۰

متقاضیان بی‌نصیب از حج در تکاپوی کمک به فقرا

شیوع ویروس کرونا باعث لغو بسیاری از مراسم و رویداد‌های اجتماعی از جمله فریضه حج برای متمکنان و افراد مستطیع مسلمان از اقصی نقاط جهان شد. بسیاری از متقاضیان حج تمتع اما بعد از تصویب محدودیت‌های عربستان برای موسم حج امسال تلاش دارند تا با کمک به فقرا موجبات رضایت الهی را فراهم آورند.
کد خبر: ۲۳۴۶۱۰
۱۱:۰۲ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، شیوع ویروس کرونا باعث لغو بسیاری از مراسم و رویداد‌های اجتماعی از جمله فریضه حج برای متمکنان و افراد مستطیع مسلمان از اقصی نقاط جهان شد. بسیاری از متقاضیان حج تمتع اما بعد از تصویب محدودیت‌های عربستان برای موسم حج امسال تلاش دارند تا با کمک به فقرا موجبات رضایت الهی را فراهم آورند.

این وب‌سایت در گزارشی به واکنش‌ها به لغو و برگزاری محدود این مراسم سالانه مسلمانان پرداخت.

در این گزارش آمده است: وزارت حج و عمره عربستان در ماه ژوئن (اواخر خرداد ماه) اعلام كرد كه امسال تعداد زائران را برای حفظ سلامت عمومی در مواجهه با تهدید ویروس کرونا به شدت محدود می‌كند. این اقدام باعث شد تا دولت‌ کشو‌رهایی با اکثریت جمعیت مسلمان و مقامات امور حج در سراسر جهان این مراسم را برای زائران خود لغو کنند. امسال فقط به افرادی که قبلاً در عربستان سعودی سکونت داشته‌اند، اجازه شرکت در مراسم حج داده می‌شود که تعداد آنها به سختی محدود به چند هزار نفر خواهد شد. از این تعداد، ۷۰ درصد مهاجران و ۳۰ درصد شهروندان سعودی هستند. در نتیجه، بسیاری از سعودی‌ها که بارها و بارها در حج شرکت‌ کرده‌اند، امسال قادر به انجام این کار نخواهند بود.

شهروندان سعودی و کسب تجربه حج در سایه کرونا

وفا شاهین، نویسنده سعودی که مدرک فوق لیسانس در تفسیر قرآن دارد، به عرب نیوز گفت: «من از این که ۲۲ بار در حج شرکت کرده‌ام، احساس رضایت دارم. امسال از اخبار لغو حج ناراحت نبودم زیرا می‌دانم راه‌های زیادی برای استفاده از این زمان معنوی و گرانبهای سال وجود دارد. اگر قلب انسان با خداوند متعال باشد، عبادت و اعمال نیک قابل انجام است. محدود کردن تعداد زائران یک اقدام احتیاطی و درست برای محافظت از سلامت مردم است».
عبدالرحمن عبدالخالق، دیگر شهروند سعودی است که به عنوان مهندس شیمی فعالیت می‌کند و برای بیش از ۱۰ سال است که داوطلب شده به زائران کمک کند. وی گفت: حج یکی از هیجان‌انگیزترین فعالیت‌هایی است که در آن شرکت می‌کند و همه ساله چشم به راه آن است. او در این باره گفت: «نمی‌توانم تصور كنم كه موسم حج می‌آید و من آنجا نخواهم بود. حج امسال یک چالش است و ما برای حج در سال‌های آینده تجریبات زیادی کسب خواهیم کرد».

داوطلبان مالزیایی حج؛ چشم‌انتظار موسمی دیگر

در ادامه گزارش به وضعیت زائران مالزیایی بعد از لغو حج پرداخته شده و آمده است: پس از ماه‌ها آماده‌سازی، بسیاری از زائران مالزی از این که حج امسال لغو شده است، ناامید شدند اما آنها درک کاملی از این تصمیم داشتند.
یک بازنشسته ۶۲ ساله مالزیایی به عرب نیوز گفت که پس از اینکه فهمید نمی‌تواند در حج امسال شرکت کند، از نظر روحی سرخورده شده اما اعتقاد دارد که این وضعیت تقصیر کسی نیست.
امسال ۳۱ هزار و ۶۰۰ نفر از مالزی برای انجام این زیارت در نوبت اعزام بودند. با وجود اینکه زائران در مالزی از دولت، یارانه‌ای برای انجام حج دریافت می‌کنند اما در بسیاری از کشورها حتی افرادی که توانایی پرداخت هزینه سفر به مکه را دارند، غالباً سال‌ها باید صبر کنند تا در سهمیه زائران کشورشان که از سوی عربستان سعودی تعیین شده است، وارد شوند تا فرصت حج در سراسر کشورهای مسلمان برابر باشد.


شهروند پاکستانی: حج در سرنوشت امسال من نوشته نشده بود

سهمیه پاکستان برای حج امسال ۱۷۹,۲۱۰ زائر بود. صنع الله خان، ۵۲ ساله بعد از اینکه شنید حج امسال لغو شده گفت: «احساس می‌کردم که آسمان به زمین رسیده است».
به زودی، خبر به اقوام و همسایگان رسید و تمام آنها برای همدردی به خانه خان رفتند و دعا کردند که سال آینده آرزوی او محقق شود. سال گذشته، خان هم قرار بود به حج برود اما در آخرین لحظه درخواست خود را پس گرفت تا برادر بیمارش به جای او بتواند سفر كند.
خان گفت: «شاید حج امسال در سرنوشت من نوشته نشده باشد، ما به افراد نیازمند کمک می‌کنیم و این به خودی خود شبیه به حج است».

وی گفت: اخبار را می‌شنیدیم که تعداد محدودی از مردم هر کشور قادر به انجام حج هستند. اطمینان داشتیم که اگر قیمت رفتن به حج افزایش یابد، آماده پرداخت هزینه‌های اضافی بودیم.

متقاضیان افغانستانی پس‌انداز حج را به فقرا می‌بخشند

در ادامه این گزارش به اقدام یک شهروند افغانستانی پس از تصمیم عربستان در مورد لغو حج امسال اشاره شده است که از پس‌انداز حج خود برای کمک به افراد فقیر هموطن هزینه می‌کند.
این شهروند ۴۲ ساله ساکن لوگر در جنوب کابل که تاج‌الدین سنگروال نام دارد، گفت: مردم در مناطق مختلف افغانستان به شدت تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌اند و ما تصمیم گرفته‌ایم تا به هر شکلی که می‌توانیم به آنها کمک کنیم.
همت شاه، یکی از بزرگان قبیله‌ای از استان سمنگان در شمال افغانستان هم گفت: خداوند به حج و عبادت ما احتیاج ندارد اما دوست دارد که به نیازمندان خیرات دهیم، به آنها کمک کنیم تا فقر و گرسنگی خود را کاهش دهند. نزدیک به ۳۰ هزار شهروند افغانستانی که سهمیه حج داشته‌اند همزمان با آغاز موسم حج به مانند اهالی لوگر و سایر نقاط کشور مشغول انجام کارهای خیرخواهانه هستند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: