از بین ببرد.

وی ادامه داد: این نوع پیام رسانی در طول دوره ریاست جمهوری وی چنان شدید بوده است که هرگونه سوال یا کاوش در مورد ریاست جمهوری وی توسط مطبوعات یا کنگره یا دادگاه‌ها به عنوان تلاشی ناشایست برای انتقام گرفتن از وی تلقی می‌شود.

به گفته این کارشناس آمریکایی مقاومت در برابر ماسک زدن نتیجه تلاقی دو خط سیاسی ترامپ و محافظه کار انجیلی است که ادعا می‌کنند محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا داستان‌پردازی دولت پنهان است.

با این وجود، استفاده از ماسک به دعوایی کشدار در آمریکا تبدیل شده است و بیش از آمار و ارقام تلفات کووید- 19 و هشدارهای کارشناسی، کشمکش سیاسی و رسانه‌ای، سمت و سوی این کارزار سیاسی-بهداشتی را مشخص کند.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: