۰

شهادت ۱۴۰ نفر از اعضای جامعه پزشکی در مبارزه با کرونا

رئیس کل سازمان نظام پزشکی از شهادت ۱۴۰ نفر از کارکنان و اعضای کادر سلامت در جریان مبارزه با کرونا خبر داد.
کد خبر: ۲۳۳۱۹۲
۱۳:۳۱ - ۲۵ تير ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، در نشست خبری پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت که امروز، ۲۵ تیرماه، به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه ۵ هزار نفر در حوزه سلامت به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: ۱۴۰ شهید نیز در این حوزه داده‌ایم. در این میان گروه پرستاری ۲۰ درصد، پرسنل اداری ۱۹ درصد، پزشکان عمومی ۱۷ درصد، متخصصان داخلی ۹ درصد، زنان و زایمان ۵.۵ درصد آمار بیشترین مبتلا و شهدا را دارند.

وی افزود: نزدیک به شش ماه از زمان شیوع بیماری می‌گذرد و بیماری در اواخر فروردین کاهش پیدا کرد و به شرایط قابل قبولی رسید، ولی امروز مشاهده می‌کنیم که بیماری دوباره اوج گرفته است و باید دلیل این موضوع بررسی شود. با ادامه این روند تعداد بیشتری از هموطنان را از دست خواهیم داد و از سوی دیگر باعث فرسایش جامعه پزشکی می‌شویم.

نوع مواجهه با کرونا

ظفرقندی تصریح کرد: نوع مواجهه با این بیماری مهم است؛ به طور مثال کشور‌هایی مانند ویتنام، ژاپن و نیوزلند با روش‌ها و تدابیر مناسب توانستند بیماری را کنترل کنند و در برخی کشور‌ها بیماری حذف شده است. مدل برخورد برخی کشور‌ها مدل ناصحیح ایمنی جمعیتی است که نتایج این مدل خوب نبوده است، اما امروزه مشخص شده که با این روش، این بیماری در جامعه جهانی وجود خواهد داشت و به زودی به این سطح ایمنی نمی‌رسیم. ایمنی که در این بیماری ایجاد می‌شود طولانی و غیرقابل تکرار نیست.

وی همچنین به موضوع استفاده پزشکان از کارتخوان‌ها پرداخت و گفت: زیرساخت‌های لازم برای برقراری ارتباط با سازمان امور مالیاتی فراهم نبود، هماهنگی لازم در استان‌ها و تهران انجام شد که کارتخوان‌ها در مطب‌ها قرار گیرد و این هماهنگی در حال انجام شدن است.

افزایش تخت‌های اشغال شده بیماران کرونایی

ظفرقندی در ادامه با بیان اینکه تخت‌های اشغال شده کرونا در بیمارستان‌ها رو به افزایش است، گفت: بیمارستان فقط مختص رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا نیست، بنابراین بیمارستان‌ها در بخش خصوصی و دولتی با توجه به ظرفیت بیماران دیگر را نیز پذیرش می‌کنند، البته وزارت بهداشت در حال برنامه‌ریزی است تا مشخص کند که چند درصد بیمارستان‌ها و کدام بیمارستان‌ها باید مبتلایان به کرونا را پذیرش کنند.

ظفرقندی با تأکید بر اینکه هنوز هیچ داروی قطعی برای درمان بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد، گفت: دارویی مانند رمیدیسیور نتایج خوبی داشته است. دارو‌هایی که در فارماکوپه دارویی کشور نیست، نباید تجهیز شود و بار‌ها به همکاران اعلام کردیم که در راستای پروتکل‌های وزارت بهداشت اقدام کنند.

وی در رابطه با هزینه‌های وارد شده کرونا به بخش خصوصی نیز گفت: در بخش خصوصی هزینه و درآمد‌ها باید تعادل داشته باشند. کرونا موجب لغو فعالیت یا کاهش فعالیت بیمارستان‌های خصوصی شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه با بیان اینکه تجهیزات و ضروریات کرونا برای بیمارستان‌های خصوصی هزینه‌بر است، گفت: گاهی تجهیزاتی برای بیمار صرف می‌شود، حدود یک میلیون تومان است، اگر در تعرفه‌های ابلاغی این موضوع دیده نشده است، امیدواریم با کمکی که به بخش خصوصی می‌شود این هزینه‌ها دیده شوند.

ظفرقندی با بیان اینکه تعداد زیادی از اعضای پزشکی و کادر درمان دچار بیماری شده‌اند، یادآور شد: این موضوع موجب کمبود پزشکان شده است و برخی شهر‌ها از ما درخواست کرده‌اند که از پزشکان داوطلب درخواست کنیم وارد صحنه شوند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه نظر نظام پزشکی در مورد تعرفه‌ها شفاف است، گفت: تعرفه باید بر اساس واقعیت و بر روش‌های معمول اقتصادی باشد، نام این موضوع را هزینه تمام شده یا تعرفه واقعی می‌گذاریم، اگر تعرفه اعلام شود و این هزینه واقعی دیده نشود و هزینه خرید اقلام، زیر قیمت واقعی محاسبه شود، پزشک متضرر خواهد شد. باید بر اساس قانون، تعرفه واقعی از سوی شورای عالی بیمه محاسبه و اعلام شود و هدف اصلی ما این است که کیفیت خدمات کاهش پیدا نکند، آنچه ما بر اساس قانون پیگیری هستیم کاهش نیافتن کیفیت خدمات بیماران است.

تعطیل شدن روزانه سه مطب عمومی

وی ادامه داد: بر اساس پروتکل وزارت بهداشت به برخی مطب‌ها توصیه شده است که فعالیت خود را محدود کنند. برخی اقدامات دندانپزشکی باعث آلوده شدن می‌شود؛ لذا یکی از درخواست‌های ما این است که فعالیت‌های غیرضروری پزشکی موقتاً تعطیل شود تا بتوانیم به کادر درمان در حوزه کرونا کمک کنیم. به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی روزانه ۳ مطب اعلام تعطیلی می‌کنند.

وی گفت: سیستم و ساختار بهداشت و درمان کشور ما با توجه به فعالیت خانه‌های بهداشت خوب عمل کرد و توانستیم در دورترین مناطق کشور سازماندهی مقابله با کرونا را ادامه دهیم، شیوع کرونا باعث ایجاد شوک به کشور‌ها شد و در کشور ما پس از شوک اولیه امکانات و تجهیزات بیمارستانی فراهم شد، وقتی بیماری یکدفعه اوج بگیرد، طبیعی است که دچار کمبود شویم، باید به دنبال پیشگیری و تدوین برنامه کنترلی باشیم، اگر این بیماری را رها کنیم، امکانات هیچ کشوری جوابگو نخواهد بود.

نسخه‌نویسی از طریق اپلیکیشن قانونی نیست

وی همچنین در رابطه با فعالیت برخی اپلیکیشن‌های مشاوره پزشکی گفت: در شرایط بیماری کرونا مراکز نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی مقر‌هایی را هماهنگ کرده‌اند که بتوانند به بیماران مشاوره اینترنتی بدهند، اما مجوزی برای نسخه‌نویسی از طریق اپلیکیشن صادر نشده است و این کار به صورت عملیاتی و قانونی نیست.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در برخی از این کشور‌ها بیماری حذف شده است، اظهار کرد: امکان برخورد صحیح و کنترل بیماری وجود دارد. برخی کشور‌ها مدل غیرصحیحی به نام ایمنی جمعی پیش‌گرفتند که نتایج آن خوب نبوده است. با توجه به عدم شناخت بیماری در اوایل این حادثه نمی‌شد به این روش ایراد گرفت، اما امروزه مشخص شده با این روش بیماری مدت طولانی در جامعه جهانی و بین بشر وجود خواهد داشت و به این سطح از ایمنی به این زودی نمی‌رسیم.

وی تأکید کرد: از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است که ایمنی پس از ابتلای طولانی و غیرقابل تکرار نیست؛ بنابراین مدل ایمنی جمعی مردود است. وقتی ایمنی طولانی نباشد عود و بازگشت بیماری از سوی افرادی که قبلاً مبتلا شده‌اند، ایجاد می‌شود؛ بنابراین باید در روش‌هایی که در کشور‌ها اجرا می‌شود، بازنگری شود. با توجه به شرایط اقتصادی هر کشور این مدل‌ها متفاوت است. در کشور ما با توجه به مشکلات اقتصادی، برخورد قرنطیه یا ایمنی تحدیدی و ایجاد محدودیت‌های طولای میسر نیست، چون مشکلات اقتصادی و نیاز‌های روزمره مردم باید تأمین شود، اما عادی‌سازی و رهاسازی هم چاره کار نیست.

علت اوج‌گیری مجدد بیماری

ظفرقندی در ادامه به دلایل اوج‌گیری مجدد کرونا در ایران پرداخت و گفت: اگر بخواهیم علت اوج‌گیری مجدد بیماری را تحلیل کنیم، باید بگوییم عادی‌سازی هم از سوی مردم و هم از سوی مسئولان و حتی رسانه‌ها انجام شد. مسافرت‌ها در ایام تعطیل عید فطر، ۱۴ و ۱۵ خردادماه و برنامه‌های عروسی و عزاداری‌های تجمعی باعث اوج‌گیری مجدد این بیماری شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره نامه خود به رئیس جمهوری گفت: نامه جدید را دیروز به رئیس جمهوری نوشتیم هنوز پاسخ نگرفته‌ایم، اما مکاتبات قبلی همگی پیگیری و ارجاع شد و ما هم در جلسات پیگیری شرکت کردیم. در این مورد پیشنهاد‌های فنی داده‌ایم. با همکاری متخصصان اپیدمیولوژی صحبت کرده‌ایم که بهتر است ۳۰ درصد افرادی که می‌توانند از راه دور کار کنند به صورت گردشی دورکاری کنند در استان تهران هم از دو روز گذشته، برخی بازنگری‌ها انجام شده و ضرورت دارد به صورت منطقه‌ای در کل کشور انجام شود.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: