۰

ویروس کرونا دستاویز آل خلیفه برای سرکوب شیعیان

آل خلیفه درحالی در زندان های خود نقض حقوق بشر را ادامه می دهد که محکومیت ها و نگرانی های بین المللی نسبت به وضعیت زندانیان بحرینی افزایش یافته است.
کد خبر: ۲۳۴۷۱۲
۰۹:۲۸ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، باتوجه به شیوع ویروس کرونا و بیماری های دیگر، وضعیت بازداشت شدگان در زندان های بحرین نگرانی های بسیاری را برانگیخته است، به خصوص که اطلاعات رسیده از زندان های آل خلیفه حاکی از نقض حقوق بشر است.

برهمین اساس، بحرین نیز به مانند کشورهای دیگر خاورمیانه باید برخی از زندانیان را که بیماری های زمینه ای دارند، به دلیل کرونا آزاد کند.

از سال های نه چندان دور، سازمان های حقوقی خواستار جلوگیری از سرکوب حقوق بشر در بحرین و متوقف کردن تعقیب مخالفان سیاسی شدند. این در حالی است که دولت بحرین اتهامات وارده بر این رژیم مبنی بر نقض حقوق زندانیان و ضرب و شتم آنها را نفی کرده است.

اما منامه به دلیل استفاده از روش های سرکوبگرانه ضد مخالفان سیاسی در این کشور با انتقادهای بسیاری مواجه است. به طوری که زندان جوّ به دلیل شکنجه و برخورد نامناسب در میان زندانیان به بدنامی مشهور است.

رسانه های مختلف در اواخر ژوئیه 2020 میلادی با انتشار فهرستی از اسامی 66 زندانی اعلام کردند: این زندانیان در زندان جوّ به بیماری هپاتیت C مبتلا شده اند و با اهمال کاری پزشکی مواجه اند.

خانواده های این زندانیان اعلام کردند: در این زندان بیماری های پوستی شیوع یافته است و این مسئله باعث شده است که تعداد مبتلایان به آلرژی عفونی افزایش یابد، اما مسئولان زندان جوّ به درمان آنها بی توجه هستند.

جلوگیری از برپایی مراسم های دینی، در معرض نبودن آفتاب، نبود مراقبت های پزشکی در زندان جوّ باعث شده است که بیش از 500 نفر از این زندانیان اعتصاب غذا کنند.

در همین حال، «سید احمد الواداعی» مدیر موسسه حقوق بشر و دمکراسی بحرین دراین باره می گوید: آمار مبتلایان به بیماری های پوستی در زندان جوّ وحشتناک است. به طوری که تعداد مبتلایان به این بیماری در ساختمان 13 این زندان از 288 زندانی به 127 نفر می رسد.

الوداعی می گوید: گنجایش این ساختمان 192 زندانی است و 96 نفر روی زمین می خوابند. ازدحام در این ساختمان باعث شده است تا گسترش بیماری بیش از اندازه باشد.

این درحالی است که رژیم آل خلیفه اتهام های مبنی بر نقض حقوق زندانیان را نفی می کند و موسسه ملی حقوق بشر(وابسته به دولت بحرین) در 25 ژوئیه هرگونه اعتصاب غذا در زندان جوّ را نفی کرد.

این موسسه مدعی شد که انتشار اخبار اعتصاب در این زندان دروغ است. هیچ برخورد نامناسبی با زندانیان انجام نمی شود و از حقوق شان محروم نیستند.

اما «رامی عبده» مدیر مرکز دیده بان اروپایی و مدیترانه ای حقوق بشر به خلیج آنلاین تاکید می کند: مدیران زندان های آل خلیفه مرتکب نقض حقوق بشر در قبال بازداشت شدگان می شوند، به طوری که با اتخاذ تدابیر هدفمندی به ساکت کردن مخالفان این رژیم اقدام می کنند.

عبده می گوید: مدیران این زندان ها به شکنجه گسترده زندانیان اقدام می کنند، حتی در زمان اعتراف گرفتن، بازداشت شدگان مورد شکنجه های سخت و شدید قرار می گیرند. به همین دلیل اعتراف های آنها از اعتبار ساقط است.

«باقر الدرویش» رئیس انجمن حقوق بشر بحرین به شبکه المیادین دراین باره می گوید: در طول سال 2019 میلادی، آل خلیفه مرتکب 352 مورد نقض حقوق بشر شده است.

 

برهمین اساس، سازمان های حقوقی به دلیل شیوع ویروس کرونا در زندان های آل خلیفه نسبت به بروز یک فاجعه انسانی هشدار دادند.

 

مسئولان زندان جوّ در یک سلول که گنجایش آن هشت نفر است، 15 نفر را نگه می دارند. این مسئله نگرانی ها را نسبت به شیوع این بیماری افزایش داده است.

 

اما آل خلیفه نسبت به نگرانی های داخلی و بین المللی درباره وضعیت زندانیان بی تفاوت است و به آن توجهی ندارد.

 

به نظر می رسد آل خلیفه می خواهد از شیوع ویروس کرونا و بیماری های دیگر در زندان های آل خلیفه برای ساکت کردن مخالفانش استفاده کند، به همین دلیل به هیچ نهاد و موسسه حقوقی اجازه بازرسی از زندان های خود را نمی دهد و تنها با انتشار گزارش های جعلی و دروغین درصدد بهبود چهره مخدوش شده خود است.

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: