۰

شیعیان در ژاپن مسجد و کتاب‌های شیعی ندارند

یکی از شیعیان فعال کشور ژاپن گفت: ما شیعیان در این کشور مسجد نداریم، در حالی که اهل سنت در ژاپن دارای مسجد هستند.
کد خبر: ۲۳۴۷۴۷
۱۱:۳۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، ژاپن کشوری در اقیانوس آرام واقع در آسیای شمال شرقی است که 126 میلیون نفر جمعیت دارد، این کشور یکی از قدرت های اصلی اقتصادی جهان به شمار می رود و شهر توکیو پایتخت آن است.

امروزه در ژاپن 100 هزار مسلمان زندگی می‌ کنند که 90 درصد از آنها از کشورهای اندونزی، پاکستان، ایران و بنگلادش به این کشور مهاجرت کردند و تنها 10 درصد ژاپنی‌ هستند، از این تعداد مسلمان، بر اساس آمار مجمع جهانی اهل بیت(ع)، جمعیت شیعیان ژاپن 25 هزار نفر است.

آنچه در پی می ‏آید گفتگوی کوتاه با «کیمورا» از شیعیان فعال کشور ژاپن درباره وضعیت شیعیان این کشور در حاشیه ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) است.

ابنا: در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

من کیمورا از شهر اوساکا از کشور ژاپن هستم که 15 سال پیش مسلمان شدم و اکنون به فعالیت اقتصادی مشغول هستم.

ابنا: شیعیان ژاپن در چه وضعیتی قرار دارند؟

جمعیت شیعیان در کشور ژاپن بسیار کم است و تبلیغات ما تنها از طریق فضای مجازی است، جامعة المصطفی(ص) در گذشته، مدرسه ای را در شهر توکیو تاسیس کرد، اما این مدرسه فاصله زیادی با شهر ما دارد، البته الحمدالله ما مرکزی را بدون اتکا به هیچ جای دیگری تاسیس کردیم تا بتوانیم به کار تبلیغ بپردازیم.

ابنا: آیا فرقه وهابیت در کشور ژاپن فعال است؟

وهابی های زیادی در کشور ژاپن داریم، حدود 50 ژاپنی در عربستان در حال تحصیل در مراکز آموزشی وهابیت هستند، در حالی که تنها سه طلبه ژاپنی در ایران داریم، ما به اندازه وهابی ها نمی توانیم در ژاپن فعالیت کنیم، آنها عقبه قوی دارند و از امکانات بسیار زیادی برخوردار هستند. ما به دنبال رقابت با وهابی ها نیستیم، بلکه می خواهیم کار خودمان را انجام بدهیم و به مردم بگوییم که دین ما چیست، مردم ژاپن فرق بین شیعه و سنی را نمی دانند و فقط می گویند که فلان شخص مسلمان است.

ابنا: آیا دولت ژاپن در زمینه انجام اعمال مذهبی مانعی ایجاد می کند؟

همه در ژاپن در انجام اعمال مذهبی آزاد هستند، البته ما شیعیان در این کشور مسجد نداریم، در حالی که اهل سنت دارای مسجد هستند و ما در مساجد اهل سنت هم نماز می خوانیم.

آیا برای ترجمه کتاب های شیعی در ژاپن اقدامی صورت گرفته است؟

جامعة المصطفی(ص) العالمیه قرآن را توسط آقای سوادا به زبان ژاپنی ترجمه کرده است، اما این کافی نیست و باید کتاب های شیعی زیادی ترجمه شوند، البته این کار باید توسط یک شخص ژاپنی صورت بگیرد، همچون تجربه ترجمه ژاپنی توسط آقای سوادا، نه این که یک خارجی کار ترجمه به زبان ژاپنی را انجام دهد.

ابنا: اگر از شما خواسته شود کتاب هایی برای معرفی اسلام معرفی کنید، کدام کتاب ها را معرفی می کنید؟

پیش از این گفتم که ما کتاب شیعی به زبان ژاپنی نداریم و برای رفع این نقیصه، مقاله هایی را به این زبان ترجمه کردیم تا به سوالاتی همچون دلایل عدم خوردن گوشت خوک یا دلایل عدم مصرف مشروبات الکی توسط مسلمانان پاسخ بدهیم.

ابنا: اعمال خودتان در روزهای خاص همچون روز عاشورا یا شب های قددر کجا انجام می دهید؟

ما شیعیان ژاپن، مرکزی برای تجمع نداریم و تنها مکان برای برپایی چنین تجمعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو است که آن هم خیلی دور است.

ابنا: تفکر مردم ژاپن در قبال وهابیت چیست؟

مردم ژاپن نمی دانند که فرقه وهابیت چیست و فقط می دانند که وهابی ها مسلمان هستند. چند سال پیش دو خبرنگار ژاپنی توسط داعش کشته شدند که موجب تنفر برخی از مردم ژاپن از مسلمانان شد، به همیل دلیل ما به مردم ژاپن می گوییم که تروریست های داعشی نه سنی و نه شیعه هستند.

ابنا: پس تنها راه پیش روی شما برای مقابله با وهابی ها، مبارزه فکری است؟

بله این گونه است و ما از طریق اینترنت و رادیو با وهابی ها مبارزه فکری می کنیم، در هر کدام از شهرهای ژاپن رادیو وجود دارد که مردم می توانند به صورت رایگان از این رادیوها برای مدتی مانند هفته ای یک ساعت استفاده کنند.

ابنا: آیا تمایلی به ارتباط با مراکز ایرانی دارید؟

ایران مرکز شیعیان است، اگر می توانستیم که چند دانشجوی ژاپنی را ایران بفرستیم تا درس بخوانند، خیلی خوب می شد، چون ژاپنی ها از ایران به دلیل تبلیغات رسانه ای ترس دارند.

ابنا: شما چه دینی قبل از مسلمان شدن داشتید؟

من هیچ دینی قبل از مسلمان شدن نداشتم.

ابنا: لطفا داستان مسلمان شدن و شیعه شدن خود را بازگو کنید؟

من ابتدا می خواستم درس بخوانم تا ببینم که دین چیست، سپس به مطالعه پرداختم و با اختیار خود مسلمان و شیعه شدم. در این راستا ترجمه قرآن به زبان های عربی و ترکی و کتاب های احکام و عقاید آیات عظام جواد تبریزی و وحید خراسانی را مطالعه کردم.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: