۰

تلاش آمریکا برای اعمال محدودیت های بانکی بر عراق

دو هفته پیش از آغاز دومین دور گفت‌وگوهای استراتژیک میان بغداد و واشنگتن، یک مقام عراقی فاش کرد که آمریکا درصدد است تا در دور جدید گفت‌وگوها، سختگیری بیشتری را برای همکاری بانک‌های عراقی با لیست تحریم های آمریکا بکند.
کد خبر: ۲۳۳۷۴۶
۱۱:۵۴ - ۳۱ تير ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، دو هفته پیش از آغاز دومین دور گفت‌وگوهای استراتژیک میان بغداد و واشنگتن، یک مقام عراقی فاش کرد که آمریکا درصدد است تا در دور جدید گفت‌وگوها، سختگیری بیشتری را برای همکاری بانک‌های عراقی با لیست تحریم های آمریکا بکند.

 العربی الجدید در گزارشی به نقل از این مقام عراقی نوشت، آمریکا در جدول مذاکرات دور دوم، بندی را تهیه کرده است که مربوط به شخصیت‌های عراقی، سوری و لبنانی است که طی دو سال گذشته توسط وزارت خزانه‌داری این کشور تحریم شده‌اند.

طبق گفته این مقام عراقی، این بند مربوط به بررسی جدی درباره پایبندی بانک‌های عراق به اصل عدم همکاری با این افراد و همچنین بررسی فرار برخی از این افراد از تحریم‌ها از طریق فعالیت‌هایی است که توسط بستگان و یا نمایندگان آنها اداره می‌شود.

این منبع در ادامه گفت که دولت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق درصدد انجام اصلاحات گسترده در این زمینه و به ویژه در بانک مرکزی عراق است.

طبق گزارش العربی الجدید، این درحالی است که محافل سیاسی عراق یک لیست تحریم جدید از سوی آمریکا علیه مقامات دولتی و امنیتی و همچنین رهبران برجسته حشد شعبی را پیش بینی می‌کنند.

طبق این گزارش، وزارت خزانه‌داری آمریکا طی دو سال گذشته با ادعاهای واهی چون "جنایت"، "نقض حقوق بشر" و "فساد مالی" مقام‌های عراقی زیادی را تحریم کرده است. از جمله مهمترین این افراد، اراس حبیب کریم الفیلی، رئیس حزب کنگره ملی و مدیر بانک بلاد الاسلامی، قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق و برادرش لیث الخزعلی، احمد الجبوری، استاندار صلاح‌الدین، نوفل حمادی العاکوب، استاندار نینوا، اکرم الکعبی، دبیرکل مقاومت اسلامی نجباء و چند مقام عراقی دیگر هستند.

در همین راستا یک مقام بلند پایه عراقی گفت که مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا معتقدند که نوعی تخلف در رابطه با افراد تحریم شده اعم از عراقی، سوری و لبنانی در عراق صورت گرفته است و این اشخاص موفق به ادامه فعالیت تجاری و مالی خود و دستیابی به ارز شده‌اند و همین مسأله آمریکایی‌ها را بر آن داشته است که این مسأله را در دور دوم گفت وگوهای استراتژیک میان بغداد و واشنگتن مطرح کنند و خواستار انجام اصلاحاتی توسط عراق در این زمینه شوند.

این مقام عراقی در ادامه تأکید کرد که دولت الکاظمی تعهدات بیشتری برای تشدید پایبندی به تحریم‌های آمریکا خواهد داد و اصلاحات گسترده‌ای را در دوره آتی در بانک مرکزی عراق انجام می‌دهد.

مقام مذکور همچنین گفت که تحقیقات درباره طرف‌های مربوطه آغاز خواهد شد تا دلایل واقعی اجرا نشدن تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه مشخص شود، مسأله‌ای که ممکن است عراق را در معرض تحریم‌های جدید آمریکا قرار دهد.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: