۱

افزایش آمار طلاق میان مهاجران افغانستانی

رییس دفتر آیت‌الله محقق کابلی می‌گوید نرخ طلاق در شش ماه اخیر افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته و فشارهای اقتصادی و بیکاری از عمده دلایل درخواست طلاق در این روزها محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۲۳۴۶۷۳
۱۵:۴۴ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، رییس دفتر آیت‌الله محقق کابلی می‌گوید نرخ طلاق در شش ماه اخیر افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته و فشارهای اقتصادی و بیکاری از عمده دلایل درخواست طلاق در این روزها محسوب می‌شوند.

روزگاری طلاق میان جامعه سنتی افغانستان ننگ شمرده می‌شد. اما چند سالی می‌شود که آمار طلاق میان مهاجرین افغانستانی در ایران افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر در پی شیوع ویروس کرونا در جهان و تاکید بر خانه ماندن افراد، خشونت‌های خانگی را افزایش داده و باعث بالاتر رفتن نرخ طلاق شده است.

ماندن در محیط دربسته به مدت طولانی تنش‌ها، اختلاف‌ها، و تقابل غرورها و اختلاف سلیقه‌ها را افزایش می‌دهد. نگرانی از وضعیت معشیت، هراس از آینده، بیکاری و ترس از ابتلا به بیماری تنش‌های خانوادگی را بیشتر می‌کند.

افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ طلاق

حجت الاسلام والمسلمین محمد اکبر محقق مسوول دفتر مرجع فقید آیت‌الله محقق کابلی که زیرنظر آیت‌الله فاضلی بهسودی در تهران فعالیت می‌کنند در این باره به خبرنگار شفقنا گفت: در چند سال اخیر آمار طلاق میان مهاجران افغانستانی بالا بوده اما در شش ماهه اخیر و پس از شیوع کرونا آمار طلاق حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تنها در ولایت های تهران، البرز، سمنان و قزوین افزایش پیدا کرده است. در این مدت اختلاف و کشمکش میان زوج‌هایی که عقد کرده‌اند اما عروسی نکرده‌اند نیز افزایش زیادی داشته است.

مسوول دفتر مرجع فقید آیت‌الله محقق کابلی درخصوص علل طلاق در میان مهاجرانی که به این دفتر مراجعه می‌کنند گفت: در پی شیوع کرونا خیلی از کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، شرکت‌ها و کارهای کشاورزی تعطیل شدند وقتی بیکاری زیاد شود تنش‌ها نیز میان زن و مرد بیشتر می‌شود. از سوی دیگر فشارهای اقتصادی، بالا رفتن نرخ تورم که فشار زیادی روی مهاجرین دارد نیز باعث فشارهای عصبی به خصوص میان مردان شده است. عامل بعدی که مهم‌ترین عامل افزایش آمار طلاق است کم رنگ شدن ارزش‌های دینی بین خانواده‌هاست. در گذشته ایثار و فداکاری مفهوم زیادی داشت. متاسفانه این روزها هم میان زنان هم میان مردان ارزش‌های دینی و اخلاقی کم رنگ شده است. در جامعه‌ای که ارزش‌های دینی، مذهبی و اخلاقی کم رنگ شوند قطعا خشونت خانگی افزایش پیدا می‌کند و در نهایت شاهد افزایش نرخ طلاق خواهیم بود.

فضای مجازی تاثیر بدی روی خانواده‌ها گذاشته است

حجت الاسلام والمسلمین محمد اکبر محقق در ادامه گفت: با وجود اینکه فضای مجازی خوبی‌های بسیاری دارد اما تاثیر بدی در خانواده‌ها داشته است. در گذشته‌ها خانواده‌ها کنار هم می‌نشستند با هم صحبت می‌کردند الان دیگر اینگونه نیست هر کس گوشه‌ای نشسته و در فضای مجازی مشغول است. فضای مجازی خیلی از جوانان ما را از زندگی دور کرده است. از سوی دیگر توقعات بی‌جای طرفین از یکدیگر و مقایسه زندگی دیگران با زندگی خود، چشم و هم چشمی‌های بیش از حد و رقابت‌های ناسالم زندگی‌های زیادی را خراب کرده است.

وی افزود : از دیگر عوامل طلاق می‌توان به اعتیاد مردان اشاره کرد. مردانی که اعتیاد دارند هیچگونه مسوولیتی را در زندگی نمی‌پذیرند. عامل بعدی فرار بعضی از افراد خانواده از خانواده است. گاهی مردان خانواده را رها کرده به افغانستان یا اروپا رفته‌اند و موارد برعکس هم بوده است که زن خانواده را رها کرده و به ترکیه رفته است. بخش عظیمی از افزایش آمار طلاق رفتن به اروپا است. بسیاری از زنان بخاطر رفتن به اروپا از همسرانشان جدا شده و در بیشتر موارد حتی مهریه خود را بخشیده تا بتوانند برگه طلاق را گرفته و بروند بگویند ما زن بی‌سرپرست هستیم و بتوانند آن جا پناهندگی بگیرند.

ازدواجی که بدون تحقیق انجام می‌شود به طلاق منجر خواهد شد

استاد غلام نبی عارفی مسوول روابط عمومی دفتر آیت‌الله محقق کابلی معتقد است بسیاری از ازدواج‌های جوانان مهاجر در ایران ناسنجیده صورت می‌گیرند و دو طرف شناخت کافی نسبت به یکدیگر ندارند و ازدواجی که بدون تحقیق انجام می‌شود به طلاق منجر خواهد شد. متاسفانه طلاق‌هایی این روزها صورت می‌گیرد که خانواده‌ها از آن بی‌خبر هستند و طرفین شاهدهایی با خود به همراه می‌آورند ولی خانواده‌های آنان حضور ندارند.

آقای عارفی گفت: متاسفانه جوانان ما در ایران کمتر با خانواده‌هایشان مشورت می‌کنند. اگر به محاسن سفیدان و بزرگان خانواده مشورت شود بسیاری از مشکلات‌شان حل می‌شود و جلوی طلاق‌های زودهنگام گرفته خواهد شد. از سوی دیگر هم سطح بودن زوجین خیلی مهم است ما کسانی را سراغ داریم که زن با سواد است اما مرد با وجود اینکه سرمایه زیادی دارد اما سواد ندارد و خود شوهر نیز مقابل زن احساس حقارت می‌کند. به جوانان توصیه می‌کنم قبل از ازدواج شناخت کافی نسبت به طرفین را به دست بیاورند. برای ازدواج سرمایه و تجملات را ملاک قرار ندهند بلکه تقوای الهی را پیشه کنند. اگر زن و مرد هر کدام به وظایف خود آگاه باشند هیچوقت شاهد طلاق نخواهیم بود.

نقش زنان در ارتباط صحیح با همسرانشان را نباید نادیده گرفت

دکتر بتول سید حیدری روانشناس و استاد دانشگاه نیز معتقد است علت افزایش خشونت ها علیه زنان بیشتر مشکلات معیشتی و اقتصادی است. اما از طرفی نمی توان عدم مهارت برخی از زنان در ارتباط صحیح را نادیده گرفت. متاسفانه کم نیستند زنانی که مهارت کافی برای برقرار کردن ارتباط صحیح با همسرانشان را ندارند. مردان هم نمی‌دانند چگونه با زنان خود رفتار کنند و زنان ما هم متاسفانه تمایلی ندارند این مهارت‌ها را آموزش ببینند. در زمان پیش از شیوع کرونا مردان افغانستانی صبح زود سرکار می‌رفتند و غروب به خانه می‌آمدند اما در دوران کرونا و قرنطینه و ماندن طولانی مدت در کنار هم باعث شد تنش‌ها و خشونت‌ها بین خانواده‌ها زیاد شود. خانواده‌ها به جای تلاش برای پذیرش این سبک تازه زندگی و راه‌های متفاوت برای سپری کردن این روزهای سخت بیشتر به فکر انتقام و طعنه چینی مشکلات سال‌های گذشته می‌شوند. عدم استقلال مالی زنان یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث می‌شود خشونت علیه زنان بیشتر شود و بسیاری از زنان به دلیل عدم استقلال مالی و عدم حمایت خانواده و در برخی موارد نبود خانواده مجبور می‌شوند به زندگی با مردی که آن ها را مورد خشونت قرار می‌دهد ادامه دهند. وقتی استقلال مالی داشته باشیم حال خودمان بهتر است روحیه بهتری داریم و بیشتر مورد احترام قرار می‌گیریم.

دکتر حیدری معتقد است که ریشه این مشکلات به خانواده بر می‌گردد اما نسل امروز باید مهارت های ازدواج و زندگی مشترک را بیاموزد و به فرزندان خود نیز آموزش دهد. مادران و پدران امروزی باید بیدار شوند و تغییر کنند. زنان مهاجر باید بیشتر روی تربیت فرزندان‌شان کار کنند. دختران و پسران را با حقوق خودشان آشنا کنند تا در بزرگسالی قربانی نشوند.

شاید بتوان گفت تنها راه حل برون رفت از بحران افزایش آمار طلاق و خشونت‌های خانگی افزایش مهارت‌های زنان و مردان جامعه مهاجر در چگونگی برقراری ارتباط صحیح با یکدیگر دانست. این مهم می‌تواند از تربیت فرزندان در کودکی آغاز شود. افردی که از کودکی احترام و رفتار صحیح با یکدیگر را می‌آموزند در بزرگسالی نیز کمتر با مشکل مواجه خواهند شد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
o
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
تمام افغانی هاراازایران اخراج کنند